انواع توری مش جوشی
توری مش

توری مش جوشی مجموعه ای مشبک از مفتول یا میلگردهای است که به همدیگر جوش داده شده اند. میلگردهای به کار رفته در توری مشی جوشی برخلاف سایر توری ها مانند فنس، توری گابیون یا حصار که به همدیگر تابیده شده اند؛ از طریق جوشکاری به همدیگر متصل شده اند.

همچنین توری مش جوشی دارای چشمه های مربعی شکل هستند. این محصول بسیار پرکاربرد بوده و در بسیاری از سازه های مهندسیبه دلیل مناسب بودن قیمت توری مش مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوشتار قصد داریم شما را با انواع توری مش جوشی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انواع توری مش جوشی براساس روش جوشکاری

جهت تولید توری مش جوشی از دو شیوه مختلف استفاده می شود.

  • روش سنتی
  • روش اتوماتیک

روش سنتی تولید توری مش جوشی

در روش سنتی برای تولید توری مش جوشی از دست کمک گرفته می شود و جوشکاری نقاط تلاقی میلگردهای عمودی و افقی با دست انجام می شود. در این روش، دقت کار کمی پایین است. برای تولید توری مش جوشی به صورت دستی ابتدا میلگردهای افقی به صورت موازی در کنار هم قرار می گیرند و سپس یک ردیف میلگردهای عمودی روی میلگردهای افقی قرار می گیرد. محل تقاطع میلگردهای افقی و عمومی توسط دستگاه جوش، جوشکاری می شود.

روش اتوماتیک تولید توری مش جوشی

در روش صنعتی برای ساخت و تولید توری مش جوشی از ماشین آلات استفاده می شود. مسلما این روش نسبت به روش سنتی دقیقتر بوده و اتصال میلگردها به همدیگر دقیقتر و تمیزتر است. در روش تولید توری مش به صورت اتوماتیک از دستگاه های تولیدی استفاده می شود و نحوه تولید روی قیمت توری مش تاثیر دارد. در ساختار این دستگاه‌های تولیدی یکسری الکترود مسی در یک خط با فاصله‌های دقیق قرار گرفته اند. الکترودها زمانی که میلگردها یا مفتول‌ها در یک زمان مشخص و در فاصله معین از هم قرار می‌گیرند به یکدیگر نزدیک شده و سیم‌ها را با دقت به یکدیگر می‌چسبانند. در واقع طی این فرآیند، جوشکاری بین دو مفتول یا میلگرد اتفاق خواهد افتاد. همچنین بعد از اینکه جوشکاری بین دو مفتول رخ داد، از دو طرف میلگردها یا مفتول‌های اضافی برش داده می شود که این کار به نوعی باعث تولید رول‌های صاف و یکدست می‌شود.

انواع مفتول مورد استفاده برای ساخت توری مش جوشی

برای ساخت توری مشی جوشی از میلگرد یا مفتول های متفاوتی استفاده می شود. برای مثال میلگردها یا مفتول های مورد استفاده برای ساخت توری مش جوشی شامل موارد زیر است:

  1. میلگردهای ساده و میلگردهای آجدار در اندازه های مختلف
  2. مفتول گالوانیزه یا همان مفتول سفید
  3. مفتول استنلس استیل (استیل ضد زنگ)
  4. مفتول سیاه پرکربن

مفتول ها دارای ضخامت های متنوعی هستند که براساس نیاز مشتری، نوع دستگاه و محل تولید، یک کدام از آن ها استفاده می شود. به عبارتی نوع مفتول به کار رفته به نیاز مشتری بستگی دارد. همچنین میلگردها در سایزهای مختلفی تولید می شود که بسته به نیاز مشتری از یک از انواع میلگردهای ساده یا آجدار برای ساخت توری مش جوشی استفاده می شود.

خرید توری مش

انواع توری مش جوشی از لحاظ نوع و سایز میلگرد

توری جوشی به لحاظ نوع میلگرد به دو نوع توری جوشی ساده یا توری جوشی آجدار تقسیم می شود.

  • برای توری جوشی ساده از سایز میلگرد 6 یا 8 استفاده می شود.
  • برای توری جوشی آجدار از میلگردهای با سایز 8-10-12-14 استفاده می شود.

انواع توری مشی جوشی از نظر کوچکی و بزرگی سایز چشمه

از روی اسم این توری یعنی مش که از مشبک الهام گرفته شده است، می توانید متوجه شوید که در این توری، شبکه ای از میلگردها به صورت افقی و عمودی به همدیگر جوش داده شده و یک شکل مشبک را ساخته اند. اتصال افقی و عمودی میلگردها به هم سبب ساخته شدن مربع های کوچک می شود. به صورت کلی سوراخ هایی که فواصل بین میلگردها در توری مشی ساخته می شود به عنوان چشمه شناخته شده که معمولا شکل هندسی مربع دارند. در تولید توری مشی، هر چقدر فاصله اتصال میلگردها به همدیگر کمتر باشد، طبیعتا مربع های ساخته شده کوچکتر می شود و هر چقدر فاصله اتصال میلگردها به همدیگر بیشتر باشد، مربع ها بزرگ تر هستند. به صورت کلی:

  • اگر فاصله اتصال میلگردها کم باشد، مربع کوچکتر بوده و به این توری، مش ریز بافت می گویند. در مش ریز بافت از میلگردهای بیشتری باید استفاده شود. استفاده از میلگردهای بیشتر سبب افزایش وزن توری مش می شود. همچنین به این توری به دلیل وزن سنگین آن، توری سنگین نیز می گویند.
  • اگر فاصله اتصال میلگردها زیاد باشد، مربع بزرگتر بوده و در نتیجه از میلگردهای کمتری استفاده می شود. به این توری درشت بافت می گویند و به دلیل وزن سبک، به نام توری مش سبک نیز شناخته می شود.

ابعاد چشمه‌ها در توری مش برابر با ۱۰*۱۰، ۱۵*۱۵، ۲۰*۲۰، ۲۵*۲۵ و ۳۰*۳۰ می‌باشد. به عنوان مثال مش مفتول 6 و چشمه 10 در 10، شبکه میلگردی است که با میلگرد قطر 6 تولید شده و ابعاد چشمه های ایجاد شده در آن، 10 در 10 می باشد.

قیمت توری مش

سوالات متداول

1. توری مش جوشی چیست؟

توری مش جوشی نوعی توری فلزی است که برخلاف سایر توری هایی مانند فنس یا توری گابیون، در اکثر موارد از میلگرد استفاده می شود و نقاط اتصال میلگردهای افقی و عمودی با همدیگر جوش داده می شوند. البته در برخی موارد از مفتول های دیگری نیز استفاده می شود، اما به صورت کلی توری مشی جوشی به دلیل جوشکاری که بین میلگردهای آن انجام می شود، معروف است.

2. مواد اولیه توری مش جوشی چه هست؟

در اکثر موارد، مواد اولیه توری مش جوشی ملیگردهای ساده و آجدار است. در برخی موارد از مفتول ها نیز برای ساخت توری مشی جوشی استفاده می شود.

3. کدام سایز میلگردهای ساده و آجدار برای تولید توری مش جوشی استفاده می شود؟

برای ساخت توری مش جوشی معمولا از میلگردهای ساده در سایز 6 و 8 و میلگردهای آجدار در سایز 8-10-12و 14 استفاده می شود.

4. توری مش جوشی به صورت رولی یا ورقه در بازار عرضه می شود؟

زمانی که توری مشی جوشی از میلگرد ساخته شود، قابلیت رولی ندارد و به صورت برگی یا ورقی در بازار به فروش می رسد. اما اگر توری مش جوشی از مفتول ساخته شود، قابلیت رول شدن را دارد.

5. از توری مش جوشی برای چه مواردی استفاده می شود؟

توری مش جوشی معمولا با توجه به اینکه از شبکه های میلگردی در ساخت و ساز آن ها استفاده می شود، برای صنایع مختلف که نیاز به مقاومت زیاد دارد به کار گرفته می شود. برای مثال در صنعت ساختمان سازی، کانال سازی، مترو و تونل های آن، صنعت پل سازی، کانال های آبرسانی، سقف کامپوزیت، سد سازی و پل سازی و ... که نیاز به مقاومت زیاد دارند از توری مش جوشی استفاده می شود.

6. مزایای استفاده از توری مش جوشی چیست؟

توری مش جوشی به دلیل خواصی که دارد در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی بسیار مقاوم است و استحکام بسیار بالایی داشته و همچنین سبک وزن بوده و هزینه مناسبی نیز دارد.

کد خبر 670078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.