«زمان‌بر نبودن» یکی از ۴ شاخصه خدمات قضائی از دیدگاه رئیس قوه قضائیه

رئیس قوه قضائیه گفت: خدماتی که در مراکز و مراجع مختلف قضائی به مردم ارائه می‌شود باید دارای چهار شاخصه‌ «به موقع بودن»، «ارزان بودن»، «زمان‌بر نبودن» و «محترمانه بودن» باشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، در ششمین روز از هفته قوه قضائیه، آئین افتتاح ۱۲ پروژه عمرانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور و دستور رئیس دستگاه قضا برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در این مراسم، سازمان ثبت را مجموعی پرتحرک و فعال دانست و اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از جمله مجموعه‌های قضائی است که مستمراً در حال تحول و پیشرفت و ابتکار است و مجموعه‌ای پویا و عاری از ایستایی است؛ گواه این امر، تکمیل و بهره‌برداری از ۵۴ پروژه طی ۲۰ ماه اخیر در راستای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مردم است.

وی با تبیین و تشریح شاخصه‌های خدمت‌رسانی مطلوب به مردم در دستگاه قضائی، گفت: خدماتی که در مراکز و مراجع مختلف قضائی به مردم ارائه می‌شود باید دارای ۴ شاخصه‌ی «به موقع بودن»، «ارزان بودن»، «زمان برنبودن» و «محترمانه بودن» باشد.

رئیس دستگاه قضا افزود: چنانچه هر یک از چهار شاخصه‌ی فوق‌الذکر در خدمات‌رسانی به مردم لحاظ و رعایت نشود، رضایتمندی مردم و مراجعان به دستگاه قضائی آنطور که شایسته است حاصل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: همه مسئولان و کارکنان دستگاه قضائی در تمامی مراکز و مراجع باید تکریم ارباب رجوع و برخورد محترمانه با مردم و مراجعان را سرلوحه کاری خود قرار دهند؛ اگر با مردم و مراجعان خوش‌رفتاری کنیم، حتی در صورت صدور آرا علیه آنها و یا عدم امکان ارائه خدمت به آنها، رضایتمندی‌شان حاصل خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای با اشاره به مقوله مهم صیانت از مجموعه قضائی کشور، گفت: صیانت از تمامی مجموعه‌ها و بخش‌های قضائی و فرد فرد کارکنان باید پیوسته مورد اهتمام همه ما باشد؛ نباید این صیانت را منحصر به مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه بدانیم بلکه همه باید از حیث شرعی، قانونی و جهات ناظر بر اعتبار دستگاه قضائی، خود را موظف و مکلف بدانیم تا از مجموعه‌مان صیانت کنیم؛ بر همین اساس چنانچه در مجموعه‌تان رفت‌وآمدهای نامتعارف و رفتارهای خارج از قاعده ملاحظه کردید، در راستای صیانت از مجموعه اقدامات مقتضی را ترتیب دهید.

وی اضافه کرد: چنانچه خدایی‌ناکرده در یک بخش یا قسمت از هر دستگاهی فسادی رسوخ یافت و یا لغزشی رخ داد، این امر به بخش‌های دیگر آن دستگاه نیز سرایت می‌کند، لذا باید در برابر کوچک‌ترین فساد و لغزشی، با فوریت و قاطعیت تدابیر لازم را اتخاذ کرد؛ از سویی دیگر باید توجه داشت که فساد و لغزش برای همه دستگاه‌ها مذموم و ناپسند است، اما این مذموم بودن و این ناپسند بودن، برای دستگاه قضائی بیشتر است؛ چراکه توقع مردم از قوه قضائیه به عنوان ستاننده حق مردم از متجاسران، نمایش صفحه‌ای زلال و شفاف است، بر همین اساس، کوچک‌ترین لکه سیاه و کدری در عدلیه، خود را به برجستگی تمام نشان خواهد داد؛ باید توجه کنیم که مردم کارهای ما را در دستگاه قضائی زیر ذره‌بین دارند و کوچک‌ترین لغزشی از ناحیه ما به وضوح به چشمشان می‌آید.

رئیس قوه قضائیه در ادامه خطاب به رئیس و مسئولان سازمان ثبت متذکر شد: لازم نیست که رونمایی و افتتاح همه دستاوردها و پروژه‌های عمرانی خود را منحصر به هفته قوه قضائیه کنید، می‌توانید در سراسر ایام سال این پروژه‌ها را مورد بهره‌برداری قرار دهید و منافع و عوائد این قبیل دستاوردها را برای مردم با روش‌های هنرمندانه تبیین و تشریح کنید.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اقدام یا ابتکاری خوب و نافع از ناحیه یکی از کارکنان دستگاه قضائی در بخش‌های مختلف انجام می‌گیرد، در اینجا مطلوب است که این اقدام و ابتکار به نام خود آن فرد برای مردم بازگو شود، گاهی میزان رضایتمندی مردم و مراجعان به مراکز و مراجع قضائی از یک مسئول یا کارمند زیاد است؛ در اینجا مطلوب است که آن مسئول یا کارمند به عموم مردم معرفی شود؛ از سویی دیگر ممکن است در بخش یا مرکز یا مرجعی در عدلیه، از حیث اینکه تأخیر در رسیدگی‌ها وجود دارد یا اینکه رفتارِ مسئول یا کارمند مربوطه محترمانه نیست، ضعف‌ها و نقصان‌هایی وجود داشته باشد؛ این قبیل موارد نیز باید برای مردم بازگو شود و در جهت رفع آنها اقدامات مقتضی صورت گیرد.

کد خبر 669940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.