«سلاح‌ورزی» رئیس اتاق می‌ماند؟

حسین سلاح‌ورزی که نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در دوره گذشته بود، امسال به عنوان کاندیدای ریاست اتاق نامزد شد و با ۲۶۵ رای به عنوان رئیس انتخاب شد. اما پس از گذشت چند روز و با وجود حواشی بسیار، در نهایت به دلیل رد صلاحیت توسط مراجع امنیتی از ریاست اتاق کناره گرفت؛ اما خود این موضوع را انکار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین سلاح‌ورزی که هفته گذشته با حواشی بسیار به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شده بود، از این سمت کنار رفت. اما روند انتخاب او چگونه بود؟

بیست‌وپنجم خردادماه خبری مبنی بر رد صلاحیت حسین سلاح‌ورزی از انتخابات اتاق بازرگانی ایران منتشر شد. در این خبر حسین سلاح‌ورزی که نایب رئیس اتاق ایران در دوره گذشته بود، از طرف انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به گفته نهادهای امنیتی رد صلاحیت شد، در حالی که صلاحیت ۲۵ نفر دیگر تأیید شده بود. به گفته حسین میرمحمدصادقی، رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، قرار بود انتخابات نهایی روز یکشنبه، بیست‌وهشتم خردادماه برگزار شود.

در تاریخ بیست‌وهشتم خردادماه نخستین جلسه دهمین دوره هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی برای انتخاب هیئت رئیسه برگزار شد. در این نشست ۴۸۵ نفر حضور داشتند و بنا بر اعلام انجمن نظارت بر انتخابات اتاق، از ۴۰ نفر کاندید، باید چهار نفر برای سمت‌های رئیس، نواب رئیس، خزانه‌دار و منشی انتخاب شوند. برای سمت رئیس سه نفر کاندید شدند؛ «حسین پیرموذن»، «حسین سلاح‌ورزی» و «یونس ژائله» که در نهایت سلاح‌ورزی با ۲۶۵ رأی، به مدت چهار سال به عنوان رئیس دوره دهم انتخاب شد. آرای دو کاندید دیگر در این رأی‌گیری کمتر بود، یونس ژائله ۹۵ رأی و حسین پیرموذن ۶۲ رأی کسب کردند.

سلاح‌ورزی پس از انتخاب به عنوان رئیس، در انتهای جلسه صحبت‌هایی نیز درباره برنامه‌های خود کرد. به‌طور مثال گفت که اتاق باید در راستای مهار تورم و رشد تولید حرکت کند. به این منظور لازم است اتاق کنار سیستم حکمرانی اقتصادی بایستد که برای عملیاتی کردن آن نیاز به بازبینی در فرآیندها داریم.

در آن جلسه ۱۷ نفر نیز برای کرسی نایب رئیس اعلام آمادگی کردند که از بین آنها محمدرضا بهرامن به عنوان نایب‌رئیس اول، صمد حسن‌زاده نایب‌رئیس دوم، پیام باقری نایب رئیس سوم و قدیر قیافه نایب‌رئیس چهارم انتخاب شدند. همچنین برای کرسی خزانه‌دار نیما بصیری، عبدالله مهاجر، علی‌محمد چوپانی، نادر طیبی و مسعود گلشیرازی نامزد شدند و فرشته امینی، سیدکمال حسینی و کیوان کاشفی نیز به عنوان منشی هیئت‌رئیسه اعلام نامزدی کردند.

پس از یک روز از انتخاب وی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران، در حالی که هنوز تأیید صلاحیت رسمی‌ای از جانب وزارت اطلاعات و وزارت سمت نرسیده بود و با وجود حواشی بسیاری که برای او وجود داشت، به بررسی فضای مجازی ایشان نیز پرداخته شد. وی در اغتشاشات ۱۴۰۱ در توییت‌های مختلفی به صحبت‌هایی پرداخته بود که نشانی از حمایت از جمهوری اسلامی ایران نداشت. به‌طور مثال نوشته بود: "یک عدد گشت ارشاد پیدا شده است، به کسی که مالکیت و مسئولیت آن را بپذیرد مژدگانی پرداخت می‌شود" یا در توئیت دیگری گفته بود: "درآمد ارزی حاصل از بی‌حجابی مشمول مالیات تسعیر است؟ "، اکنون او به عنوان یکی از بالاترین مقام‌های ایران منصوب شده است و اختیارات قابل توجهی خواهد داشت.

همان روز یعنی بیست‌ونهم خرداماهد، احمد ایراندوست، عضو اتاق بازرگانی مشهد نیز در متنی اعتراض‌آمیز اعلام کرد که بنا بر تبصره مندرج در ماده ۷.۲ باید انتخابات اتاق ایران شفاف‌سازی شود و چطور فردی که ابتدا رد صلاحیت شده و خبری از تأیید صلاحیت او از جانب وزارت اطلاعات نیامده، به عنوان رئیس انتخاب شده است؟

اما پس از تمام این حواشی، چهارم تیرماه خبر رد صلاحیت حسین سلاح‌ورزی به‌طور رسمی منتشر شد و مشخص شد که یک روز قبل از برگزاری انتخابات یعنی بیست‌وهفتم خردادماه نامه‌ای از طرف حراست وزارت سمت به دست رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی رسیده بود که در آن به‌صراحت اعلام شده بود فقط آقایان حسین پیرموذن و محسن امینی تأیید صلاحیت شده‌اند.

پنجم تیرماه نیز خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به طور رسمی اعلام کرد که حسین سلاح‌ورزی به دلیل عدم صلاحیت از جانب مراجع امنیتی از ریاست اتاق بازرگانی ایران کنار رفت.

اما وی در آخرین توئیت خود اظهار کرده: دوستان متعددی می‌گویند که ایرنا خبری با این مضمون زده که سلاح‌ورزی برکنار شده یا استعفا داده است. ضمن تکذیب موضوع به نظر می‌رسد یا خبرگزاری رسمی دولت هک شده یا بازیچه افراد قرار گرفته است، شاید هم مثل دفعات خبر را از خروجی خود حذف کند.

پیمان‌پاک: سلاح‌ورزی رد صلاحیت شده بود

علیرضا پیمان‌پاک، دبیر شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران در واکنش به انتخابات اتاق بازرگانی ایران و تخلفات رخ داده که با اعتراض گسترده مواجه شده بود، اظهار کرد: تاکنون سه جلسه شورای عالی نظارت با حضور دستگاه‌های امنیتی در این خصوص برگزار شده است و گزارش کامل تخلفات هم با حضور اینجانب به کمیسیون اصل ۹۰ و با حضور وزیر صمت به کمیسیون اقتصادی مجلس داده شده است.

وی افزود: هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص انتخابات اتاق ایران بر عهده شورای عالی نظارت است و اینجانب در این اتاق فاقد حق رأی هستم.

پیمان‌پاک تصریح کرد: پس از اعلام نظر رسمی وزارت اطلاعات توسط حراست صمت هیچ تاییدیه رسمی به شورای‌عالی و انجمن نظارت برای این فرد (سلاح‌ورزی) واصل نشد.

وی ادامه داد: روز انتخابات، وی با وجود تاکید نمایندگان دولت و نهاد نظارتی مبنی بر نبود امکان کاندیدا شدن، به عنوان نامزد رئیس اتاق حضور پیدا کرده است.

پیمان‌پاک با اشاره به اینکه انجمن نظارت متشکل از چهار نفر تعیین‌شده از سوی اتاق و یک نفر از سمت دولت است، اظهار کرد: با این وجود، اعضا مسائل انتخابات اتاق را برگزار کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به همسویی انجمن نظارت با مدیریت غالب اتاق و نیز هماهنگی حوزه حقوق اتاق با برخی واحدهای قضائی (بنابر اظهار سیستم حقوقی اتاق) و وجود نقص در قانون اتاق باید تصمیم نهایی کاملاً حساب شده باشد.

دبیر شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه تأیید صلاحیت نام‌برده با حمایت دولت یک دروغ است، افزود: چند گروه اصلاح‌طلب در اتاق (از جمله ائتلاف برای فردا و اتاق شفاف) به جان هم افتاده‌اند. یک فعال توییتری وابسته به اصلاحاتی‌های اخراجی از یک نهاد امنیتی به دروغ توئیت می‌زند. فرد انتخاب شده چرا با حمایت از سوی دولت انقلابی تأیید صلاحیت شده است. اصلاحات با شبکه رسانه‌ای و فضای مجازی خود همچنان پیشرو در فرافکنی و غوغاسالاری و لجن‌پراکنی است.

پیش‌تر برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی از بعضی تخلفات اقتصادی سلاح‌ورزی منتشر کرده بودند.

کد خبر 669801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.