وزیر نفت: ‌«توتال» در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به متخصصان ایرانی باخت

وزیر نفت گفت: قرارداد توسعه فاز ۱۱ با توتال و کنسرسیوم شرکت‌های خارجی در دولت قبل ۴.۹ میلیارد دلار ارزش داشت و آن‌ها این قرارداد را به شرکت‌های ایرانی باختند.

‌به گزارش ایمنا، جواد اوجی در مراسم نصب سکوی فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی که با موفقیت توسط متخصصان داخلی انجام شد، اظهار کرد: شرکت‌های خارجی از جمله توتال از ۲۰ سال پیش قرار بود توسعه فاز ۱۱ را انجام دهند، اما آن را معطل نگه داشتند، فاز ۱۱ مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی است و هر روز دیرتر از این فاز تولید گاز کنیم، به کشور آسیب بیشتری می‌رسد.

وی افزود: با ابتکاری که داشتیم، تولید گاز از این فاز سه سال زودتر انجام می‌شود و دیگر نیازی به ساخت یک سکوی جدید نیست، بلکه با تدبیری که اندیشیده شد سکوی ۱۲c که بهره‌وری پایینی داشت به فاز ۱۱ منتقل شد.

وزیر نفت ادامه داد: جابه‌جایی سکو به وزن ۳۲۰۰ تن نیازمند لجستیک قوی‌ای است و به همین دلیل کشتی اوشنیک را از آب‌های روسیه آوردیم. نصب چنین سازه سنگینی نیازمند یک کار مهندسی پیچیده و دقیق است و تمام این اتفاقات برای تولید گاز از فاز ۱۱ در دولت سیزدهم رخ داد.

وی تاکید کرد: در هفته‌های آینده تولید گاز از این فاز با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد و رقم تولید با حفاری چهار حلقه چاه حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون متر مکعب در روز است. برای تولید از این فاز، منتظر رفع تحریم و حضور شرکت‌های خارجی نماندیم و اکنون شرکت‌های توتال و شل، انگشت به دهان مانده‌اند که چگونه این کار را ظرف ۲۰ ماه انجام دادیم.

اوجی گفت: امروز پرونده تولید از آخرین فاز پارس جنوبی بسته شد و حال تمرکز ما بر افزایش تولید و فشارافزایی فازهای فعلی است. قرارداد توسعه فاز ۱۱ با توتال و کنسرسیوم شرکت‌های خارجی در دولت قبل ۴.۹ میلیارد دلار ارزش داشت و آن‌ها این قرارداد را به شرکت‌های ایرانی باختند، چرا که صفر تا صد این پروژه توسط متخصصان ایرانی انجام شد.

منبع: فارس

کد خبر 670160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.