۶۰ حاجی ایرانی بستری در مکه / انتقال حجاج بدحال به کشور با ۳ پرواز اول

مناسک حج سال جاری از تاریخ بیست‌وششم ژوئن تا اول جولای مقارن با پنجم تا دهم تیرماه برگزار شد و بنابر اعلام مقامات عربستانی، سال جاری شاهد بزرگترین مراسم حج پس از همه‌گیری بیماری کرونا بودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدعلی مرعشی؛ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر، ضمن اعلام رضایت از وضعیت سلامت حجاج ایرانی، اظهار کرد: با وجود دمای بالای عرفات و منا، تعداد بیمارانی که به خاطر گرما دچار مشکل شده بودند نسبت به پیش‌بینی‌ها کمتر بود.

وی با اشاره به تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های ایران و عربستان تا روز شنبه دهم تیرماه، افزود: تا روز شنبه، ۴۰ نفر از بیماران در بیمارستان هلال‌احمر در مکه بستری بودند و ۲۰ نفر نیز در بیمارستان سعودی تحت درمان قرار دارند که از این تعداد چهار نفر شرایط مناسبی ندارند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از تدابیر در نظر گرفته شده برای اعزام بیماران بد حال به ایران خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در سه پرواز اول بازگشت به ایران حدود ۵۰ نفر که نیاز است روند درمانی آنها در ایران پیگیری شود، به کشور اعزام خواهند شد.

مرگ ۲۷۰ نفر در حج

مراسم حج ۲۰۲۳ در حالی به کار خود پایان داد که طبق گزارش گاردین، امسال بیش از ۱.۸ میلیون زائر مسلمان در مراسم حج شرکت کردند. این مراسم بیشتر در فضای باز و در اوج گرمای تابستان صحرای عربستان برگزار شد و دمای هوا تا ۴۸ درجه سانتی‌گراد نیز رسید.

بسیاری از افراد مسن پس از لغو محدودیت‌های دوران کووید _ ۱۹ در میان زائران حج امسال حاضر بودند و در نهایت بیش از دو هزار نفر در طول سفر حج دچار استرس گرمایی شدند.

مقامات حج تاکنون آماری از شمار جان‌باختگان حج امسال ارائه نکرده‌اند، اما بر اساس اعداد اعلام‌شده توسط کشورهای مختلف که دلایل مرگ را ذکر نکرده‌اند، حداقل ۲۳۰ نفر (بسیاری از اندونزی) در طول سفر حج و تا کنون، جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته سرکنسول اندونزی در عربستان بزرگترین کشور مسلمان جهان، دست‌کم ۲۰۹ اندونزیایی در مراسم حج امسال جان باختند. «اکو هارتونو» گفت: اینکه گفته شود تعداد زیادی از زائران اندونزیایی به دلیل گرمازدگی جان خود را از دست داده‌اند، نادرست است. بسیاری از آن‌ها به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی درگذشته‌اند، گرچه برخی از افراد به دلیل گرمای طاقت‌فرسا بیهوش شده بودند.

مرگ ۱۰ ایرانی نیز در حج امسال تأیید شده است و مسن‌ترین زائر ایران نیز در حج جاری با ۱۱۴ سال سن، بر اثر سکته قلبی درگذشت.

مقامات حج اعلام کرده‌اند که امسال هشت الجزایری و چهار مراکشی نیز جان باخته‌اند.

یک رسانه طرفدار دولت مصر نیز گفته است، هشت زائر از این کشور جان باخته‌اند و. حداقل ۳۲ زائر هندی نیز در میان جان‌باختگان حج امسال هستند.

عربستان در حج امسال، هزاران امدادگر مستقر و بیمارستان‌های صحرایی را برای کمک به مهار خطرات و بیماری‌های ناشی از گرمازدگی راه‌اندازی کرده بود. این بزرگترین حج از زمان پایان محدودیت‌های کرونا با ورود حدود دو میلیون زائر است.

کد خبر 670762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.