برگه هدایت تحصیلی نهمی‌ها چه زمانی صادر می‌شود؟

از اول مردادماه، فرم‌های هدایت تحصیلی صادر و توسط مدیر مدرسه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند مطابق با آن برای ثبت‌نام در پایه دهم اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آموزش و پرورش با هدف انتخاب رشته‌ای متناسب با استعداد، علایق و توانایی‌های دانش‌آموزان، اقدام به برگزاری برنامه هدایت تحصیلی پایه نهم کرده است. برخی از دانش‌آموزان به دلیل آشنا نبودن با اهداف و تأثیر اولویت‌بندی آزمون هدایت تحصیلی، دقت کافی را برای این آزمون‌ها نداشته و پس از اعلام نتایج، از اولویت بندی‌های خود ناراضی بوده و موفق به ثبت‌نام در مدارس دلخواه خود در رشته مدنظر نمی‌شوند.

وزارت آموزش و پرورش ایران برای هماهنگ کردن برنامه‌های آموزشی با ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان و نیازهای جامعه، برنامه‌های هدایت تحصیلی را طراحی و اجرا کرده است؛ از جمله اهداف برنامه هدایت تحصیلی، شناسایی استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان، کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفه‌ای دانش‌آموزان و کمک به هدایت متوازن دانش‌آموزان به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، بر اساس سیاست‌های توسعه‌ای کشور است.

امسال ۱.۵ درصد به جذب رشته فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اضافه می‌شود

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ثبت‌نام در پایه دهم منوط به صدور هدایت تحصیلی است، برگه هدایت تحصیلی چه زمانی صادر می‌شود؟، اظهار کرد: برای این کار زمان‌بندی پیش‌بینی کرده‌ایم، اما این امر بستگی به ثبت نمرات دانش‌آموزان و ثبت رشته محل‌ها دارد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که تا پانزدهم تیرماه مراحلی از صدور برگه هدایت تحصیلی که مربوط به مشاوره است تمام شود، افزود: درواقع ثبت رغبت توانایی دانش‌آموزان، ثبت‌نظر اولیا و معلمان تا پانزدهم تیرماه فرصت دارد و از پانزدهم تا پایان تیرماه نیز فرصت ورود نمرات، رشته محل‌ها و آغاز مشاوره نفر به نفر مشاوران با اولیا و دانش‌آموزان وجود دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از اول مردادماه، فرم‌های هدایت تحصیلی صادر و توسط مدیر مدرسه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند مطابق با آن برای ثبت‌نام در پایه دهم اقدام کنند.

وی اضافه کرد: برگه هدایت تحصیلی همراه با برگه کارنامه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

باقرزاده در پاسخ به این سوال که اولویت هدایت تحصیلی امسال دانش‌آموزان چه رشته‌هایی است؟ خاطرنشان کرد: امسال ۱.۵ درصد به جذب رشته فنی و حرفه‌ای و کار دانش اضافه می‌شود.

افزایش ورودی‌های رشته ریاضی فیزیک در اولویت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان

پیش‌تر نیز محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: افزایش ورودی‌های رشته ریاضی فیزیک در شاخه نظری و افزایش سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مجموع رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، در اولویت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برای سال آینده است.

وی با بیان اینکه نگاه ما این است که سهم رشته علوم انسانی و تجربی برای سال آینده کاهش و به ازای آن سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ریاضی فیزیک افزایش پیدا کند، افزود: سهم آموزش فنی و حرفه‌ای ما از ۳۷.۵ درصد در پایه دهم به ۳۹.۵ درصد افزایش پیدا کرده است و به همان نسبت سایر دانش‌آموزان در شاخه نظری درس می‌خوانند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ورودی‌های رشته ریاضی فیزیک در سال گذشته ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: امسال هدف‌گذاری کردیم تا در پایه دهم هنرستان‌ها بتوانیم ۴۱.۵ درصد دانش‌آموزان را هدایت کنیم و برنامه‌ریزی شده است تا حدود ۱.۵ درصد در رشته ریاضی‌فیزیک افزایش داشته باشیم و حدود ۰.۲ درصد نیز در رشته‌های تجربی و انسانی کاهش سهمیه جمعیت دانش‌آموزان را شاهد باشیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: افزایش ورودی‌های رشته ریاضی‌فیزیک در شاخه نظری و افزایش سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مجموع رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در اولویت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برای سال آینده است.

وی با اشاره به ضرورت هدایت تحصیلی صحیح دانش‌آموزان، گفت: تصویب نظام جامع مشاوره در شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ آن از سوی وزیر آموزش و پرورش بستری را برای یک هدایت تحصیلی مناسب فراهم می‌کند، بر این اساس شناسایی استعدادها و علایق دانش‌آموزان باید به درستی اتفاق بیفتد.

کد خبر 670703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.