رونمایی از سامانه مطالعات راهبردی و کتب تاریخ شفاهی وزارت دفاع

سامانه مطالعات راهبردی و کتب تاریخ شفاهی وزارت دفاع با حضور وزرای علوم و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر رونمایی شد.

به گزارش ایمنا، سامانه مطالعات راهبردی وزارت دفاع با هدف ایجاد یک سکوی تعاملی یادگیری جمعی و اشتراک دانش با حضور وزیر دفاع در دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر رونمایی شد.

این سامانه یک مسیر ارتباطی پویا بین اندیشمندان و کارشناسان حوزه مطالعات راهبردی با مدیران و تصمیم‌گیران در مجموعه وزارت دفاع برقرار می‌سازد و گام مؤثری در ارتقای اثربخشی ظرفیت‌های مطالعاتی و عمق‌بخشی به تصمیمات مدیریتی، بر پایه مبانی دانشی و علمی است.

در این سامانه نتایج پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی در یک شبکه داخلی به اشتراک گذاشته شده و یک فضای تبادل اندیشه در قالب تالارهای گفت‌وگو ایجاد شده است.

همچنین، در این مراسم «کتب تاریخ شفاهی وزارت دفاع» با حضور امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع و محمد زلفی‌گل، وزیر علوم نیز رونمایی شد.

طرح تدوین تاریخ شفاهی وزارت دفاع به‌منظور دستیابی به بخشی از دانش‌های ارزشمند ضمنی در حوزه مدیریت و فناوری‌های نرم و امکان استفاده از آنها در فرایندهای آموزشی و انتقال تجربیات به نسل جوان، از سال ۱۳۹۵ مبتنی بر رخدادنگاری و ثبت تاریخ سازمان‌های تابعه وزارت دفاع، تاریخ موضوعات و محصولات مهم و راهبردی در هر یک از سازمان تابعه و تاریخ شفاهی مدیران و خبرگان در هر سازمان آغاز شد.

از دستاوردهای ویژه این کتب تاریخ شفاهی می‌توان به تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه‌های مربوط به تشکیل کمیته راهبری و کمیته علمی برای اجرای مؤثر طرح، تربیت و آموزش بیش از ۶۰ پژوهشگر تاریخ شفاهی، برگزاری ۱۵ نشست با هدف ارائه دستاوردهای سازمان‌ها و تبادل تجربیات بین سازمان‌ها، اتمام ۴۰ پروژه تدوین تاریخ شفاهی و تدوین بیش از ۲۰ جلد کتاب تاریخ شفاهی موضوع‌محور اشاره کرد.

کتاب‌های تاریخ شفاهی سازمان جغرافیایی، تاریخ شفاهی سازمان صنایع دریایی، تاریخ شفاهی اقتصاد دفاعی، تاریخ شفاهی پهپاد، تاریخ شفاهی اتکا و تاریخ شفاهی ساتا نمونه‌ای از این مجموعه تدوین شده است.

علاوه بر این، «تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت دفاع و وزارت علوم» به‌منظور بهره‌گیری حداکثری از توان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و نخبگان دانشگاهیِ کشور و هم‌افزایی و هم‌سوسازی ظرفیت‌ها، منابع و توان دو وزارتخانه در راستای پیاده‌سازی نقشه علمی، دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نیز به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه به‌منظور بهره‌گیری حداکثری از توان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و نخبگان دانشگاهیِ کشور و با هدف توسعه علوم و فناوری‌های پیشرفته با رویکرد توسعه توان دفاعی در راستای پیاده‌سازی نقشه جامع دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران با حضور امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع و محمد زلفی‌گل، وزیر علوم به امضا طرفین رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه دو وزارتخانه با هم‌افزایی و هم‌سوسازی ظرفیت‌ها، منابع و توان خود در راستای پیاده‌سازی نقشه علمی دفاعی امنیتی جمهوری اسلامی ایران زمینه‌ها و سازوکارهای تعاملی و همکاری موجود را از ابعاد کیفی و کمی توسعه خواهند داد.

ایجاد سازوکار مشترک جهت دستیابی به مباحث نوظهور و بدیع در حوزه‌های دارای اولویت راهبردی و مزیت‌آفرین به‌منظور طراحی و خلق سامانه‌های جدید برتری‌ساز و قدرت‌آفرین، حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی، همکاری و مشارکت در برگزاری رویدادهای مشترک از قبیل همایش و نمایشگاه و ایجاد زمینه جذب و به‌کارگیری دانش‌آموختگان، متخصصان و نخبگان علمی کشور در حوزه‌های تخصصی از مهمترین تأکیدات در این تفاهم‌نامه است.

کد خبر 669658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.