بازار سرمایه به آرامش می‌رسد؟

انتظار می‌رود بازار از شوک نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خارج شود و تعادل بیشتری را در آن شاهد باشیم. اگر در هفته جاری بازار مثبت باشد سیگنال خوبی برای ادامه تیرماه خواهد بود، در مجموع برای امروز هم بازار نسبتاً مثبتی پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اتفاقی که بورس را در هفته گذشته مثبت کرد شناختن کف قیمت دلار در بازار و انتشار گزارش فروش‌های خردادماه بود که باعث شد ثبات نسبی در بازار نمایان شود. در اثر این گزارش‌ها شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه، ملی مس، گل گهر و سایر شرکت‌های بزرگ نسبت به اردیبهشت فروش بهتری داشتند و باعث خوش‌بینی شد. البته جهش‌ها شدید نبود و این به دلیل آرامشی است که در بازار دلار و کاهش تورم رخ داده بود.

انتظار می‌رفت که آخر هفته گذشته بازار صعودی شود و در این هفته شاهد شکست مقاومت‌هایی که طی دو ماه اخیر به وجود آمده باشیم اما مواردی رخ داد که روند بازار به گونه‌ای دیگر پیش رفت. افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مانع ایجاد جو مثبت در بازار شد به صورتی که افزایش سقف قیمتی و رسیدن سقف قیمت خوراک به هفت هزار تومان به عنوان بالاترین نرخ خوراک در کل دنیا با احتساب دلار ۲۸۵۰۰ است که معادل ۲۵ سنت بود.

البته صحبت‌های وزیر اقتصاد این بود که صرفاً نرخ بالا رفته و خوراک طبق همان فرمول قبلی است اما شرکت‌ها نیز با شفاف‌سازی خود گفتند که تا به‌حال خبری مبنی بر افزایش نرخ خوراک نداشته‌ایم اما برخی با احتیاط می‌گویند باید نرخ مشخص در قبض‌های گاز شرکت‌ها منعکس شود تا بازار اطمینان بیشتری پیدا کند.

به جز این مورد، غیر از متانول و اوره‌سازها کلیت بازار اثر چندانی از بحث گازی نمی‌گیرد و نرخ‌های کارشناسی محاسبه شده برای گروه‌های فلزی و سیمانی همان نرخ‌های با گاز هزار تومانی برای سیمانی‌ها و گاز چهار هزار تومانی برای فولادسازها است.

به همین خاطر انتظار می‌رود بازار از شوک نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خارج شود و تعادل بیشتری را در آن شاهد باشیم و گروه‌های کوچک‌تر مانند سیمانی، ساختمانی، شیمیایی‌های کوچک و فلزاتی‌های کوچک به تدریج در مدار مثبت قرار گیرند. اگر در هفته جاری بازار مثبت باشد سیگنال خوبی برای ادامه تیرماه خواهد بود، در مجموع برای امروز هم بازار نسبتاً مثبتی را پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 670443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.