طراحی بازی ارتقای سبک زندگی برای کودکان ایرانی / عادات غلط بزرگسالی ریشه در کودکی دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر سبک زندگی ناسالم در کودکان نهادینه شود، باعث بروز رفتارهای ناسالم در بزرگسالی می‌شود، همان‌طور که در اطراف خود افراد بزرگسالی را می‌بینیم که عادات ناسالم تغذیه‌ای، سبک زندگی، تحرک و… دارد که این عادات از زمان کودکی در آن‌ها پایه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زینب همتی امروز _دوشنبه دوازدهم تیرماه_ در نشست خبری ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص طرح «طراحی و ساخت بازی آموزشی-درمانی ارتقای سبک زندگی کودکان»، اظهار کرد: با توجه به بررسی‌هایی که در پژوهشکده بیماری‌های غیرواگیر انجام شده بود، به این نتیجه رسیدیم که رده سنی کودکان هفت تا ۱۲ سال بیشترین رده سنی هستند که چاقی در آن‌ها شیوع دارد.

وی افزود: اگر رفتارهای مرتبط با سبک زندگی ناسالم در کودکان نهادینه شود، باعث بروز رفتارهای ناسالم در بزرگسالی می‌شود، همان‌طور که در اطراف خود افراد بزرگسالی را می‌بینیم که عادات ناسالم تغذیه‌ای، سبک زندگی، تحرک و… دارد که این عادات از زمان کودکی در آن‌ها پایه‌ریزی شده است.

عضو هیئت علمی گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه رفتارها و سبک زندگی ناسالم می‌تواند منجر به ابتلاء به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و… شود، تصریح کرد: با افزایش شیوع این بیماری‌ها، هزینه‌های تحمیل شده به افراد و جامعه برای درمان بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: به همین دلیل با استفاده از کمک متخصصان تغذیه، پرستار، پزشک، متخصص بازی‌های رایانه‌ای، گرافیست و … پژوهشی انجام شد که متوجه شویم این بازی ارتقای سبک زندگی برای کودکان هفت تا ۱۲ سال باید چه اجزایی داشته باشد.

همتی با بیان اینکه ۱۰۸ کارت برای این بازی طراحی شد و کودکان در نهایت باید به قله سلامتی برسند، افزود: اتفاق خوشایندی که در این بازی رقم خورد این بود که کودک در قسمتی از بازی به مراحل ورزشی می‌رسد که فعالیت فیزیکی را به دنبال دارد که از مزایای این طرح در مقایسه با سایر بازی‌های رومیزی و بازی‌های کامپیوتری و موبایلی است.

وی با اشاره به امکان تعامل کودک و والدین در جریان بازی، تصریح کرد: هرچه تعامل و مشارکت را در کودکان افزایش دهیم، بهتر رفتار مناسب را یاد می‌گیرند. اگر این بازی در آموزش‌وپرورش نهادینه شود، باعث می‌شود دانش‌آموزان با مشارکت و رقابت، تلاش خود را به سمت یادگیری رفتارهای صحیح ببرند.

عضو هیئت دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کودک در جریان این بازی با محتوای آموزشی مناسب مانند نکات تغذیه‌ای، نکات مربوط به خواب، ورزش و… آشنا می‌شود و در درجه بعد باعث می‌شود در طول بازی فعالیت فیزیکی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این بازی در آموزش‌وپرورش و کلینیک تغذیه و… برای آموزش رفتار صحیح در کودکان مفید خواهد بود.

همتی با بیان اینکه بازی مشابهی در ایتالیا وجود داشت، افزود: تمام نکاتی که در طراحی این بازی مدنظر قرار گرفت، با استفاده از مقالات علمی موجود بود؛ بازی ایتالیایی که ساخته شده بود، جامع و هماهنگ با فرهنگ ایرانی اسلامی نبود، به همین جهت تصمیم گرفتیم چنین بازی طراحی کنیم.

وی با اشاره به اینکه این طرح هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است، اظهار کرد: تمایل داریم که این بازی به تولید انبوه برسد و ظرفیت‌ها به اندازه‌ای است که اگر بودجه برسد می‌تواند در سال جاری به تولید برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نقش مهم یک شرکت دانش‌بنیان در طراحی این بازی، گفت: ترجیح می‌دهیم جلساتی با آموزش‌وپرورش و کلینیک‌های مربوط به کودکان برگزار شود و مسئولان مربوطه در جریان وجود و اهمیت این بازی قرار گیرند.

کد خبر 671055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.