پرواز سیمرغ بر فراز اصفهان/ بهره‌برداری از قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران در دولت سیزدهم

وزیر راه و شهرسازی به منظور افتتاح پروژه‌های مسکن، عمران و راهداری استان، لحظاتی پیش وارد اصفهان شد. بازدید از پروژه‌ قطار سریع السیر اصفهان - تهران و حضور در شورای مسکن استان از دیگر برنامه‌های وی در این سفر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به منظور افتتاح پروژه‌های مسکن، عمران و راهداری استان به اصفهان سفر کرده است.

افتتاح همزمان ۶۶۵ واحد مسکونی شامل ۳۰۵ واحد تکمیلی مسکن مهر، ۲۹۶ واحد مسکن ایثارگران و ۶۴ واحد پروژه مشارکتی بهارستان از دیگر برنامه‌های وی در سفر به استان اصفهان است. همچنین قرار است عملیات اجرایی ۵۲ هزار و ۹۸۵ واحد مسکونی در ۴۰ شهر استان اصفهان با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شود.

افتتاح پل دوم شهر گز از دیگر برنامه‌های سفر بذرپاش است، همچنین ۴۶۰ کیلومتر روکش آسفالت در استان شامل ۳۰۰ کیلومتر راه اصلی و ۱۶۰ کیلومتر راه روستایی در این سفر افتتاح و بهره برداری خواهد شد. افتتاح باند دوم زواره - اردستان، اهدا قرارداد واگذاری زمین به خانوارهای دارای دو معلول و هزار و ۱۰۰ خانواده مشمول طرح جوانی جمعیت در ۱۳ شهر استان، بازدید از شرکت هواپیماسازی ایران و پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران، همچنین حضور در شورای مسکن استان از دیگر برنامه‌های سفر بذرپاش به اصفهان است.

اجرای تعهدات طرح نهضت ملی مسکن در اصفهان تا ۱۴۰۳

سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه_ پس از جلسه شورای مسکن استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بخشی از مشکلاتی که از باب زیرساخت‌های مورد نیاز مسکن و تأمین مالی وجود داشت امروز مورد بررسی قرار گرفت و مجوزهایی صادر شد که از محل برخی از زمین‌های استان تأمین شود.

وی افزود: در بخش ساخت مسکن، استان اصفهان متعهد شد تا پایان ۱۴۰۳، مسکنی که بر عهده دارد را بسازد و در بخش راه نیز قرار شد در جلسه مجزایی مباحث راه استان بررسی شود.

استاندار اصفهان گفت: در خصوص برخی از مشکلات مانند چالش‌هایی که در برخی از راه‌هایی که دچار فرسودگی قدیمی هستند وجود دارد با مساعدت معاون اول رئیس جمهور و پیگیری وزیر راه و شهرسازی به دنبال احیای مصوبه گذشته هستیم.

مرتضوی افزود: در صورتی که این مصوبه احیا شود تأمین مالی قیر برای بزرگراه کاشان - اصفهان و بزرگراهی که به تبریز ختم می‌شود محقق خواهد شد تا شرایط مناسب‌تری را در راه آن مناطق داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در مجموع با مصوبات امروز گام خوبی در جهت بهبود شرایط مسکن استان برداشته خواهد شد.

باید برای تأمین آب شرب فکر اساسی کرد

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه_ در جلسه شورای مسکن استان اصفهان اظهار کرد: موضوع راه‌های استان اصفهان در یک جلسه اختصاصی با حضور مسئولان و نمایندگان استان بررسی خواهد شد.

وی افزود: باید برای تأمین آب شرب فکر اساسی کرد زیرا بدون در نظر گرفتن این زیرساخت‌ها، ساخت مسکن مشکلی را حل نمی‌کند.

تاکید رئیس جمهور بر ساخت مسکن در محل‌های بدون تنش آبی

وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکید رئیس جمهور نیز بر سرمایه‌گذاری ساخت مسکن در محل‌هایی است که تنش آبی نداشته باشد، البته باید توجه داشت در بخش مسکن عقب‌ماندگی قابل توجهی داریم و این در حالی است که تقاضای مسکن متوقف نمی‌شود، بنابراین نیاز مسکن را نمی‌توان انکار کرد اما باید به تأمین زیرساخت‌ها توجه داشت.

بذرپاش اضافه کرد: ما فقط بر ساخت مسکن متمرکز نشده‌ایم و واگذاری زمین انجام شده تا ساخت خانه‌های ویلایی نیز در دستور کار قرار بگیرد. تأمین زمین در استان اصفهان انجام شده و اکنون نیازمند سرعت گرفتن ساخت مسکن هستیم تا وعده ساخت ۱۶۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال آینده محقق شود.

وی تصریح کرد: هدف‌گذاری تولید مسکن، شامل مسکن‌های ساخته شده توسط مردم نیز می‌شود. خبرها حاکی از آن است که با اجرای بسته ۱۹ بندی بافت فرسوده شاهد رشد صدور پروانه در بافت فرسوده که در واقع افزایش تولید مسکن بوده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرداران، شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی در پیشبرد طرح‌های مسکن هستند. جلسات تعیین پروژه‌های مسکن باید هر هفته با حضور شهرداری‌ها برگزار شود تا ساخت مسکن تسهیل شود.

بازتنظیم تراکم‌ها نیز می‌تواند به افزایش ساخت مسکن کمک کند

بذرپاش اضافه کرد: همچنین مصوبه جلوگیری از احتکار زمین در محدوده شهری نیز باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد. حتی در کوچک‌ترین شهرهای کشور نیز آمار ۱۵ تا ۲۰ هکتار زمین احتکار شده شناسایی شده که باید به کمک این مصوبه به محدوده شهرها الحاق شود، بازتنظیم تراکم‌ها نیز می‌تواند به افزایش ساخت مسکن کمک کند.

وی تصریح کرد: با انجام این اقدامات می‌توان امیدوار بود که رونق ساخت و ساز در اصفهان رکوردشکنی کند، در روستاها قابلیت تولید مسکن بسیار بالاتر است. البته در کنار نهضت ملی، سایر روش‌های ساخت مسکن نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه مکانیزم‌های مختلف تسهیلاتی نیز تعریف شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: رهاشده ترین بازار کشور مسکن و اجاره است که هیچ مقرراتی بر آن حاکم نیست. مشاوران املاک هر اقدامی بخواهند انجام می‌دهند و هیچ ساز و کار قانونی برای تعیین قیمت در این حوزه وجود ندارد، البته ابزارهای قانونی در این زمینه تعریف شده تا دولت در در زمینه مسکن نظاره‌گر نباشد.

ساخت مترو و بیمارستان شهر بهارستان از جمله مصوبات شورای مسکن استان

بذرپاش اضافه کرد: ساخت مترو و بیمارستان شهر بهارستان از جمله مصوبات شورای مسکن استان در روز جاری و لازم‌الاجراست. ۵۰ درصد هزینه ساخت بیمارستان بهارستان نیز توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین می‌شود و تجهیز آن بر عهده وزارت بهداشت خواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه تسهیلات مسکن اتفاقات خوبی افتاده است. البته نرخ این تسهیلات باید کاهش یابد تا مردم توان بازپرداخت آن را داشته باشند. به دنبال آن هستیم که سقف افزایش رهن و اجاره در هر سال توسط شورای مسکن استان‌ها تعیین شود. تأمین قیر برای آزادراه‌های اصفهان نیز به سرعت انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان جلسه شورای مسکن استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تأمین زمین در استان اصفهان سرعت خوبی صورت گرفته و امید است تا پایان سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری که برای ساخت مسکن ملی در استان صورت گرفته است، محقق شود.

اضافه شدن سه شهرک و یک شهر جدید در استان اصفهان

بذرپاش افزود: امروز اضافه شدن سه شهرک و یک شهر جدید در استان اصفهان تصویب شد، قرار شد سهم یک سوم وزارت راه برای خدمات زیربنایی از محل منابع و زمین‌های در اختیار وزارت راه در استان در اختیار استاندار قرار داده شود.

وی گفت: شهر جدید بهارستان مشکلاتی دارد از نبود مرکز درمانی بیمارستانی رنج می‌برد. قرار شد در قالب تعامل با وزارت راه و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ۵۰ درصد هزینه‌های ساخت بیمارستان در این شهر را تأمین کند. مترو شهر بهارستان نیز از منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی تأمین اعتبار می‌شود.

شهرداری باید مصوبات ۱۹ گانه این شورا را با جدیت بیشتری پیگیری کند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی، اضافه کرد: شهرداری باید مصوبه ۱۹ گانه این شورا را با جدیت بیشتری پیگیری کند. همچنین بازتنظیم تراکم‌ها تصویب شده که می‌تواند در تولید مسکن نقش ایفا کند.

بذرپاش ادامه داد: به دنبال تعیین ابزارهایی برای کنترل بازار اجاره و مسکن هستیم. موضوع خارج شدن اسناد غیر رسمی از مدار که امروز مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند نیز اصلی ترین ابزار برای کنترل بازار اجاره است.

مالیات بر خانه‌های خالی را با جدیت دنبال می‌کنیم

وی گفت: نیازمند تدبیر و همت جدیدتری در حوزه مسکن و اجاره هستیم. همانطور که زمین نباید احتکار شود واحد مسکونی نیز نباید احتکار شود بنابراین مالیات بر خانه‌های خالی را با جدیت دنبال می‌کنیم.

راه‌های فرعی بالغ بر ۱۲۰۰ کیلومتر خرابی دارد

فرزاد دادخواه، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه ۱۴۰۲_ در جلسه شورای مسکن استان اصفهان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: در زمینه احداث راه‌ها که عمدتاً توسط شرکت زیرساخت انجام می‌شود، در زمان احداث باند دوم محورهای جدیدالاحداث و بزرگراه‌ها مشخصات فنی ۲ باند یکسان نبوده و نیاز است بهسازی راه‌های قدیم نیز مد نظر قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: در بخش حمل و نقل مسافر وضعیت بحرانی است، کمبود ناوگان و اضافه نشدن قیمت بلیت منجر به چالش بزرگ در این حوزه شده است. ۵۰ درصد از راه‌های استان اصفهان روستایی است و خرابی‌ها به دلیل عمر زیاد آسفالت بسیار زیاد بوده و در این حوزه وضعیت بحرانی است که اعتبارات لازم نیز برای آن فراهم نشده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان تصریح کرد: در راه‌های فرعی بالغ بر ۱۲۰۰ کیلومتر خرابی وجود دارد که ۵۰ درصد از آن به روکش فوری نیاز دارد. نیاز است که از محل‌هایی به جز منابع سازمان راهداری در این زمینه اعتبار تأمین شود.

آزادراه کاشان - اصفهان نیازمند تخصیص قیر است

علیرضا صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان در ادامه اظهار کرد آزادراه کاشان اصفهان بیش از ۲۰ سال افتتاح شده است. این آزادراه آسیب زیادی دیده و نیازمند تخصیص قیر است، همچنین عوارض این آزادراه کمترین میزان نسبت به کل کشور است که باید بازنگری شود.

آب نباشد اضافه کردن مسکن دردی از اصفهان دوا نمی‌کند

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه ۱۴۰۲_ در جلسه شورای مسکن استان اصفهان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: گزارش‌های مسکن کمی نگران کننده است، ایجاد شهرک و واحد مسکونی جدید آمار خوبی است اما گلوگاه همه این مسکن‌ها در اصفهان آب است.

وی افزود: شهر اصفهان در طومار شیخ بهایی ۳۰ میلیون متر مکعب حقابه برای شرب دارد و اکنون که هنوز ساخت و ساز جدید انجام نشده ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب شرب در استان مصرف می‌شود که از آبخوان، حقابه کشاورز و محیط زیست تأمین می‌شود، منبع جدیدی برای تأمین آب جمعیت جدید اضافه نشده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: فرونشست در شهر اصفهان به عنوان بحرانی‌ترین شهر کشور است‌، ابنیه تاریخی چندین ساله در حال از بین رفتن است و وزارت نیرو هیچ تعهدی برای تأمین آب مسکن‌های جدید ندارد، تا زمانی که آب نباشد اضافه کردن مسکن دردی از اصفهان دوا نمی‌کند.

طغیانی خاطرنشان کرد: در بهارستان و فولادشهر بیشتر جمعیت مهاجر است، رشد جمعیت شهر اصفهان کمتر از میانگین کشوری است که نشان می‌دهد با روش‌هایی همچون بافت فرسوده می‌توان نیاز آن را تأمین کرد.

وب خاطرنشان کرد: زاینده‌رود بیش از این توان ندارد و نیازمند تأمین آب برای شرب استان اصفهان هستیم، نباید بار اضافه بر زاینده‌رود ایجاد شود. همچنین راه‌های شریانی و روستایی اصلی استان وضعیت مناسبی ندارد، یک راه روستایی اکنون در استان اصفهان ۴۰ روستا را به یکدیگر وصل می‌کند اما وضعیت مناسبی ندارد و اعتباری برای آن نیز تعریف نشده است.

قطار سریع‌السیر می‌تواند بسیاری از مشکلات استان اصفهان را رفع کند

زهرا شیخی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه ۱۴۰۲_ در جلسه شورای مسکن استان اصفهان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان به ظاهر استانی برخوردار است اما از نابرخورداری‌های بسیاری رنج می‌برد.

وی افزود: شهر بهارستان پس از گذشت ۳۰ سال از راه‌اندازی حتی از زیرساخت‌های اولیه محروم است و حداقل‌های بهداشت و درمان و بیمارستان در این شهر وجود ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیش از ۱۷۰ هزار جمعیت در بهارستان ساکن شده اما مدرسه، امکانات رفاهی، سالن ورزشی و حمل و نقل عمومی مناسب برای این شهر ایجاد نشده است.

شیخی خاطرنشان کرد: لازم است سرانه ورزشی و امکانات رفاهی برای بانوان در این شهر مورد توجه قرار گیرد، قطار سریع‌السیر نیز می‌تواند بسیاری از مشکلات استان را رفع کند. همچنین چهار شهرستان جدید به استان اصفهان اضافه شده است که در حوزه راه، مسکن و حمل و نقل مسائل جدی دارد.

تأمین آب و فاضلاب مسکن‌های ملی به بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد

علیرضا قاری قرآن امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه ۱۴۰۲_ در جلسه شورای مسکن استان اصفهان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: ساخت مسکن ملی در بخش روستایی بالغ بر ۴۷ درصد پیشرفت داشته است و ۱۴۵ هزار متقاضی حائز شرایط برای مسکن ملی در استان وجود دارد که حدود ۲۷ درصد کسری اراضی داریم و چهارمین شهر جدید استان اصفهان برای تأمین این زمین ساخته می‌شود، تأمین اراضی تاکنون با الحاق زمین در چندین مرحله انجام شده است.

وی افزود: در بخش زیرساخت‌های پروژه‌های مسکن ملی با همکاری ادارات آب و برق، برنامه‌ریزی برای عملکرد همزمان با پیشرفت پروژه انجام شده است. دستگاه‌های خدماتی استان با اولویت‌بندی می‌توانند به واحدهای در دست ساخت که پیشرفت بیشتری داشته خدمت‌رسانی کنند. برای تأمین آب و فاضلاب مسکن‌های ملی به بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال بودجه نیاز داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: بانک مسکن در استان تأمین اعتبار ۵۰ درصدی واحدهای مسکن ملی که سهم این بانک بوده را تأمین کرده اما عملکرد سایر بانک‌ها در تسهیلات ساخت مسکن بسیار کم است، بر اساس برآوردهای انجام شده ۱۰۲ هزار ظرفیت آزاد پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های مختلف وجود دارد.

بهره‌برداری از طرح قطار سریع‌السیر تهران_قم_اصفهان تا ۳ سال آینده

علیرضا صلواتی، مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه_ در بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اعتبار اولیه مسیر قطار سریع‌السیر تهران_قم_اصفهان در سال ۸۹ تصویب شد و در حال حاضر در محدوده قم_اصفهان از مسیر حدود ۲۴۵ کیلومتری این پروژه، زیرسازی ۱۵۰ کیلومتر آن به پایان رسیده و آماده انجام روسازی و ریل‌گذاری است.

وی افزود: بخش عمده ۹۵ کیلومتر باقی مانده این طرح نیز انجام شده است و در صورتی که در تأمین اعتبارات و تمدید فاینانس‌ها مشکلی نداشته باشیم تا شش ماه آینده کل زیرسازی مسیر قم_اصفهان تکمیل خواهد شد و شاهد آغاز عملیات روسازی و ریل‌گذاری آن خواهیم بود.

مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان تصریح کرد: ۵۰ درصد ساخت ابنیه فنی، ۶۰ درصد تونل‌ها و پل‌های این پروژه انجام شده است.

وی گفت: با برطرف شدن موانع داخلی و مالی، این طرح در کمتر از سه سال آینده، قابل بهره‌برداری است.

صلواتی تمدید اعتبار اسنادی را آخرین مانع برای اجرای این طرح دانست و تاکید کرد: با تمدید اعتبار اسنادی این طرح، پروژه سرعت بیشتری خواهد گرفت.

مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان با اشاره به اینکه برآورد مالی برای اجرای این طرح ۳۶ میلیارد ریال بوده است، خاطرنشان کرد: با پیشرفت پروژه، اجرای این طرح در کل کشور در مسیر مشهد، شیراز و تبریز با هزینه‌ای بسیار کمتر و با تکنولوژی بومی‌شده اجرا خواهد شد.

ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه_ در آئین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان، اظهار کرد: امروز به همت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیش از هزار میلیارد تومان پروژه تقدیم مردم استان اصفهان شده است و به همین میزان پروژه نیز از امروز آغاز می‌شود.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های مردم آسفالت‌هایی است که در مسیرهای اصلی کشور وجود دارد، از این‌رو این موضوع به عنوان طرح ضربتی در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۲۰۰ اکیپ در صدد رفع این مشکلات در کشور هستند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: لازم است تعداد اکیپ‌های بهسازی راه‌ها افزایش پیدا کند تا مردم بتوانند از مسیرهای ایمن عبور کنند. بیش از ۲۹۰ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در کشور وجود دارد. در برنامه هفتم توسعه، احکام خوبی برای تأمین منابع لازم سازمان راهداری تعیین شده است.

بذرپاش اضافه کرد: وزارت راه براساس برنامه هفتم توسعه، مرجع ترانزیت کشور خواهد شد که منجر به نظم شبکه ترانزیتی کشور می‌شود. مرجعیت مراکز لجستیک نیز بر عهده این وزارتخانه گذاشته شده است که نتایج خوبی به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است. شبکه ترانزیتی و کریدوری کشور می‌تواند به اندازه نفت، تولید ثروت کند. ایران هم راه و هم راه حل برای رفع مشکلات است. البته تمهیدات و زیرساخت‌های قانونی برای استفاده از این فرصت نیز باید فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سرزمین فرصت‌های لجستیکی ترانزیتی، سرمایه قابل توجهی را نصیب کشور می‌کند و حتی قدرت سیاسی کشور نیز را افزایش می‌دهد.

بذرپاش در ادامه با اشاره به گستردگی فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کرد: امسال چندین آزادراه بزرگراه راهبردی نیز در کشور افتتاح می‌شود و هر ماه اخبار خوبی در این حوزه برای مردم خواهیم داشت. البته افتتاح راه‌ها مقدمه‌ای برای شروع عملیات نگهداری از راه‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از ارکان توسعه روستاها، ارتقای راه‌های روستایی است. از مشکلات صنوف حمل‌ونقل جاده‌ای آگاهم و درصدد رفع آن هستم. نوسازی ناوگان، افزایش نرخ تعرفه‌ها و تزریق منابع از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام می‌شود.

بیش از ۲۰۰ اکیپ مشغول ارتقای کیفی راه‌ها هستند

داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در ادامه اظهار کرد: در جاده‌های اصلی و شریانی بیش از هزار کارگاه فعال راهداری وجود دارد و بیش از ۲۰۰ اکیپ مشغول ارتقای کیفی راه‌ها هستند.

وی افزود: با توجه به اعتبارات داخلی سازمان برای رفع بیش از ۷۰۰ نقطه حادثه‌خیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم.

در ادامه فرزاد دادخواه، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان با ۹ استان همسایه است. امروز بهره‌برداری از پل دوم تقاطع غیر همسطح شهدای شهر گز با اعتبار بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان همچنین ارتقای کیفی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و ۱۶۰ کیلومتر در راه‌های روستایی انجام می‌شود.

وی افزود: ارزش ریالی پروژه‌های مورد افتتاح بیش از هزار میلیارد تومان است. همچنین عملیات ارتقای کیفی روکش ۴۵۰ کیلومتر راه‌های شریانی اصلی و ۲۰۰ کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی استان نیز امروز آغاز می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: امروز بهره‌برداری از ۳۰ کیلومتر اجرای روشنایی طولی، ۲۵ کیلومتر ارتقای حفاظ ایمنی راه‌ها و شش هزار کیلومتر خط‌کشی محورها انجام می‌شود که ۱,۴۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

هیچ ابهامی برای پروژه قطار سریع‌السیر در دولت وجود ندارد

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه_ در بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قطار پرسرعت تهران قم اصفهان یکی از وعده‌های دولت‌ها است که در سال‌های گذشته پیشرفت بسیار کمی داشته است. زیرسازی این پروژه انجام شده و هر بار به دلیلی متوقف شده است.

وی افزود: ما نه تنها این پروژه را به طور کامل قبول داریم، بلکه توسعه خطوط ریلی پرسرعت سیاست ما در دولت بوده که در همین راستا در آستانه انعقاد قرارداد قطار پرسرعت تهران مشهد هستیم. یکپارچه‌سازی قطار سریع‌السیر مشهد-تهران با تهران-قم-اصفهان و بالعکس و سایر خطوط کشور برای تکمیل زنجیره کریدور مسافری پرسرعت در دستور کار دولت است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: رقم‌های سرمایه‌گذاری در این پروژه بسیار بزرگ است که از محل‌های مختلفی از جمله تهاتر و اسناد اعتباری با شرکای خارجی تأمین خواهد شد. توسعه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان سیاست قطعی دولت است و این کار را در دولت سیزدهم به اتمام خواهیم رساند.

بذرپاش گفت: برخی از دوستان ما در سایر بخش‌های دولت به سوددهی این پروژه ایراداتی وارد کرده‌اند، اما پیوستگی خطوط ریلی سریع‌السیر سیاست قطعی دولت است. تمدید ال‌سی که قبل توافق شده برای تأمین منابع مالی پروژه الزامی است. پیمانکاران خوبی در این پروژه مشغول بوده و مدیران استانی و استاندار نیز با جدیت پیگیر اجرای آن هستند.

وی تصریح کرد: نمی‌توان زمان مشخصی برای بهره‌برداری از این پروژه اعلام کرد، اما نکته با اهمیت این است که اکنون در دولت هیچ ابهامی برای پروژه قطار سریع‌السیر وجود ندارد.

اتمام پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران سیاست قطعی دولت است

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه_ در ادامه سفر استانی به اصفهان و بازدید پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران اظهار کرد: به‌طور قطع راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم است و پیشنهاد من این است که مسیر اصفهان-تهران-مشهد به صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد.

وی افزود: حوزه ریلی کشور باید با تکنولوژی‌های روز تجهیز شود. برای تأمین بودجه لازم برای این پروژه حتماً پیگیر خواهم بود. این هزینه انتخابی نیست و باید انجام شود.

جهش نسلی در حوزه ریلی را شاهد خواهیم بود

سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران اظهار کرد: پروژه‌هایی همچون قطار سریع‌السیر به لحاظ فناوری و بهبود تکنولوژی ارزشمند است. به نظر می‌رسد برای انجام این پروژه باید توجه داشته باشیم با احداث این پروژه‌ها جهش نسلی در حوزه ریلی خواهیم داشت.

وی افزود: تعداد مسافر مسیر تهران-اصفهان در سال ۱۴۰۱ نسبت به تهران-قم یا قم-اصفهان بیشتر بوده است که نشان می‌دهد این پروژه باید به‌طور کامل راه‌اندازی شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جلسات برگزار شده برای تکمیل این پروژه گفت: اقداماتی با هدف کاهش هزینه‌های پروژه انجام شد. در آبان‌ماه ۱۴۰۰ هزینه پروژه ۳۶ میلیارد یوان و ۱۲ میلیارد یوان هزینه‌های کارفرمایی برآورد شد. در سفر استانی رئیس‌جمهور نیز به این پروژه تاکید شد.

بهره‌برداری پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران برگ زرینی بر خدمت‌رسانی دولت سیزدهم خواهد بود

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران اظهار کرد: ورود قطار سریع‌السیر به اصفهان از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است که از سال ۲۰۰۹ بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: رئیس‌جمهور نیز در سفر استانی خود به اصفهان وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن را مکلف به تعیین تکلیف پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران کردند با این وجود به نظر می‌رسد در برخی از بخش‌های تصمیم‌گیری با اطلاعات غلط مسیر تصمیم‌گیری را با مانع مواجه کرده‌اند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: امکان بهره‌برداری از این پروژه در همین دولت وجود دارد که می‌تواند برگ زرینی بر خدمت‌رسانی دولت سیزدهم باشد.

شاخص‌های محقق شده مجموعه هسا در تراز جهانی است

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ظهر امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه_ در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان اصفهان ضمن بازدید از مجموعه هواپیماسازی هسا، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درخصوص ظرفیت‌های مجموعه هسا شنیده بودم، اما امروز متوجه شدم که عملکرد این مجموعه بسیار جلوتر از شنیده‌ها است. شاخص‌هایی که در مجموعه هسا محقق شده در تراز جهانی است.

وی افزود: پیرو بازدید رئیس‌جمهور از مجموعه هسا در سال گذشته و وعده پرواز هواپیمای ترابری سیمرغ، حدود ۲۰ روز گذشته اولین پرواز موفق این هواپیما انجام و به مدار خدمت‌رسانی اضافه شد؛ این خبر برای صنعت هوایی کشور نویدبخش است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از مدیران مجموعه هسا خواستاریم که ظرفیت‌های هواپیماسازی را در راستای خدمت هواپیماهای مسافربری نیز گسترش دهند. در این زمینه به نقطه قابل قبولی رسیده‌ایم و توافق شد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن نخستین هواپیمای مسافربری در قالب همکاری مشترک با سایر کشورها، به شبکه حمل‌ونقل مسافری کشور اضافه شود.

بذرپاش با اشاره به ظرفیت‌های مجموعه هسا برای افزایش تاب‌آوری صنعت هوایی اضافه کرد: این صنعت می‌تواند تکنولوژی تعمیرات قطعات هواپیماها را نیز تأمین کند. صنعت هواپیمایی به‌طور کامل در تحریم است که همین موضوع موجب توسعه ظرفیت‌های این حوزه شده است.

وی ادامه داد: شاخص تاب‌آوری صنعت نشان می‌دهد که چقدر یک صنعت در برابر تحریم‌ها زمین‌گیر نمی‌شود. حضور مجموعه‌های همچون هسا می‌تواند تاب‌آوری صنعت هوایی را تا حد زیادی افزایش دهد. امروز به‌جرئت می‌توان گفت در کمتر موردی به ارسال قطعات تعمیری به خارج از کشور نیاز داریم و می‌توان گفت همه نیازهای تعمیراتی هواپیمایی در داخل کشور انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وزرای هم‌تراز سایر کشورها نیز بر توانایی‌های مجموعه هسا اذعان دارند، گفت: صنعت هواپیماسازی باید اعتماد به نفس ملی داشته باشد، از این‌رو نیازمند معرفی ظرفیت‌های این صنعت به فعالان این حوزه هستیم.

بذرپاش اضافه کرد: امید است هرچه سریع‌تر بتوانیم مجموعه هواپیمایی مسافربری را به مدار اضافه کنیم. با وجود دستاوردهای فعلی صنعت ساخت هواپیما و زیرساخت‌های آزمایشی، هیچ چیزی برای ساخت هواپیمای مسافربری کم نداریم و می‌توانیم با تأمین دیگر زیرساخت‌ها، هواپیمای ایرانی کاملاً تولید داخلی را با موفقیت به مدار صنعت هواپیمایی اضافه و تحریم‌ها را در این بخش نیز بی‌اثر کنیم.

وی تصریح کرد: دولت باید حامی اصلی صنعت هواپیمایی باشد تا ناوگان هواپیمایی، ظرفیت مسافربری را افزایش دهد. بنابراین ظرفیت‌های مالی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور را برای حمایت از مجموعه‌های فعال به‌کار می‌گیریم. همچنین حمایت‌های مالی لازم از صنعت هواپیمایی را انجام می‌دهیم.

آغاز عملیات اجرایی بیش از ۵۲ هزار واحد مسکونی در ۴۰ شهر استان اصفهان با دستور وزیر راه و شهرسازی

اجرای طرح مسکن مهر رونق تولید را به دنبال داشت

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه_ در آئین افتتاح ۶۶۵ واحد مسکونی در استان اصفهان و آغاز عملیات اجرایی ۵۲ هزار و ۹۸۵ واحد مسکونی در ۴۰ شهر استان اصفهان، اظهار کرد: در استان شهیدپرور و پرافتخار اصفهان فرصت‌های زیادی برای کار و تلاش وجود دارد. با وجود پیشرفت‌های پس از انقلاب در این استان همچنان کاستی‌هایی در این استان احساس می‌شود که همه تلاش خود را به‌کار می‌گیریم که استان اصفهان در همه شاخص‌ها سرآمد کشور باشد.

وی افزود: مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای افراد برای تشکیل خانواده و زندگی توأم با آرامش است. مسکن کالایی است که تحریم‌ها تصرفی در آن ندارد، بنابراین باید در مدیریت این حوزه به نحوی عمل کنیم که شاهد چالش در این حوزه نباشیم. در سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم توقع مردم را در این حوزه برآورده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح مسکن مهر موجب رونق تولید مسکن شد و بسیاری از افراد خانه‌دار شدند. نخستین درسی که در دولت از طرح مسکن مهر باید آموخت، به جایی بازمی‌گردد که مشکلات این طرح‌ها در طرح‌های جدید تکرار نشود و خدمات زیربنایی و روبنایی به موازات یکدیگر برای مسکن‌های جدید ارائه شود.

بذرپاش اضافه کرد: در حوزه تولید مسکن به دنبال آن هستیم که زمین در اختیار مردم قرار دهیم تا مسکن‌ها به صورت ویلایی ساخته شود. امروز نیز در راستای طرح جوانی جمعیت تعداد قابل توجهی زمین تقدیم زوج‌های جوان می‌شود.

وی با اشاره به سکونت ۲۵ درصد جمعیت کشور در روستاها، گفت: اصلاح طرح‌های هادی روستایی و تولید مسکن با جدیت در دستور کار دولت قرار گرفته است تا بتوان زندگی همراه با آرامش در روستا را برای مردم فراهم کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تمرکز دولت بر بافت‌های فرسوده، گفت: حمایت و مشوق‌های مالی و تسهیلات شهرسازی در بافت فرسوده از جمله اقدامات دولت است که برای اجرای آن طرحی مصوب و ابلاغ شد و شاهد رشد صدور پروانه در شهرهایی که آن را اجرایی کردند بودیم؛ نیازمند تشویق شهرداری‌ها به اجرای این طرح هستیم.

بذرپاش اضافه کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغیه‌ای درخصوص زمین‌هایی که احتکار شده صادر کرده است و به موجب آن، این زمین‌ها بلافاصله تغییر کاربری خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید از همه ابزارها برای سرعت بخشیدن به تولید مسکن استفاده کنیم، تصریح کرد: ما وارث عقب‌ماندگی در تولید مسکن طی ۱۰ سال اخیر بودیم. به دنبال شهرک‌سازی هستیم و قرار است ۵۰ شهرک جدید در سراسر کشور با همکاری بخش خصوصی و مردم ساخته شود که این شهرک‌ها خارج از حریم شهر است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت ۲۷ شهرک در نوار ساحلی کشور در دستور کار قرار گرفته است. سایر استان‌ها معین این شهرک‌ها شده‌اند و می‌توانند در ساخت و سرمایه‌گذاری در آن اقدام کنند.

بذرپاش اضافه کرد: تلاش ما بر این است که در جبهه‌های مختلف ساخت مسکن را افزایش دهیم. دولت می‌داند که ساخت مسکن از جمله سخت‌ترین فعالیت‌های اجرایی است، چراکه انگیزه سوداگری در این بخش حداکثری است.

وی تاکید کرد: رهاشده‌ترین بازار کشور در این سال‌ها مسکن بوده است. برای همه‌چیز قیمت‌گذاری می‌کنیم، اما برای مسکن و اجاره هیچ مدل قیمت‌گذاری وجود ندارد. مردم را رها کرده‌ایم تا مشاوران املاک به دلخواه خود قیمت‌گذاری کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت شجاعانه مسئولیت حل مسئله مسکن را پذیرفته است، گفت: تخصیص زمین، تسهیل صدور مجوزها، الزام بانک‌ها به پرداخت تسهیلات در بخش مسکن و مقررات‌گذاری در طرح‌های جامع و بافت فرسوده شهرها از جمله اختیارت دولت است که برای رونق ساخت‌وساز مسکن توسط دولت در حال انجام است.

بذرپاش اضافه کرد: ۳۲ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی تأمین شد که در کشور بی‌سابقه بوده است. این میزان چهار برابر زمین‌های مسکن مهر است.

وی ادامه داد: سرعت تحویل زمین در مسکن ملی استان اصفهان قابل قبول بوده است و با ساخت چهارمین شهر جدید، مشکل تأمین زمین نیز رفع می‌شود. در ادامه باید بکوشیم الزامات دیگر ساخت مسکن نیز فراهم شود تا در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ استان اصفهان تبدیل به کارگاه تولید مسکن کشور شود.

پشتیبانی تسهیلاتی از انبوه‌سازان مسکن در دستور کار دولت قرار گیرد

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه_ در آئین افتتاح ۶۶۵ واحد مسکونی در استان اصفهان و آغاز عملیات اجرایی ۵۲ هزار و ۹۸۵ واحد مسکونی در ۴۰ شهر استان اصفهان، اظهار کرد: حضور پررونق وزیر راه و شهرسازی در استان اصفهان نویدبخش توجه در حوزه‌های مختلف مأموریت وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان است. مشکلاتی که در حوزه فرودگاه، قطار سریع‌السیر، خدمات ریلی، تخصیص زمین به مسکن در شهرهای جدید وجود دارد، امروز پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به تجربه ساخت مسکن مهر افزود: پشتیبانی تسهیلاتی از انبوه‌سازان و تولیدکنندگان مسکن باید به صورت ویژه در دستور کار دولت قرار گیرد. البته با رویکرد وزیر فعلی شرایط خوبی فراهم شده و سهم بانک‌ها از تسهیلات مسکن مشخص شده است.

استاندار اصفهان گفت: نیازمند پشتیبانی در خدمات روبنایی و زیربنایی در حوزه مسکن هستیم. باید در مسکن‌هایی که به مردم تحویل داده می‌شود خدمات روبنایی از جمله آموزش، فرهنگ، امنیت، بهداشت و درمان همزمان با خدمات زیربنایی مورد توجه قرار گیرد.

مرتضوی اضافه کرد: رویکرد فعلی وزارت راه و شهرسازی فراهم‌سازی این خدمات است که باید در استان‌ها نیز پشتیبانی شود.

مراحل تخصیص زمین به مسکن ملی در استان تا چند ماه آینده تکمیل می‌شود

علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه_ آئین افتتاح ۶۶۵ واحد مسکونی در استان اصفهان و آغاز عملیات اجرایی ۵۲ هزار و ۹۸۵ واحد مسکونی در ۴۰ شهر استان اصفهان، اظهار کرد: حدود شش درصد کل سهم ساخت چهار میلیون مسکن در کشور سهم استان اصفهان بوده که شامل حدود ۲۴۰ هزار واحد مسکن شهری و روستایی است؛ سهم استان اصفهان ۱۱۰ هزار واحد شهری بوده است و ۱۴۵ هزار نفر حائز شرایط نهایی شدند.

وی افزود: مسکن مهر استان بیش از یک‌سال پیش تعیین تکلیف شده است؛ مسکن مهری که امروز افتتاح می‌شود خودمالکی است و بالغ بر ۵۲ هزار قطعه از زمین‌های تعیین تکلیف شده استان، تخصیص داده می‌شود. پیش از این نیز زمین ۳۰ هزار واحد مسکن مهر تخصیص و عملیات اجرایی آن آغاز شده است؛ تخصیص زمین به مسکن ملی در استان تا چندماه آینده تکمیل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: یکی از برنامه‌ها در استان اصفهان برای مسکن، ساخت چهارمین شهر جدید است که در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

قاری‌قرآن اضافه کرد: بالغ بر ۵۵۰ پلاک برای مسکن محرومان و بهزیستی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تخصیص داده شده و واگذار شده است.

آغاز برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی از گلستان‌شهدای اصفهان

وزیر راه و شهرسازی سفر خود به اصفهان را با حضور در گلستان شهدای اصفهان و تجدید میثاق با شهدا آغاز کرد.

گزارش ایمنا از سفر وزیر راه و شهرسازی به اصفهان

بذرپاش در بدو ورود خود به استان اصفهان با حضور در گلستان شهدا مورد استقبال راهداران قرار گرفت.

گزارش ایمنا از سفر وزیر راه و شهرسازی به اصفهان


رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این سفر بذرپاش را همراهی می‌کند.

کد خبر 669755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    سلام عزیزم . حضرت محمد فرمود هرکس مشکل مردم را حل کند.خداوند خیردنیاواخرت به او میدهد.اقای خاندوزی میگه تورم کم شده ولی قیمت ویلچر3برابرشده والان قیمت ویلچر5میلیون تومان است و اینکه دوست هرکس عقل اوست .حضرت محمدفرموددوست هرکس عقل اوست