شهرداری مجازی در «اصفهان‌من» شکل می‌گیرد/ «شبکه شهر» برندی در شبکه‌های اجتماعی

معاون برنامه‌ریزی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: وب‌اپ اصفهان‌من ظرفیتی است که تمام خدمات الکترونیک شهرداری به‌تدریج در آن بارگذاری خواهد شد و یک شهرداری مجازی در این اپ شکل خواهد گرفت.

محمدحسن مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فرارسیدن روز جهانی شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: یکی از وجوه تمایز شهرداری اصفهان به‌عنوان یک دستگاه خدمت‌رسان با سایر دستگاه‌ها، این است که از ابتدا نگاه حرفه‌ای و تخصصی به حوزه ارتباطات و روابط عمومی داشته است، لذا ساختارها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای این حوزه را تدارک دیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک بسته کامل زیرساختی در حوزه ارتباطات در شهرداری اصفهان وجود دارد، افزود: این نهاد شهری، خبرگزاری تخصصی در حوزه شهر و شهروندی با عنوان «خبرگزاری ایمنا»، روزنامه تخصصی با عنوان «اصفهان زیبا»، استودیو مستقل صدا و برنامه رادیویی مستقل با عنوان «صدای شهر» با پخش در رادیو اصفهان و به‌صورت تحت وب و استودیوی مستقل سیما برای تولید برنامه‌های «اینجا اصفهان» و «سیمای شهر» یا استفاده از ظرفیت برنامه‌های تلویزیونی در شبکه اصفهان و سراسری را دارد.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: اداره ارتباطات مردمی از طریق تماس تلفنی و استفاده اپلیکیشن، تبلیغات محیطی همچون تلویزیون شهری، سامانه مستقل پیام کوتاه، پرتال شهرداری اصفهان و سامانه اصفهان‌من به‌عنوان وب‌اپ از دیگر زیرساخت‌های حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی در شهرداری این کلان‌شهر است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر شهروندان به سمت شبکه‌های اجتماعی رغبت زیادی پیدا کردند و بیشتر اطلاعات خود را از این رسانه‌ها دریافت می‌کنند، لذا ظرفیت جدیدی با عنوان «شبکه شهر» ایجاد شد؛ این رسانه یک عنوان و برند در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد که به‌صورت مستمر برای تولید محتواهای اطلاع‌رسانی در قالب خبر، عکس‌نوشته، فیلم، موشن، اینفوگرافیک، پوستر و نشریه الکترونیک می‌پردازد.

مردانی با بیان اینکه شبکه شهر به منزله یک سکوی پرتاب است که مطالب به‌صورت روزانه در آن بارگذاری و از این فضا در سایر شبکه‌های اجتماعی توزیع و پخش می‌شود، گفت: در بازه‌های زمانی مختلف به نسبت اینکه شهروندان به چه شبکه اجتماعی رغبت دارند از ظرفیت شبکه شهر استفاده خواهد شد و در حال حاضر نیز پلتفرم‌های ایتا، روبیکا و روبینو به این ظرفیت اضافه شده است.

پشتوانه فعالان حوزه خبر گزیده‌ای از اخبار در شبکه شهر منتشر می‌شود

وی ادامه داد: شبکه شهر در حال حاضر با توجه به رغبت شهروندان به شبکه‌های اجتماعی، به‌عنوان یک ویترین در اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان به‌شمار می‌رود که حاصل تلاش عوامل بخش‌های مختلف رسانه‌ای این نهاد شهری در آن منعکس می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه شبکه شهر با پشتوانه فعالان حوزه خبر، اخبار شهرداری را آماده‌سازی و علاوه بر ارسال مشروح آن برای سایر رسانه‌ها، گزیده‌ای از آن را در شبکه شهر منتشر می‌کند، ادامه داد: فیلم‌ها و تولیدات چند رسانه‌ای نیز در اداره تولیدات رسانه‌ای شهرداری تولید می‌شود و پس از بازبینی، اصلاح و تکمیل، در قالب کلیپ‌ها و تولیدات مختلف صوتی و تصویری اعم از پادکست، موشن، فیلم کوتاه، مستند کوتاه و سایر تولیدات در شبکه شهر منتشر می‌شود.

وی اضافه کرد: با رصد اخبار در خبرگزاری ایمنا به‌عنوان خبرگزاری تخصصی حوزه شهر و شهروندی و سایر جراید و مطبوعات، اخبار برگزیده در شبکه شهر منتشر می‌شود؛ برنامه‌هایی که توسط شهرداری اصفهان برگزار می‌شود نیز در قابل پوستر در شبکه شهر منتشر شده که این موارد جزو ظرفیت‌های این بخش در ستاد اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل است که ذیل اداره ارتباطات رسانه‌ای قرار دارد.

مردانی اضافه کرد: علاوه بر آن هر یک از معاونت‌ها، سازمان‌ها و مناطق پانزده‌گانه نیز یک ظرفیتی در حوزه شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند و مطالب در همین قالب‌ها منتشر می‌شود و منعکس کننده رویدادهای منطقه و سازمان است.

وی افزود: در راستای یک‌دست شدن شبکه‌های اجتماعی و تبعیت تمام رسانه‌های این حوزه از یک ساختار و ضابطه کلی، طرحی با عنوان «شیوه‌نامه فعالیت شبکه‌های اجتماعی» در شورای سیاست‌گذاری اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان تدوین شده است که طی چند جلسه برای مسئولان ارتباطات معاونت‌ها، سازمان‌ها و مناطق پانزده‌گانه ارائه شد و به‌عنوان برنامه بالادستی از آن استفاده می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان افزود: نگاه این اداره کل به شبکه شهر، فقط یک شبکه اجتماعی نیست، بلکه یک عنوان و برندی است که موید یک ظرفیت منحصر به‌فرد در حوزه اطلاع‌رسانی است، لذا تلاش داریم علاوه بر فعالیت در بستر شبکه‌های اجتماعی، در بستر وب نیز فعالیت کند.

ایجاد باشگاه مشتریان شهرداری در اپ اصفهان‌من

وی ادامه داد: در حوزه فضای مجازی، ظرفیت‌های دیگری همچون پرتال شهرداری اصفهان به نشانی isfahan.ir که اطلاعات مختلفی همچون اخبار ستاد مرکزی، سازمان‌ها و مناطق، چارت، معرفی مدیران، لیست تلفن‌ها و شیوه‌های ارتباط وجود دارد؛ همچنین وب‌اپ اصفهان‌من ظرفیتی است که تمام خدمات الکترونیک شهرداری به‌تدریج در آن بارگذاری خواهد شد و یک شهرداری مجازی در این اپ شکل خواهد گرفت.

مردانی تاکید کرد: تلاش داریم اپ اصفهان‌من را به‌یک باشگاه مشتریان برای شهرداری استفاده کنیم و جهت ارائه خدمات، مباحث مسابقات، سرگرمی‌ها، امتیازدهی و سایر سرفصل‌ها برای ترغیب استفاده از این اپ در دستور کار قرار گرفته است؛ چندین دوره همچون ایام نوروز ۱۴۰۲ تمام راهنمایی‌های حوزه گردشگری با استفاده از این اپ انجام شد و روش‌های سنتی همچون چاپ بروشور به‌صورت چشم‌گیر کاهش یافت.

وی با بیان اینکه با تکمیل‌تر شدن اپ اصفهان‌من، شهروندان تمام خدمات و تعاملات خود با شهرداری را از این بستر دریافت خواهند کرد، ادامه داد: شهرداری اصفهان از سال‌های قبل در راستای توجه ویژه به حوزه فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات را تشکیل داد و این سازمان به‌عنوان حامی و پشتیبان تمام بخش‌های شهرداری به‌ویژه اداره کل ارتباطات، ظرفیت‌های مختلفی را از نظر نرم‌افزاری همچون نرم‌افزار رصد اخبار و اطلاعات که در اختیار اداره ارتباطات رسانه‌ای قرار دارد، نرم‌افزارهای مدیریت پروژه، نرم‌افزار «اصرو» و سامانه «اصنو» در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار می‌دهد که این موارد از جمله ظرفیت‌های شهرداری اصفهان در فضای مجازی است.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان تاکید کرد: با توجه به نگاه کاهش تولی‌گری و برون‌سپاری شهرداری اصفهان، این نهاد شهری بسیاری از خدمات خود را از شرکت‌ها و مجموعه‌ها مختلف فعال در حوزه نرم‌افزاری دریافت می‌کند.

کد خبر 670156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.