وجود ۷۷ مرکز اقامت ماده ۱۵ در استان اصفهان

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان گفت: ۷۷ مرکز اقامت ماده ۱۵ و ۴۷ مرکز سرپایی داریم، مراکز ماده ۱۶ بخش مردان از اردیبهشت‌ماه سال جاری به سپاه واگذار شده است و دو مرکز ماده ۱۶ در مرکز کرامت و فدک در استان اصفهان وجود دارد.

سمیه کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به شعار اعلامی سازمان جهانی بهداشت در خصوص روز مواد مخدر، اظهار کرد: "انگ و تبعیض را متوقف و پیشگیری را تقویت کنید" شعار این روز جهانی بود، از این رو تاکید ما در سازمان بهزیستی در راستای پیشگیری است، البته اینکه معتاد، مجرم نیست بلکه یک بیمار بوده اصطلاح همیشگی است، همچنین زمانی که فردی به مراکز درمانی مراجعه می‌کند فارغ از مجرم بودن و جنسیت وی، برای ما بیمار محسوب می‌شود.

وی افزود: تلاش ما در سازمان بهزیستی این است که در راستای پیشگیری به ویژه پیشگیری اولیه که بحث آگاه‌سازی است، بتوانیم موفق باشیم و قبل از اینکه افراد دچار این بلای خانمان‌سوز شوند، اقدامات لازم برای آن‌ها انجام شود.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا سیگار شیمیایی و اعتیادآور است؟ تصریح کرد: سیگار به عنوان وسیله‌ای که نیکوتین دارد و نیکوتین یک ماده شیمایی و اعتیادآور است، در حوزه درمان به عنوان رفتار اعتیادی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به خدماتی که به معتادان در سازمان بهزیستی انجام می‌شود، ادامه داد: در سه سطح پیشگیری، درمان و کاهش آسیب برنامه‌هایی در سازمان بهزیستی وجود دارد که در این راستا خدمات مختلفی به افراد ارائه می‌شود.

کریمی گفت: در بحث پیشگیری تمام فعالیت‌ها و برنامه‌ها در راستای آگاه‌سازی و توانمندسازی افراد در سنین مختلف برای پیشگیری از ابتلای افراد به اعتیاد است، همچنین در بخش درمان تلاش ما بر ایجاد مراکز درمانی، مراکز سرپایی (MMT)، مراکز اقامتی یا کمپ‌ها بوده و در مراکز مختلف به دنبال درمان افراد مبتلا به اعتیاد هستیم؛ همچنین در بخش کاهش آسیب به دنبال راهکارها، روش‌ها و فعالیت‌هایی هستیم که پیامدهای اعتیاد مزمن از جمله معتادان متجاهر و آسیب‌های آن را کم کنیم که در این راستا مراکزی برای ارائه خدمت وجود دارد.

وی با اشاره به پیشرفت تعداد مراکز نسبت به گذشته، اضافه کرد: در خصوص مراکز اقامت کمپ باید گفت ۷۷ مرکز اقامتی داریم که سال گذشته یک یا دو مرکز به دلیل تخلفات تعطیل شدند، مراکز سرپایی یا MMT به دلیل اینکه صدور پروانه از طریق دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد همان ۴۷ مرکز درمان سرپایی و یک مرکز تعطیل داریم، همچنین پنج مرکز کاهش آسیب (DIC)، دو مرکز اقامتگاه شبانه (شلتر) و چهار موبایل‌سنتر و سه کانکس فعال در استان اصفهان داریم که طی روزهای گذشته کانکس کاهش آسیب در شهرستان فلاورجان منطقه مهرنجان راه‌اندازی شد و یک تیم سیار نیز داریم که به صورت موتوری در پاتوق‌ها و مراکزی که آسیب شدید است، ارائه خدمت می‌کنند.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان گفت: ۷۷ مرکز اقامت ماده ۱۵ و ۴۷ مرکز سرپایی داریم، مراکز ماده ۱۶ بخش مردان از اردیبهشت‌ماه سال جاری به سپاه واگذار شده است و دو مرکز ماده ۱۶ در مرکز کرامت و فدک در استان اصفهان داریم، همچنین حدود یک ماه از راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ زنان به عنوان اولین مرکز در استان می‌گذرد که به طور تقریبی ظرفیت اسمی آن ۲۰۰ نفر است، اما در حال حاضر ۶۴ نفر برای درمان با حکم قضائی در این مرکز حضور دارند.

وی در خصوص جذب سمن‌ها و خیران، خاطرنشان کرد: بهزیستی تلاش بسیار زیادی در این زمینه انجام داده است، همچنین گروه‌ها و فعالیت‌هایی را در بحث پیشگیری به خوبی پیش بردیم، در این راستا برنامه‌های آموزشی، آگاه‌سازی و پیشگیری انجام دادیم تا خیران را به این عرصه وارد کنیم، در سال جاری نیز با طرح یاریگران زندگی این فعالیت را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

کد خبر 670218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.