آب‌مروارید چشم؛ خطری در کمین همه افراد

فوق تخصص بیماری‌های شبکیه چشم با بیان اینکه تمام انسان‌ها تا سنین ۶۰ یا ۷۰ سالگی دچار آب‌مروارید چشم می‌شوند، گفت: اگر قند خون بالا رود، از طریق خون وارد عدسی چشم می‌شود و رسوب می‌کند و آب‌مروارید ایجاد می‌کند، بیماران مبتلا به دیابت بیشتر از افراد دیگر مبتلا به آب‌مروارید می‌شوند.

علی صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به علل بروز آب‌مروارید در چشم انسان اظهار کرد: چشم انسان دارای دو ذره‌بین قرنیه و عدسی است که موجب شکست نور می‌شوند و نور را روی پرده شبکیه قرار می‌دهند تا مسیر بینایی آغاز شود.

وی افزود: عدسی چشم نورهای اضافی را می‌گیرد تا به شبکیه برخورد پیدا نکند و با روند افزایش سن به مرور عدسی چشم کدر می‌شود و به این کدورت آب‌مروارید چشم اطلاق می‌شود.

جراح و فوق تخصص بیماری‌های شبکیه چشم تصریح کرد: تمام انسان‌ها تا سنین ۶۰ یا ۷۰ سالگی دچار آب‌مروارید چشم می‌شوند و وراثت، فضای بیرونی، محیط کاری و رژیم غذایی افراد در بروز زودهنگام این عارضه مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: شروع علائم آب‌مروارید چشم با تاری دید همراه است و کدورتی در مسیر بینایی اتفاق می‌افتد، اگر آب‌مروارید چشم بیشتر شود، کدورت نیز افزایش پیدا می‌کند، این تاری ابتدا به شکل دود مه‌آلود است و کم‌کم حالت ابری به خود خواهد گرفت تا جایی که انسان دیگر نمی‌بیند، افراد را نمی‌شناسد و نمی‌تواند تلویزیون تماشا کند؛ این موارد علائم بروز عارضه آب‌مروارید است که فرد مبتلا متوجه آن می‌شود.

صالحی ادامه داد: گاهی این اتفاق برای یک چشم فرد مبتلا اتفاق می‌افتد و توصیه می‌شود، افراد مسن‌تر چشم‌ها را تحت معاینه قرار دهند و اگر دچار تاری دید هستند، سریع‌تر به پزشک برای درمان مراجعه کنند.

انواع آب‌مروارید در چشم کدام است؟

وی در خصوص بروز انواع آب‌مرواریداظهار کرد: نوعی از آب‌مروارید ممکن است حالت وارثتی داشته باشد و فرد در جوانی مبتلا به این عارضه شود، همچنین آب‌مروارید در اثر مصرف طولانی‌مدت داروهای کورتون‌دار است، نوع دیگر آب‌مروارید در اثر بیماری‌های عمومی بدن است که سبب ایجاد این بیماری می‌شود و مهم‌ترین آن‌ها دیابت است، اگر به چشم فرد ضربه‌ای وارد شود نیز ممکن است او دچار آب‌مروارید می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: بیماران مبتلا به دیابت بیشتر از افراد دیگر مبتلا به آب‌مروارید می‌شوند، اگر قند خون بالا رود، از طریق خون وارد عدسی چشم می‌شود، رسوب می‌کند و آب‌مروارید ایجاد می‌کند. بیماری دیابت آب‌مروارید اولیه را ایجاد می‌کند و پیرچشمی را می‌بندد. افراد مبتلا به دیابت نزدیک‌بینی قوی‌تری دارند و هر زمانی که نزدیک را خوب نبینند، قندخون آنها کنترل شده است.

وی با بیان اینکه اشعه ماورای بنفش خورشید فاکتور بعدی در بروز آب‌مروارید چشم انسان است، گفت: افرادی که شغل آنها کشاورزی و و رانندگی در اتوبان‌ها و جاده‌ها است، به دلیل برخورد مداوم با اشعه آفتاب زودتر در دچار آب‌مروارید چشم می‌شوند، لذا باید این این گروه از افراد از عینک‌های آفتابی استاندارد استفاده کنند تا بروز آب‌مروارید چشم را به تأخیر بیندازند.

آب سیاه چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

صالحی اضافه کرد: آب‌مروارید چشم به‌سرعت به آب سیاه تبدیل نمی‌شود و نباید افراد از بروز آب‌مروارید دچار ترس شوند، برخی از افراد نگران هستند که بیماری آب‌مروارید تبدیل به آب سیاه شود، در حالی که آب‌مروارید چشم سریع تبدیل به آب سیاه نمی‌شود، زمانی آب سیاه اتفاق می‌افتد که فرد فقط نور را تشخیص دهد، اگر کسی ساعت روی دیوار و تلویزیون را می‌بیند و می‌تواند اطرافیان را تشخیص دهد، نیاز به عمل سریع ندارد.

فوق تخصص بیماری‌های شبکیه چشم تصریح کرد: تا زمانی که فرد از زندگی عاجز نشود، نیاز به جراحی نیست، توصیه می‌شود این گروه از افراد به‌سرعت عمل جراحی انجام ندهند، به خصوص در بیماران دیابتی اگر عدسی زود از چشم خارج شود خون‌ریزی‌های انتهای چشم روی شبکیه تشدید می‌شود و بیماران نیاز به لیزر پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه آب‌مروارید عمل آسانی است و نباید بیماران از آن ترس داشته باشند، گفت: یکی از بیشترین عمل‌های جراحی در جهان عمل آب‌مروارید است و با روش‌های جدید و به شکل لیزری و سرپایی انجام می‌شود، در حال حاضر لنزهای مناسبی برای بیماران بعد از عمل جراحی برای دید بهتر آنها تجویز می‌شود.

کد خبر 670746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.