ترافیک، حیات پل تاریخی «قاضی زاهد» را تهدید می‌کند

اجرای پروژه کنارگذر در نزدیکی پل تاریخی شهر گلپایگان یکی از مطالبات بحق ساکنان است، در حال حاضر بار ترافیکی روی پل قاضی زاهد بالا است و ادامه این روند به زیرسازه‌های پل آسیب می‌رساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رودخانه‌ای فصلی در شمال شهر گلپایگان به نام لعل‌بار یا اناربار وجود دارد که روی آن پلی تاریخی از آجر با پایه‌های سنگی و طاق‌های آجری احداث شده و دارای سه دهانه است. بنای این پل تاریخی به دوره (سلجوقی-تیموری) نسبت داده می‌شود و هنوز به عنوان مهم‌ترین محور ورودی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پل قاضی زاهد نهم بهمن‌ماه سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۲۱۰ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

شهروندان گلپایگانی می‌گویند حدود سه سال است که شهرداری گلپایگان تصمیم به ساخت خیابان در کنار رودخانه دارد، اما هنوز اقدامی انجام نشده است.

آنها می‌افزایند احداث این خیابان در مسیر کوه نیست، سنگ‌لاخ وجود ندارد، زمین آن بدون مالک است و تنها مسیری حدود ۴۰۰ متر در یک زمین صاف است و دلیلی برای اجرایی نشدن طرح وجود ندارد.

شهروندان گلپایگان تقاضا دارند شهرداری نسبت به اجرای این پروژه اقدام کند تا حجم ترددها از روی پل قاضی زاهد که یک اثر تاریخی است کاهش یابد و این بنای تاریخی حفظ شود.

احداث کنارگذر با هدف کاهش بار ترافیکی روی پل «قاضی زاهد» آغاز شده است

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: شهرداری تصمیم به احداث پل جدید در نزدیکی پل قاضی زاهد ندارد، به منظور حفظ این پل تاریخی قصد داریم با احداث کنارگذر، حجم بار ترافیکی خودروها از روی این پل را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: پروژه کنارگذر، حدفاصل بلوار شهید بهشتی تا بلوار امام رضا (ع) در جنوب آرامستان قاضی زاهد، به طول حدود یک کیلومتر برای عبور و مرور خودروها طراحی واحداث آن آغاز شده است و تا پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید.

شهردار گلپایگان با تاکید بر اینکه اعتبار تخصیص‌یافته برای این پروژه از محل بودجه شهرداری پنج میلیارد تومان است، تصریح کرد: به منظور حفظ این اثر تاریخی تصمیم داریم حجم بار ترافیکی خودروها از روی این پل را کاهش دهیم؛ لذا پس از احداث خیابان، شورای ترافیک نسبت به محدودیت تردد خودروهای سبک و سنگین روی پل قاضی زاهد تصمیم خواهد گرفت.

شکرزاده اضافه کرد: پروژه هدایت و دفع آب‌های سطحی به منظور جلوگیری از تخریب پل از دیگر اقدامات شهرداری گلپایگان به منظور حفظ و نگهداری پل تاریخی قاضی زاهد است.

کد خبر 669807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.