اصفهان، شهر زندگی است؟

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر شهروندان به ردیف‌های بودجه‌ای سال جاری شهرداری دقت کنند، خواهند دید که ردیف‌های قابل توجهی برای تحقق شعار «اصفهان من شهر زندگی» در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به‌طور معمول هر شهردار افقی را به عنوان چشم‌انداز فعالیت خود معین می‌کند و این چشم‌انداز را در قالب شعار دنبال می‌کند؛ «علی قاسم‌زاده» نیز که چهارم شهریورماه ۱۴۰۰ با رأی شورای اسلامی شهر به‌عنوان شهردار اصفهان معرفی شد، شعار دوره ششم مدیریت شهری را «اصفهان من، شهر زندگی» اعلام کرد و تاکید کرد که «این شعار بیانگر احساس تعلق به اصفهان است. وقتی از شهر زندگی صحبت می‌کنیم یعنی نیازهای بیولوژی، آب، هوا، خوراک، تفریح و گردش در آن شهر تأمین باشد.»

احساس امنیت همچون امنیت روحی، عاطفی و فکری از جمله اجزای شهر زندگی است؛ احساس عشق و محبت از دیگر شرایط شهر زندگی است و شهروندان باید در شهر زندگی غمخوار یکدیگر باشند.

البته تحقق شعار اصفهان من شهر زندگی، نیازمند اقداماتی بود که در این راستا، میزهای تخصصی همچون هوشمندسازی، محلات، اقتصاد و سرمایه‌گذاری و فرهنگ در دفتر شهردار تشکیل شد؛ حدود ۱۴ معیار برای ارزیابی تحقق این شعار و تبدیل نصف‌جهان به شهری قابل زیستن با معیارهای جهانی معرفی شد که با معیارهای شهرهای زیست‌پذیر کمی تفاوت داشت که بیشتر معیارهای بومی و محلی برای بهبود وضعیت شهر و با توجه به کمبودهای فعلی در نظر گرفته شد.

در میز محلات در سال ۱۴۰۱، حدود ۳۰ محله همچون باغ فردوس، ارزنان، دارک، حصه، زاجان، کلمه‌خواران، دهنو و گورت برای اجرای طرح محله‌محوری و ارتقای کیفیت زندگی آن در نظر گرفته شد که در این محلات، ۲۶۲ پروژه برای این محلات تعریف شد.

همچنین سال ۱۴۰۲ نیز علاوه بر تکمیل محله‌محوری سال گذشته، ۱۵ محله دیگر و افزایش بیش از ۵۰ درصدی بودجه در شورای اسلامی شهر مصوب شد تا شهروندان احساس بهتری از زندگی در محله داشته باشند.

مصوبات میز فرهنگ مواردی همچون موزه بزرگ شهر اصفهان در کنار موزه‌های موضوعی مانند موزه تاریخ شهرداری، ساخت پردیس خانواده‌محور در منطقه ۱۲ و پردیس فرهنگ منطقه پنج، نمایشگاه معراج شهدا و استفاده از مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های برگزاری رخدادهای فرهنگی در کشور بوده است.

رسالت میز فرهنگ، تصمیم‌گیری و هماهنگ‌سازی در حوزه مسائل کلان و پیچیده است تا تمام دستگاه‌ها را با یکدیگر هم‌آوا و سیاست‌های مشخصی را دراین‌باره در نظر گیرد. حالا حدود دو سال از فعالیت دوره ششم مدیریت شهری اصفهان می‌گذرد و انتظار می‌رود بخش زیادی از طرح‌ها برای تحقق شعار این دوره به سرانجام رسیده باشد.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان برای آگاهی از فعالیت‌ها و اقدامات برای تحقق شعار «اصفهان من، شهر زندگی» است.

اصفهان، شهر زندگی است؟

در شهر زندگی، همه موجودات باید از حق حیات خود به‌خوبی استفاده کنند

ایمنا: چه شهری «شهر زندگی» است؟

قربانی: شهر زندگی شهری است که تمام موجوداتی که در آن در حال زیست هستند، بتوانند از حق حیات خود به‌خوبی استفاده کنند. این موضوع تنها مربوط به انسان‌ها نیست، هر چند که مسئولیت بزرگ‌تر ما همین موضوع است.

پرندگان نیز در شهر زندگی حق حیات دارند و انسان‌ها حق ندارند محیط زیست را به شکلی دربیاورند که نتیجه آن، آسیب‌دیدگی باشد؛ درختان موجودات زنده این شهر هستند و باید از حق حیات خود استفاده کنند.

ایمنا: شهر زندگی چه مولفه‌هایی دارد؟

قربانی: بیشتر مسائل مربوط به این موضوع، مواردی است که در قانون به‌عنوان وظایف مدیریت شهری دیده شده است و توسعه و افزایش شاخص‌ها، موجب بهبود وضعیت زندگی شهروندان خواهد شد.

پاکی و نظافت، تردد راحت‌تر، ترافیک روان‌تر، بهداشت مناسب‌تر، استفاده از خدمات آسان‌تر و الکترونیک و بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل خدمت از جمله مؤلفه‌های شهر زندگی است که در این راستا اقدامات خوبی در اصفهان در حال انجام است.

ایمنا: آیا اصفهان در حال حاضر شهر زندگی است؟

قربانی: بله؛ اصفهان شهر زندگی است، زیرا حدود دو میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند اما باید از این جهت نگاه کنیم که چه اقداماتی برای بهتر شدن وضعیت نصف‌جهان انجام شود. اگر اصفهان امروز را با ۳۰ تا ۴۰ سال قبل مقایسه کنیم، می‌بینیم که وضعیت شهر حتی از نظر جمع‌آوری پسماند که هر دو سه روز انجام می‌شد و موجب به‌وجود آمدن بیماری‌ها می‌شد، نیز بهبود پیدا کرده است.

وسعت شهر اصفهان نسبت به ۴۰ تا ۵۰ سال قبل چندین برابر شده است و سطح خدمات شهری نیز نسبت به گذشته افزایش داشته است؛ با وضعیت مطلوب خود فاصله داریم اما وضعیت موجود قابل قبول است.

در حال حاضر از بعضی جهات، خدمات‌رسانی مدیریت شهری اصفهان، با شهرهای کشورهای توسعه‌یافته برابری می‌کند، البته گاهی نیز بهتر است و در موارد و موضوعاتی عقب‌ماندگی داریم.

علاقه‌مند به دریافت درآمدهای ناحق از مردم نیستیم

ایمنا: با توجه به اینکه شعار دوره ششم، «اصفهان من، شهر زندگی» است، چه اقداماتی در این راستا انجام شده است؟

قربانی: وقتی که در یک شهر بزرگ و شناخته شده در جهان زندگی می‌کنیم، باید ویژگی‌هایی که برای آن تعریف می‌شود، از لحاظ استانداردهای جهانی و زیست‌محیطی قابل قبول باشد.

عمده بحثی که درباره موضوع «اصفهان من، شهر زندگی» مطرح می‌شود، مواردی است که بتوانیم وضعیت بهتری را از نظر زندگی سالم را برای شهروندان فراهم کنیم؛ با توجه به اینکه این موضوع ابعاد مختلفی دارد، بخشی از آن مربوط به مدیریت شهری است و بخشی مربوط به سایر دستگاه‌ها است.

موارد مربوط به مدیریت شهری، در موضوعات زیست‌محیطی، شادابی و نشاط، جابه‌جایی و حمل‌ونقل و افزایش رضایتمندی و خدمت‌رسانی به شهروندان است. در دوره ششم، مجموعه شهرداری اصفهان درباره موضوع مربوط به رضایتمندی، هزینه سنگینی را پذیرفته است تا بتواند سرانه این شاخص را افزایش دهد.

یکی از این موارد مبارزه با فساد است که نتیجه آن، تصویب قوانین و مصوباتی در شورای اسلامی شهر است تا درآمدهای گذشته شهرداری که موجب نارضایتی شهروندان می‌شد را کاهش دهد؛ شورا نیز از این منظر راضی است زیرا علاقه‌مند به دریافت درآمدهای «ناحق» از مردم نیستیم.

در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، بیشترین مبالغ در حال هزینه است و حدود ۵۰ درصد بودجه سال جاری شهرداری اصفهان، در زمینه موضوعات این حوزه صرف می‌شود و اگر شهروندان از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، وضعیت بهتری را در شهر در بسیاری از زمینه‌ها خواهیم داشت.

اصفهان، شهر زندگی است؟

برای حفظ و گسترش فضای سبز در شرایط اقلیمی و کم‌آبی، هزینه سنگینی صرف می‌شود و شاید شهروندان ندانند، تأمین آب آن با استفاده از تانکر، سالانه ده‌ها میلیارد تومان هزینه دارد که این هزینه‌ها غیر از تأمین آب با استفاده از روش‌های نوین همچون تصفیه پساب و از این قبیل است. شهروندان فضای سبز اصفهان را همیشه شاداب دیده‌اند اما بهتر است بدانند نگهداری آن به شدت پرهزینه و پرزحمت است.

ثابت نگهداشتن سرانه فضای سبز به دلیل افزایش جمعیت، موضوع بسیار مهمی است و هر ساله باید مساحت‌های زیادی را برای فضای سبز اختصاص دهیم که سال به سال این عرصه‌ها در حال افزایش است.

مسائل مربوط به نظافت و جمع‌آوری پسماند در سطح اصفهان با توجه به گستردگی شهر، فعالیت بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است؛ اینکه هر شب حدود هزار تن پسماند از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود برای این است که بتوانیم بهداشت و سلامت شهروندان را به وضعیت مطلوب‌تری در این بخش برسانیم.

در مجموع اگر شهروندان ردیف‌های بودجه‌ای سال جاری شهرداری اصفهان دقت کنند، خواهند دید که ردیف‌های سنگین و زیادی برای تحقق شعار «اصفهان من، شهر زندگی» در نظر گرفته شده است.

کد خبر 669915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.