رشد ۸۵ درصدی اعطای تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در سه ماه گذشته

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام افزایش اعطای تسهیلات ریالی به شرکت‌های دانش‌بنیان، از تخصیص خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری برای تامین نیاز ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین، امروز پنجشنبه هشتم تیرماه در دیدار و نشست معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و جمعی از تشکل‌ها و شرکت‌های پیشرو در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان با تاکید بر حمایت همه جانبه نظام بانکی از این شرکت‌های مؤثر گفت: به منظور حل مشکلات ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان و در راستای حمایت عملی از آنان، خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری در سال‌جاری برای این بخش اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته تأمین و تخصیص ارز در بانک مرکزی با حضور وزارتخانه‌های صنعت معدن و تجارت، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی گفت‌: در این کمیته نیازهای ارزی سالانه بخش‌های مختلف براساس منابع، تعیین و سهمیه هر یک از بخش‌ها برای گشایش اعتبار مشخص می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی با توجه به ضرورت توجه جدی به شرکت‌های دانش‌بنیان و به منظور تسریع در حل نیاز ارزی فعالان این بخش، بانک مرکزی امسال جدای از سهمیه این بخش، ۵۰۰ میلیون دلار خط اعتباری جدید به آن اختصاص می‌دهد.

وی تاکید کرد: شرایط تخصیص این خط اعتباری هم با همکاری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت تعیین می‌شود. البته در همین راستا، نمایندگان این شرکت‌ها نیز می‌توانند در کمیته تأمین و تخصیص ارز مشارکت و حضور فعال داشته باشند.

فرزین گفت: با توجه به گشایش‌هایی که در حوزه ارزی در راه است خط اعتباری ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های آینده قابلیت افزایش نیز خواهد داشت.

به گفته وی، در راستای برطرف کردن نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در نمایشگاه‌های صادراتی با هدف بازاریابی، این شرکت‌ها همچنین می‌توانند ارز مورد نیاز خود را در این زمینه از محل سرفصل نیازهای خدماتی از سامانه مربوطه تأمین کنند.

به گزارش ایمنا، در این نشست با توجه به مشکلات شرکت‌های فعال درحوزه شرکت‌های دانش‌بنیان برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش و همچنین ضرورت تسریع در تأمین به موقع نقدینگی این شرکت‌ها، رئیس‌کل بانک مرکزی دستور داد تا کمیته‌ای برای تدوین آئین‌نامه تسهیلات ریالی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت بخش اعتبارات بانک مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شود.

کد خبر 670279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.