لزوم اجرایی شدن زنگ حقوق در مدارس با هدف افزایش اطلاعات حقوقی دانش‌آموزان

افزایش اطلاعات حقوقی در عصر کنونی برای تمام افراد از مسائل حائز اهمیت محسوب می‌شود؛ چراکه در پی آن شاهد مدیریت و پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود و به همین علت، آموزش موارد حقوقی در مقاطع تحصیلی از جمله مواردی است که مسئولان ذی‌ربط نسبت به آن اهتمام می‌ورزند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن عبدلیان پور؛ رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه، اظهار کرد: در خصوص مباحث کارشناسی و وکالت، فعالیت‌های بسیار خاصی در مرکز وکلا در حال انجام و درحال‌حاضر اقدامی ملی به عنوان زنگ حقوق در مدارس در دست آغاز است.

وی افزود: با توافق انجام شده با وزارت آموزش و پرورش، زنگی متناسب با مقاطع تحصیلی و شرایط سنی دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی که تحصیل می‌کنند، در نظر گرفته و سرفصل‌هایی متناسب با سن و مقاطع تحصیلی آماده شده است و وکلا آموزش دیده‌اند تا در مدارس حاضر شوند و در تمام مقاطع در زنگ حقوق به صورت روش‌های نوین تدریس مباحث حقوقی را متناسب با سن فرزندان به آن‌ها آموزش دهند. به زودی زنگ حقوق در مدارس عملیاتی و اجرایی خواهد شد و فعالیت‌های مقدماتی آن انجام شده است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره به ارائه خدمات توسط نرم‌افزار حقوق عامه، تصریح کرد: نرم افزار کاربردی حقوق عامه بسیار پیشرفته و حدود یک سال بر این نرم‌افزار کار شده است. بر اساس دریافت‌هایی که از خواسته‌های مردم در طرح وکلا با مساجد و سامانه ۱۲۹ داشته‌ایم سوالات پرتکرار حقوقی مردم را دریافت کرده‌ایم و درحال‌حاضر حدود ۳۰۰ عنوان حقوقی احصا کرده‌ایم و در حال افزایش نیز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: افراد با نصب این نرم افزار، می‌توانند به اطلاعات حقوقی دسترسی داشته باشند و پس از ورود فهرست موضوعی را انتخاب کنند. مطالب به صورت نوشتاری و گفتاری توسط اساتید و وکلای برجسته در این نرم افزار وجود دارد.

طراحی برنامه زنگ قانون در مدارس اصفهان با هدف مدیریت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

مهدی نم‌نبات؛ معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس، کمک به نوجوانان و یاری آموزش و پرورش همه، گام در میدان گذاشته و وارد صحنه شده‌اند و این اتفاق مثبتی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به طرح‌های در دست اجرا در حوزه آسیب‌های اجتماعی، افزود: طرح مرهم یکی از طرح‌های آموزش و پرورش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است به ویژه در موضوع خودکشی که ابتدا به صورت آزمایشی در آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اصفهان و سپس در سراسر استان اجرا شد و می‌کوشد با مراقبت راهبردی همدلانه زمینه را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فراهم کند.

وی با اشاره به اهمیت شیوه برقراری ارتباط با دانش‌آموزان، تصریح کرد: معلمی در کلاس و میان دانش‌آموزان محبوب‌تر و موفق‌تر است که بتواند بهتر با دانش‌آموزان ارتباط بگیرد.

نم‌نبات در خصوص لزوم هویت‌بخشی به دانش‌آموزان، گفت: این موضوع باید در دستور کار معلمان باشد، زیرا آموزگاران تأثیر بسزایی در مدیریت دانش‌آموزان دارند و می‌توانند با هویت دادن به دانش‌آموز مانع حرکت آن در مسیر نادرست شوند.

وی پیرامون اینکه با هدف مدیریت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مشکلات این حوزه، اقدام به طراحی برنامه زنگ قانون کردیم، افزود: این طرح ابتدا به صورت آزمایشی و با کسب موفقیت در تمام مناطق و نواحی آموزش و پرورش استان اجرا خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضطراب، پرخاشگری، خودکشی، اعتیاد، بدسرپرستی و بی‌سرپرستی را از جمله مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی موجود در مدارس دانست و خاطرنشان کرد: ظرفیت بسیاری در میان دانش‌آموزان و فرهنگیان برای فعالیت وجود دارد اما نیازمند اقدام و حمایت است.

کد خبر 669641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.