احیاگران بافت‌های تاریخی در همایش «میراث پدری» چه گفتند؟

همایش تجلیل از سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت و خانه‌های تاریخی شهر اصفهان با عنوان «میراث پدری» به همت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان برگزار شد.شهردار اصفهان ضمن گوشزد کردن بر خالی بودن جای صحبت سرمایه گذاران و احیاگران بافت تاریخی در روال برنامه، بخشی از زمان صحبت خود را به آن‌ها اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همایش تجلیل از سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت و خانه‌های تاریخی شهر اصفهان امروز_ دوشنبه دوازدهم تیرماه _بر اساس تأکیدات شورای اسلامی شهر خاصه کمیسیون معماری و شهرسازی پارلمان شهری و همت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و حضور حدود ی ۱۰۰ نفر از سرمایه گذاران، احیاگران بافت تاریخی و مالکان اقامتگاه سنتی شهر اصفهان در خانه مشروطیت برگزار شد.

در این همایش که سعی شده تمامی ذی‌نفعان و تصمیم سازان عرصه احیای بافت تاریخی و میراثی شهر اصفهان به منظور هم اندیشی و تجلیل به دور هم جمع شوند، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهردار اصفهان، معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

اما در اواسط این جلسه، شهردار اصفهان ضمن گوشزد کردن بر خالی بودن جای صحبت سرمایه گذاران و احیاگران بافت تاریخی در روال برنامه، بخشی از زمان صحبت خود را به آن‌ها اختصاص داد.

احیاگران بافت‌های تاریخی در همایش «میراث پدری» چه گفتند؟

در ابتدا علی اصغر بدیع، سرمایه گذار خانه تاریخی «سرای بدیع» - پشت تریبون حاضر شد و ضمن تشریح مجموعه اقدامات خود از دهه ۸۰ که بالغ بر هشت میلیارد تومان در زمینه احیای بافت تاریخی و همه هنرهای معماری را در آن احیا کرده، بر آمادگی خود برای در اختیار گذاشتن سرای بدیع به هنرمندان برای تبدیل شدن به ویترین هنرهای صنایع دستی و یا اختصاص «سرای بدیع» به یک موزه اختصاصی بی‌بدیل از همه هنرهای صنایع دستی کشور تاکید کرد.

احیاگران بافت‌های تاریخی در همایش «میراث پدری» چه گفتند؟

پورنادری از سرمایه گذاران خانه‌های تاریخی در منطقه جلفا گفت: امروز بزرگترین سرمایه سرمایه گذاران و احیاگران بافت تاریخی، تعامل خوب و دغدغه مندی شهردار اصفهان و مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان است.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های پیش‌روی ما در ادوار گذشته مدیریت شهری، نداشتن دید و نظر مطلوب مدیران به بحث میراث و بافت تاریخی بود که در این دوره مدیریت شهری این معضل رفع شده است.

احیاگران بافت‌های تاریخی در همایش «میراث پدری» چه گفتند؟

طلوع مهدوی از سرمایه گذاران بخش گردشگری گفت: برای اجرایی شدن اهداف رونق صنعت گردشگری مبتنی بر بافت‌های تاریخی و میراثی باید نیم نگاهی به افرادی که در این عرصه مشغول به کار هستند و همچنین مهارت افزایی متناسب با این صنعت کنیم، صنعت گردشگری باید وارد شهر اصفهان شود تا بتوانیم از همه ظرفیت‌ها بهره ببریم.

محمد گل آرا، مالک خانه تاریخی مرمت شده گل آرا اظهار کرد: شهرداری اصفهان بر روی مناطق تاریخی باقی مانده شهر تمرکز ویژه‌ای کند، یک مکان تاریخی را نمی‌توان ساخت، بلکه باید احیا کرد که احیای آن نیازمند زیرساخت‌هایی است.

وی ادامه داد: مباحث ترافیکی، مشکلات حمل و نقلی و تردد گردشگران به اماکن تاریخی، عدم اجازه و یا تسهیل امور نصب تابلوی اسامی خانه‌های تاریخی و اقامتی توسط شهرداری از جمله اهم مشکلات است.

این سرمایه گذار اضافه کرد: شهرداری اصفهان باید نسبت به آزادسازی مناطق اطراف خانه‌های تاریخی و محورهای مواصلاتی منتهی به ابنیه تاریخی اهتمام داشته باشد.

سرمایه گذار و احیاگر خانه تاریخی بهشتیان اظهار کرد: لازمه زنده شدن و احیای بافت تاریخی شهر اصفهان، رفع دغدغه‌های مالکان و احیاگران است، در این راستا انتظار همکاری همه جانبه از سوی شهرداری اصفهان با سرمایه گذاران در امر احیای بافت تاریخی را داریم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات عمده خانه‌های تاریخی، زمین‌های رهاشده، مخروبه و بلااستفاده اطراف این خانه‌های تاریخی و یا محورهای گردشگری است که چهره آن منطقه را برای بازدید گردشگر نازیبا کرده لذا شایسته است شهرداری نسبت به ایجاد فضای سبز و یا اختصاص پارکینگ در این زمین‌ها اقدام کند.

احیاگران بافت‌های تاریخی در همایش «میراث پدری» چه گفتند؟

حسن ختام این گفت‌وگو، علیرضاایزدی-مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در مقام یک مطالبه گر احیای بافت تاریخی بود که از شهردار اصفهان درخواست اختصاص یک جانمایی جدید برای جابه‌جایی چشمه‌های سرویس بهداشتی مسجد جامع شهر اصفهان، به علت افزایش نم به دیوارهای تاریخی مسجد تاریخی- میراثی جامع را داشت.

در پایان این جلسه، از شش نفر از سرمایه گذاران و احیا گران بافت تاریخی باسابقه که در کنار اقدامات عمرانی- مرمتی خود به مباحث مسئولیت‌های اجتماعی اهتمام داشتند، تجلیل و قدردانی شد.

احیاگران بافت‌های تاریخی در همایش «میراث پدری» چه گفتند؟

حاج عباس انگوری زاده، مؤسس بیمارستان و دارالشفاء زهرای مرضیه طوقچی و احیاگر خانه تاریخی- میراثی لباف به عنوان مرکز اجتماعات فرهنگی، احمد تولا جهت احیای حمام قاضی با رویکرد کارکرد اصیل، محمد علی مجیری به جهت استفاده از بهره‌گیری از هنرهای سنتی و خلق آثار و احیای حمام مجیر با کارکرد اصیل، محمد باقر مهنام برای فعالیت‌های ارزنده خانه تاریخی خان نشین، محمدرضا قانعی برای احیای خانه‌های تاریخی صفوی در شهر، ورژ درماردی‌روسیان، رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران به جهت مجموعه اقدامات احیاگری بافت تاریخی محله جلفای اصفهان و راه اندازی موزه‌های تاریخی در این منطقه، از جمله افراد تجلیل شده در این همایش «میراث پدری» بودند.

کد خبر 671049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.