اهتمام به تربیت نیرو، ویژگی شاخص شهید اژه‌ای

مولف کتاب «نسل سرچشمه» می‌گوید: اهتمام خاص شهید حجت‌الاسلام علی‌اکبر اژه‌ای به تربیت نیرو و تلاش‌های بی‌شمار در کانون «علمی و تربیتی جهان اسلام» که در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب فعالیت گسترده‌ای داشت، این شهید بزرگوار را در کنار شهیدانی هم چون علامه شهید مرتضی مطهری قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهید حجت‌الاسلام علی‌اکبر اژه‌ای یکی از شهدای شاخص حادثه هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ و از شاگردان شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی است که کمتر به ویژگی‌های برجسته شخصیتی او پرداخته شده است؛ سومین پسر خانواده آیت‌الله علی محمد اژه‌ای که نسل دوازدهم‌شان به آخوند ملأ علی اکبر اژه‌ای صاحب کتاب «زبده‌المعارف فی الاصول عقاید» می‌رسید.

اهتمام خاص او به تربیت نسل و تلاش‌های بی‌شمار در کانون «علمی و تربیتی جهان اسلام» که در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب فعالیت گسترده‌ای داشت، این شهید بزرگوار را در کنار شهیدانی هم چون علامه شهید مرتضی مطهری قرار داده است.

حجت‌الاسلام جواد جلوانی، نویسنده کتاب «نسل سرچشمه» که قرار است عصر امروز مراسم رونمایی از این کتاب در امامزاده هارونیه برگزار شود، درباره این کانون می‌گوید: این کانون عملکردی مشابه حسینیه ارشاد در تهران داشت و توسط چهره‌های علمی و روحانیون روشنفکر آن زمان تأسیس شده بود و از طریق برنامه‌های آموزشی تفریحی برای دانش‌آموزان و همچنین برگزاری سخنرانی‌های عمیق، به دنبال تربیت نیرو و جریان سازی بود.برادران اژه‌ای متشکل از مرحوم حجت‌الاسلام دکتر جواد اژه‌ای، حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، محمد اژه‌ای و شهید حجت‌الاسلام علی‌اکبر اژه‌ای نیز از فعالین و جز کادر آن مجموعه بودند.

وی با بیان اینکه سعی شهید اژه‌ای این بود که در این کانون دانش‌آموزان در کنار فعالیت‌های ورزشی، تفریحی و درسی با استفاده از سخنرانی‌های عمیق مذهبی- دینی، راه و رسم درست دینداری و اعتقادی را فرا بگیرند، می‌افزاید: دعوت از سخنرانان به‌نام و متبحر از شهرهای قم و تهران همچون شهید مرتضی مطهری و علامه محمدتقی جعفری نمونه‌ای از این فعالیت‌ها بود و همچنین انتشار هشت شماره نشریه با عنوان" فرصت در غروب" که حجم بیشتر کارآن بر دوش شهید اژه‌ای بود، در این کانون انجام می‌شد.

حجت‌الاسلام جلوانی با اشاره به اینکه مأموران ساواک این تلاش‌ها را برنتافتند و کانون را تعطیل کردند، ادامه می‌دهد: پس از آن شهید اژه‌ای و برادرانش برای ادامه مسیری که به آن گام نهاده بودند به مسجد امام علی (ع) که پدرشان آیت‌الله اژه‌ای، امام جماعت آن بود نقل مکان کردند و سیدعلی‌اکبر پرورش هم در پی این تعطیلی راهی مدرسه احمدیه شد و جلسات تربیتی و تفسیر قرآن خود را در آن‌جا ادامه داد.

اهتمام به تربیت نیرو، ویژگی شاخص شهید حجت‌الاسلام علی‌اکبر اژه‌ای

مؤلف کتاب «نسل سرچشمه» با بیان اینکه در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی شهید اژه‌ای دفتر تبلیغات مسجد امام علی (ع) را پایه‌گذاری کرد، می‌گوید: این شهید سخنرانی‌های قدیمی که در کانون انجام می‌شد و سخنرانی‌های جدید که در مسجد امام علی (ع) صورت می‌پذیرفت را به صورت جزوه و کتابچه به رشته تحریر درآورد و این مجموعه با تیراژی که گاه از ۲۰ هزار نسخه هم فراتر می‌رفت، در اصفهان به فروش می‌رفت و توسط پست در سرتاسر ایران توزیع می‌شد.

وی می‌افزاید: بعد از انقلاب هم شهید اژه‌ای چند جزوه از این مجموعه را منتشر کرد و در ادامه دو شماره نشریه به نام "پگاه" در امتداد نشریه "فرصت در غروب" را چاپ کرد و همچنین این شهید والا مقام چند جلد کتاب دیگر نیز به قلم خودش منتشر کرد تا اینکه در ۲۹ سالگی در حادثه ترور دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

حجت‌الاسلام جلوانی با اشاره به مراسم رونمایی از کتاب نسل سرچشمه می‌گوید: این کتاب حاصل جمع‌آوری نشریه "فرصت در غروب" و "پگاه" و همچنین جزوات دفتر تبلیغات مسجد امام علی (ع) به علاوه شرح فعالیت‌های نیرو سازی و تربیت محوری شهید اژه‌ای در این مسجد است که به انضمام مصاحبه با خانواده شهید در ۱۰۳۰ صفحه در دو مجلد و با سرمایه‌گذاری گروه رسانه‌ای اصفهان زیبا منتشر شده است.

وی درباره نام‌گذاری این کتاب به نسل سرچشمه نیز می‌گوید: به دو علت این نام برگزیده شده است، اول اینکه ماجرای ترور و شهادت اعضای حزب جمهوری اسلامی در محله سر چشمه تهران روی داد و دوم این‌که ما در شهر اصفهان شاهد ثبت بیش از ۶۰۰ مجموعه فرهنگی در شهرداری هستیم که حدود ۵۰ عدد از آن‌ها مراکز شناخته شده و مطرحی هستند که شاید در کل کشور بی‌نظیر باشند و به عقیده من کار تربیت محوری و نیرو سازی که ما انجام می‌دهیم باید در امتداد تلاش‌های افرادی چون استاد پرورش و شهید اژه‌ای باشد و ما باید ادامه دهنده راه آن نسل طلایی باشیم. به عبارت بهتر این کارها امتداد آن سرچشمه اصلی است.

به گفته حجت‌الاسلام جلوانی این کتاب به سر فصل‌هایی چون، ایمان، تقوی، صبر، توکل، سرنوشت و انسان از دیدگاه قرآن، نقش عینی وحی، نقش شخصیت‌ها در تاریخ، مصاحبه‌ها، نامه‌ها و مواضع سیاسی در روزنامه جمهوری اسلامی، مسئله فقر، دگرگونی اندیشه‌ها، دومین رمضان، از «فرصت در غروب» تا «پگاه»، مسجدی در تراز انقلاب، زندگی‌نامه و وصیت شهید اژه‌ای پرداخته است.

کد خبر 670146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.