آخرین آمار ابتلا و فوتی تب کریمه کنگو در ایران

بیماری تب‌ کریمه کنگو یک بیماری خونریزی‌دهنده است که از دام به انسان منتقل می‌شود. بروز این بیماری با گرمای هوا افزایش می‌یابد و از این رو آگاهی از این بیماری، روش‌های انتقال آن و پیشگیری از ابتلا از عوامل بسیار مهم محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا شیرزادی؛ رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد از بیماری‌های عفونی، بیماری‌هایی هستند که از حیوانات به انسان و بیش از ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید، از بیماری‌هایی هستند که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حیوانات به عنوان یکی از مخازن بیماری‌های واگیر شناخته می‌شوند، افزود: افراد باید توجه کنند هنگامی که قصد تهیه دام دارند، دام مورد تأیید اداره کل دامپزشکی را تهیه کنند چراکه آنها نسبت به سلامت دام اطمینان و بر روند نگهداری آن نظارت دقیق دارند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مهم‌ترین بیماری که طی ذبح دام و دستکاری لاشه آن ممکن است منتقل شود، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است، تصریح کرد: بر این اساس لازم است جامعه آگاه شود که تا حد امکان دام را در کشتارگاه ذبح کنند و افراد، خود اقدام به ذبح دام نکنند. لاشه دام نیز در کشتارگاه باید به مدت ۲۴ ساعت در حالت پیش‌سردکن یعنی در دمای چهار درجه سانتی‌گراد قرار داده شود.

وی ادامه داد: این فرآیند از آن جهت اتفاق می‌افتد که در این مدت میزان اسیدیته و PH گوشت کاهش یافته و اگر ویروسی در آن وجود داشته باشد، از بین می‌رود؛ البته توصیه می‌کنیم برای مصرف جگر و سایر امعاء و احشا دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌گراد اقدام کنند.

شیرزادی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به هیچ عنوان موافق ذبح دام در سایر اماکن خارج از کشتارگاه نیست، گفت: در صورتی که افراد به دلایل خاص خود باید دام را در منزل و خارج از کشتارگاه ذبح کنند، لازم است دام مورد تأیید ادارات کل دامپزشکی را تهیه و لاشه دام را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند. افراد دقت کنند که لاشه دام نباید از ابتدا در فریزر نگهداری شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تب کریمه‌کنگو بیماری ویروسی است که از طریق گزش کنه به دام انتقال پیدا می‌کند و می‌تواند هنگام ذبح از دام به انسان نیز منتقل شود؛ بنابراین به کارگران کشتارگاه‌ها توصیه می‌کنیم از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند. از آنجایی که گزش کنه به طور مستقیم نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری به انسان شود، دامداران در مناطقی که احتمال حضور کنه وجود دارد، لباس پوشیده و روشن بپوشند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت اظهار کرد: مصرف فرآورده‌های حیوانی به صورت خام از نظر انتقال بسیاری از بیماری‌ها خطرناک است و افراد باید از مصرف گوشت و جگر خام خودداری کنند. فرآورده دامی باید به صورت پخته مصرف شود تا مطمئن شویم عامل بیماری‌زا به طور کامل از بین رفته است.

وی علائم بیماری تب کریمه کنگو را شامل تب، سر درد، علائم گوارشی و در موارد شدید، تظاهرات خونریزی دهنده معرفی کرد و افزود: اگر فردی علائم مذکور را پس از مصرف گوشت در خود مشاهده کرد باید به مراکز بهداشتی مراجعه کند تا زودتر درمان شود و از احتمال انتقال بیماری توسط خود به دیگران بکاهد.

شیرزادی با اشاره به آمار فعلی بروز تب کریمه کنگو در کشور، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۹ مورد مثبت مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند و یک بیمار نیز جان خود را از دست داد. توزیع جغرافیایی بروز بیماری نیز در کشور یکسان است.

گرمای هوا، خطر ابتلاء به تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد

عباس رضائیان زاده؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، اظهار کرد: با توجه به فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها، ضرورت دارد خطر ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو جدی گرفته و از انجام اقدامات خطرآفرین مانند کشتار غیرمجاز، تماس با خون و ترشحات دامی آلوده و استفاده از گوشت گرم و تازه‌ای که دوره پیش‌سرد را نگذرانده، خودداری شود.

وی با تاکید بر خرید گوشت مورد نیاز از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی، افزود: توصیه می‌شود از کشتار دام و مصرف گوشت تازه دام پرهیز شود. بعد از کشتار دام، لازم است گوشت را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ ساعت درون یخچال نگهداری و سپس مصرف کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه خوردن جگر نیمه‌پخته (آبدار) بسیار خطرآفرین است و باید از مصرف آن به طور جدی خودداری کرد، گفت: دامداران توصیه‌های سازمان دامپزشکی در خصوص سم‌پاشی محل‌های نگهداری دام را جدی بگیرند و در صورت مشاهده کنه، از جدا کردن از بدن دام و یا له کردن آن با دست خودداری کنند.

وی با اشاره به نزدیک بودن عید سعید قربان و افزایش موارد ذبح دام، از مردم استان خواست تا برای جلوگیری از انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، از هرگونه کشتار غیرمجاز دام خودداری کنند و ذبح را تنها در مراکز مجاز انجام دهند و با جدیت، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

کد خبر 670022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.