جزئیات ارائه خدمات به حجاج در صحرای عرفات

از روزهای ابتدایی مراسم حج تا روزهای پایانی آن، تیم‌های درمانی و بهداشتی هلال‌احمر به حجاج خدمت‌رسانی می‌کنند، این در حالی است که اکنون این تیم‌ها در صحرای عرفات حضور دارند و خدمات مورد نیاز را به حجاج ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر با تشریح جزئیات ارائه خدمت به حجاج را در صحرای عرفات اظهار کرد: تا روز آخر برگزاری مراسم حج، تیم‌های درمانی و بهداشتی هلال‌احمر حمایت‌های خود را انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه در محل بیمارستان صحرایی مرکز پزشکی حج‌الزیارت جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در صحرای عرفات، علاوه‌بر یک بیمارستان، در هشت مکتبی که زائران اسکان دارند، پزشکان ما مستقر هستند و خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند، افزود: امیدواریم برای روز عرفه و مراسم صبح که براعت از مشرکان است و دعای روز عرفه، پوشش امدادی و سلامت زائران را دنبال می‌کنیم، بیمارانی که در بیمارستان هلال‌احمر در مکه و بیمارستان‌های سعودی بستری هستند در قالب کاروان وقوف اضطراری به سایر زائران ملحق می‌شوند و پس از طی مراحل حج در مشعر و منا، مجدد به بیمارستان‌ها بازمی‌گردند و ادامه درمان را از سر می‌گیرند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد: البته اعمال حج آنها نیز توسط مدیران، روحانیون کاروان و همراهانی که دارند، پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: در مشعر هم دو پایگاه سیار خواهیم داشت که خدمات امدادی، بهداشت و سلامت ارائه می‌دهند و همچنان زائران را از مشعر تا منا مشایعت خواهیم کرد؛ در منا نیز یک بیمارستان صحرایی مجهز شده و این بیمارستان اکنون فعال است.

کولیوند اضافه کرد: برای رَمی جمره نیز هر ۱۵ دقیقه یک تیم واکنش سریع پزشکی همراه زائران خواهد بود، تا روز آخر این تیم‌های درمانی و بهداشتی حمایت‌های خود را انجام خواهند داد؛ افزون بر این، بیمارستان هلال‌احمر در مکه نیز دایر است و بیمارانی که نیاز به بستری داشته باشند می‌توانند خدمت گیرند.

وی با اشاره به همکاری مناسب میان هلال‌احمر ایران و سعودی‌، خاطرنشان کرد: از مرکز صحیه سعودی بازدید کردیم و مقرر شد یکی از مترجمان آنجا مستقر شود که اگر زائران ایرانی به درمانگاه‌های سعودی مراجعه کردند، بدون مشکل و با کمک رابطان عرب زبان خدمت گیرند، همچنین ارتباطات خوبی شکل گرفته است تا با گسترش هم‌افزایی خدمات بهتری به زائران ارائه دهیم.

بیش از ۲۰۰ هزار خدمات درمانی به حجاج ارائه شده است

سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر با اشاره به ارائه خدمت به ۲۳۰ هزار و ۳۸۵ خدمت بهداشتی، درمانی و امدادی به زائران ایرانی در مکه و مدینه اظهار کرد: به زائران توصیه می‌کنیم به نکات بهداشتی ارائه شده توجه جدی‌تری داشته باشند تا از گرمازدگی و سایر بیماری‌ها در امان باشند.

وی افزود: ۱۷۲ هزار و ۹۸۸ مورد ویزیت عمومی و تخصصی در مجموعه هتل‌های محل اقامت زائران ایرانی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های این جمعیت در مکه و مدینه به حجاج ایرانی ارائه شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر تصریح کرد: در این مدت ۱۲ هزار و ۷۱۶ مورد خدمات پاراکلینیکی از جمله آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی ۳۶ هزار و ۸۱۵ مورد خدمات پرستاری شامل نوار قلب، فشارخون و قند خون، تزریقات، پانسمان و سرم‌تراپی در مراکز درمانی ایران در مکه و مدینه به حجاج کشورمان ارائه شده است.

وی تعداد نسخ درمانگاه‌ها و داروخانه بیمارستان برای حجاج را ۱۲۰ هزار و ۷۷۱ مورد دانست و گفت: ۲۱۳۳ مورد امدادرسانی و انتقال بیماران به مراکز درمانی نیز از خدمات ارائه شده در این مدت بوده است. در حال حاضر ۳۵ زائر ایرانی در بیمارستان هلال‌احمر ایران و ۱۸ زائر در بیمارستان سعودی بستری هستند.

مرعشی با بیان اینکه تا عصر روز جمعه، دوم تیرماه، ۲۰۳ نفر در بخش ccu بستری شده و تحت نظر پزشکان ایرانی بوده‌اند، تصریح کرد: به زائران توصیه می‌کنیم به دلیل گرمای زیاد هوا در عربستان و برای پیشگیری از گرمازدگی، لباس نخی رنگ روشن بپوشند و حتی‌الامکان در طول روز از هتل‌های محل اقامت خود خارج نشوند و زیارت را به شب موکول کنند.

وی خاطرنشان کرد: زائران در مدت اقامت در عربستان آب کافی بنوشند تا بدن آن‌ها با بی‌آبی مواجه نشود، با توجه به اینکه سطح غریزه تشنگی در افراد مختلف فرق می‌کند، وجود این تفاوت می‌تواند به این معنی باشد که ممکن است کمتر از حد مورد نیاز آب بنوشند و به جای تکیه بر تشنگی، در طول روز زمان‌هایی را برای نوشیدن یک لیوان بزرگ آب برنامه‌ریزی کنند.

کد خبر 669887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.