محله، محور عدالت مدیریت شهری ششم اصفهان

با توجه به نگاه محرومیت‌زادیی در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار در شورای اسلامی این کلان‌شهر تشکیل شد و ذیل آن، طرح محله‌محوری در راستای توجه به محله‌های کم‌برخوردار شهر در نظر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوره ششم مدیریت شهری اصفهان از حدود ۲۳ ماه پیش با رویکرد عدالت‌محوری و جلب اعتماد عمومی فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به نگاه محرومیت‌زدایی در این دوره، کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار در شورای اسلامی شهر اصفهان تشکیل شد و دو موضوع مهم آب و مناطق کم‌برخوردار، محور فعالیت‌های این کمیسیون قرار گرفت.

به‌رغم اینکه اصفهان یک شهر برخوردار تلقی می‌شود اما مهاجرت، کمبود سرانه‌های خدماتی و سایر موارد موجب شده است، محله‌هایی حتی در محدوده مرکزی شهر، از نظر کیفیت زندگی شهری، وضعیت خوبی نداشته باشد، لذا با توجه به این موضوع و رویکرد عدالت‌محوری دوره ششم، طرح «محله‌محوری» مطرح شد.

طبق طرح محله‌محوری، علاوه بر بودجه سالانه مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان برای محله‌ها، محلات کم‌برخوردار هر منطقه، به‌صورت ویژه مورد توجه قرار می‌گیرند.

البته اجرای پروژه‌های محله‌محور فقط حوزه فرهنگی یا سرانه‌های خدماتی را پوشش نمی‌دهد، بلکه موارد دیگری همچون زیباسازی، اجرای دیوارنگاره، بهسازی آسفالت معابر و بازگشایی گلوگاه‌های محلی را شامل می‌شود.

محله، محور عدالت مدیریت شهری ششم اصفهان

آحاد مردم، تحت پوشش خدمتی دوره ششم

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: اصفهان به‌رغم داشتن فرصت‌های زیاد معیشتی و اقتصادی، درون خود، فرصت‌های منفی همچون حاشیه‌نشینی و مهاجرت را می‌بیند.

وی با بیان اینکه اگر به بافت‌های فرسوده اصفهان نگاه کنیم، کلونی‌های جمعیت محرومان را شاهد هستیم، می‌افزاید: بنای شورای اسلامی شهر در دوره ششم برای اینکه آحاد مردم را تحت پوشش خدمتی خود قرار دهد، نگاه به منطقه‌ای خاص به‌صورت ویژه نبوده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: این کمیسیون در دوره ششم مدیریت شهری تشکیل شد و تمام محله‌ها و مناطق شهر تحت پوشش آن است؛ در بودجه ۱۴۰۱ برای توجه به این محله‌ها، طرح محله‌محوری مطرح شد و این طرح پایه‌ای برای نگاه‌های محرومیت‌زدایی شد.

وی با بیان اینکه در مرکز شهر نیز محله‌هایی وجود دارند که دچار عقب‌ماندگی‌های مزمن و قابل توجهی هستند، می‌گوید: نگاه شورای اسلامی شهر تنها درگیر یک منطقه نشد، بلکه به‌صورت عام نگاه کردیم. سال گذشته حدود ۳۰ محله برای طرح محله‌محوری در نظر گرفته شد و ردیف بودجه ۳۹۹ میلیارد تومانی دریافت کرد.

نادرالاصلی تصریح کرد: معضلات، گلوگاه‌ها، نابسامانی‌های عمرانی، اجتماعی و سیما و منظر شهری این ۳۰ محله برآورد شد و پایه حرکت محله‌محوری بنا نهاده شد که معتقدم فعالیت‌های خوبی در این راستا انجام شد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه سال گذشته نخستین سال اجرای طرح محله‌محوری بود، تا حدودی جای کار وجود داشت، اما با این حال حدود ۷۰ درصد بودجه مصوب را در تعاریف پروژه‌ای و طرح‌ها جذب کرد و این موضوع امسال به‌صورت نهادینه‌تر در حال اجرا است.

محله‌محوری به منطقه خاصی مربوط نمی‌شود و کل شهر اصفهان را در بر می‌گیرد؛ این طرح که با هدف رفع محرومیت از چهره محلات محروم در نظر گرفته شد، فعالیت خوبی بود که امیدواریم در سال‌های آینده این دوره نیز با قوت بیشتری اجرا شود.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می‌کند: امسال با شناسایی محله‌های جدید، علاوه بر بخشی از خدماتی که در محله‌محوری سال گذشته باقی‌مانده بود، این طرح ۶۲۷ میلیارد تومان بودجه دریافت کرد که به‌رغم کاهش تعداد محله‌ها و افزایش بودجه، امیدواریم بتوانیم کار خوبی را به ثمر برسانیم.

وی با بیان اینکه محله‌محوری به منطقه خاصی مربوط نمی‌شود و کل شهر اصفهان را در بر می‌گیرد، می‌گوید: این طرح که با هدف رفع محرومیت از چهره محلات محروم در نظر گرفته شد، فعالیت خوبی بود که امیدواریم در سال‌های آینده این دوره نیز با قوت بیشتری اجرا شود.

نادرالاصلی تصریح می‌کند: در مجموع تاکنون حدود هزار میلیارد تومان برای طرح محله‌محوری دوره ششم در نظر گرفته شده است تا مشکلات محله‌ها در حوزه‌های محلی همچون بازگشایی گلوگاه‌ها و رفع مشکل آسفالت و پیاده‌رو، با اجرای پروژه‌هایی رفع شود؛ البته پروژه‌ها برای هر محله متفاوت است و نگاه جدیدی نسبت به محله‌های کم‌برخوردار توسط مدیریت شهری وجود دارد.

وی اضافه می‌کند: کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار، به‌صورت مستمر با مدیران مناطق پانزده‌گانه و معاونان این حوزه جلساتی برگزار کرده است تا پروژه‌ها در مرحله طراحی باقی نماند و اجرا شود.

محله، محور عدالت مدیریت شهری ششم اصفهان

مبنای انتخاب محله‌محوری؛ از درخواست‌ها تا بازدیدهای میدانی

هادی غاضری، مسئول امور پیگیری اداره کل حوزه شهردار اصفهان می‌گوید: در دوره ششم مدیریت شهری، چند سیاست کلی همچون توجه به محلات و رفع مشکلات محله‌های کم‌برخوردار شهر مطرح شد که در راستای این سیاست، سال گذشته اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان برای محله‌های محروم مناطق پانزده‌گانه در نظر گرفته شد.

وی می‌افزاید: از هر منطقه، دو محله برای اجرای طرح محله‌محوری نظر گرفته شده است که معیار انتخاب این محلات، بافت فرسوده و ناکارآمد، بازدیدهای میدانی، سطح خدمات عمومی محله و نیازها و درخواست‌های مردمی بود که در نهایت با نظرات مدیران شهری، در مجموع ۳۰ محله برای این طرح انتخاب شد.

مسئول امور پیگیری اداره کل حوزه شهردار اصفهان با بیان اینکه در محله‌های انتخاب شده، پروژه‌ها بر اساس درخواست‌های مردمی معتمدان محلی و مشاوران محلات و نظرات مدیریت شهری در نظر گرفته شد، خاطرنشان می‌کند: موضوعات کلی این پروژه‌ها مواردی همچون بازگشایی گلوگاه‌های محلی، زیباسازی، دیوارنگاره محله و دیوارهای پیرامون مساجد، بهبود و گسترش فضای سبز، ترمیم و روکش آسفالت معابر فرعی و اصلی، ساماندهی پیاده‌روها، نصب المان‌های شهری مانند اسباب‌بازی کودکان در بوستان‌ها، اصلاح هندسی و آرام‌سازی ترافیکی، رفع خطر از نقاط ناایمن شهری، احداث سالن ورزشی و مجموعه روباز و ایجاد شبکه دفع آب‌های سطحی را شامل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برای اجرای طرح محله‌محوری در سال جاری نیز با افزایش حدود ۵۰ درصدی بودجه این طرح نسبت به سال گذشته، ۶۲۷ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد. با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد از پروژه‌های سال گذشته در مرحله اجرا و اتمام قرار دارد، باقی‌مانده بودجه سال گذشته با توجه به وجود موانعی برای اجرا و کسری بودجه، در بودجه محله‌محوری سال جاری مورد توجه قرار گرفته است.

غاضری تاکید می‌کند: سال گذشته علاوه بر پروژه‌های محله‌محور اجرا شده، ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه نیز در محله‌های هدف اجرا شد، لذا در مجموع سال گذشته حدود با ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار، برای محله‌های کم‌برخوردار شهر پروژه اجرا شده است.

مسئول امور پیگیری اداره کل حوزه شهردار اصفهان می‌افزاید: با اجرای پروژه‌های محله‌محور، چهره محله‌هایی همچون راران واقع در منطقه ۱۵ و دهنو در منطقه دو متحول شد و حتی در قالب این پروژه‌ها، آسفالت ۳۵ ساله محلاتی همچون طاحونه و زاجان در منطقه ۱۱ ترمیم و روکش شد.

وی با بیان اینکه بازیکده تخصصی کودک محله حصه و خانه کودک و نوجوان در محله دردشت از جمله پروژه‌های مهم در محلات هدف با بودجه مناطق بود که در مناطق سه و ۱۴ اجرا شد، تاکید می‌کند: تعریض خیابان شهید سردار رئیسی در منطقه ۱۰ و تعریض و ساماندهی جاده جلوان در منطقه ۱۴، از دیگر پروژه‌های مهمی بود که در حال اجرا است و موجب کاهش مشکلات ترافیکی خواهد شد.

در سه ماه ابتدایی امسال، حدود ۱۵ درصد بودجه محله‌محوری محقق شده است و برای فصل‌های آینده سال نیز این میزان به دلیل ابلاغ طرح‌های پروژه‌ها افزایش خواهد داشت.

غاضری تصریح می‌کند: برای اجرای پروژه‌های محله‌محور در سال ۱۴۰۲، گروه مشاورانی برای اعمال نظرات و درخواست‌های مردمی حاضر شدند و پس از دریافت نظرات کارشناسان شهری و کارشناسان هر منطقه، نتیجه آن را در بودجه ۶۲۷ میلیارد تومانی این طرح در سال جاری می‌بینیم.

وی ادامه می‌دهد: طراحی فاز نخست پروژه‌های محله‌محوری سال جاری آماده و بخش زیادی از فاز دوم آن نیز اجرا شده است و در مرحله ابلاغ طرح و برآورد قرار دارد، لذا پروژه‌هایی که در سال گذشته با تأخیر برای اجرای آن اقدام کردیم را در سال جاری زودتر به نتیجه رساندیم.

مسئول امور پیگیری اداره کل حوزه شهردار اصفهان با بیان اینکه در سه ماه ابتدایی امسال، حدود ۱۵ درصد بودجه محله‌محوری محقق شده است و برای فصل‌های آینده سال نیز این میزان به دلیل ابلاغ طرح‌های پروژه‌ها افزایش خواهد داشت، تاکید می‌کند: با توجه به اینکه این پروژه‌ها برای محلات کم‌برخوردار شهر در نظر گرفته شده است، موجب می‌شود عدالت در سطح محلات توسعه پیدا کند و فاصله محله‌هایی که از خدمات کمتری برخوردار بود، با سایر آن‌ها کمتر شود.

وی می‌افزاید: یکی از اهداف کلان برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۰۵» توسعه عدالت در زیرساخت‌ها و امکانات شهری است، همچنین از جمله ارزش‌های اعلام شده در این برنامه، عدالت‌محوری است که با اجرای پروژه‌های محله‌محوری به سمت آن حرکت کرده‌ایم.

غاضری ادامه می‌دهد: در محلاتی که برای محله‌محوری انتخاب شده است، برنامه‌های فرهنگی نیز با همکاری سازمان فرهنگی، تفریحی و ورزشی شهرداری متناسب با نیازهای محلی و آسیب‌ها نیز در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه بعضی از مشکلات خاص محله‌های هدف با همت مدیریت شهری و همکاری اهالی محل انجام شده است، تصریح می‌کند: ورودی خیابان مصلی از سمت میدان قدس، سال‌های زیادی بود که نیاز به تعریض داشت، لذا با همکاری هیئت‌امنای مسجد مصلی تعریض شد و ترافیک این معبر کاهش پیدا کرد.

گزارش از: امین شبانی

کد خبر 670926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.