ایران، پیشتازترین کشور در عرصه مبارزه با مواد مخدر

امروز، بیش از پیش موضوع مبارزه با مواد مخدر اهمیت یافته و شاهد کاهش رنج سنی افراد درگیر با این موضوع هستیم. از طرفی طبق آمارهای جهانی زنگ خطر افزایش تجارت و تولید تریاک به صدا در آمده، اما در عین حال ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر، از پیشتازترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مواد خدر موضوع مهمی در جوامع مختلف است، زیرا زمینه‌ساز معضلات بسیاری است و از این رو مورد توجه مسئولان ذی‌ربط از جمله پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و اقدامات مؤثری برای مبارزه با مواد مخدر انجام داده و در ادامه در نظر دارند تا جایی که ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر، از پیشتازترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

سردار رادان؛ فرمانده کل انتظامی کشور، اظهار کرد: طبیعی است که وقتی موضوعی مسئله تمام افراد می‌شود، جهان را درگیر خود می‌کند؛ یکی از مسائلی که جهان را درگیر خود کرده، مسئله مواد مخدر است. به واسطه اهمیت این موضوع در جهان، روزی برای مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران به واسطه اهمیت و نقش محوری که مبارزه با مواد مخدر دارد، هفته‌ای در نظر گرفته شده تا اقدامات و برنامه‌های گذشته، حال و آینده را مورد بررسی قرار دهند. امروز با موضوع مواد مخدر روبه‌رو هستیم که به واسطه تجارتی پر سود، اژدهای چند سر مافیا و تلاش در وجود، ظهور و بروز دارد.

فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به سخنان دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به افزایش کشت ۳۲ درصدی تریاک در افغانستان، گفت: این امر زنگ خطری است که نشان می‌دهد مقابله باید جدی‌تر باشد؛ چراکه میزان درگیری در جهان و بین جوانان رو به افزایش خواهد رفت. اگر برای این امر برنامه‌ای ارائه نشود باید بپذیریم که در آینده تعداد افراد و جوانان درگیر با مواد مخدر سنتی و صنعتی بیشتر خواهد شد.

فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه تولید تریاک و افزایش تولید مواد صنعتی زنگ خطر دوم را به صدا درآورده است، ادامه داد: افزایش قیمت تریاک به دلایل مختلف باعث شد که ورود به این تجارت هم بیشتر شود. درآمد قاچاقچیان تریاک در سال ۲۰۲۱ از ۴۲۵ میلیون دلار به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ می‌رسد.

وی با بیان اینکه ایران افتخار دارد که در عرصه مبارزه با مواد مخدر جزو پیشتازترین کشورها در جهان است، تصریح کرد: تنها پلیس ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر حدود چهار هزار شهید تقدیم کرده است. این شهدا، شهدای امنیت جهانی بودند و گاهی اوقات مقابله در خصوص امنیت در درون کشور است، اما در این عرصه شهدای ما در عرصه امنیت جهانی پا گذاشتند و همچنان نیز در این مسیر هستیم.

سردار رادان گفت: افرادی که در مسیر تحریم ایران قدم برمی‌دارند بدانند این یکی از تحریم‌های غیرهوشمند بوده است و اولین ضرر متوجه کسانی است که ما را تحریم کرده‌اند. عرصه، عرصه جهانی است و موضوع، موضوع داخلی نیست و ما همچنان به مبارزه ادامه می‌دهیم. امروز به برکات بعضی تحریم‌ها پیشرفت‌هایی کردیم که شاید در نبود تحریم، این پیشرفت‌ها حاصل نمی‌شد.

وی اضافه کرد: در راه مبارزه با مواد مخدر، دنیا باید بداند هرچقدر ما در تحریم باشیم، بیشترین ضرر متوجه آنها است و این حقیقتی است که باید پذیرفته شود. در کنار این امر، پلیس همچنان عزم و اراده دارد تا به مبارزه با مواد مخدر ادامه دهد. تجربیاتی در این امر شامل حال پلیس جمهوری اسلامی ایران شده است که در ارتباط با کشورهای همسایه و سایر کشورها ما همچنان مشتاقانه و داوطلبانه تجربیات خود را در اختیار گذاشتیم و در راه مبارزه با مواد مخدر با گسترش روابط بین‌الملل سایر کشورها را نیز یاری کردیم که بتوانند از تجربیات ما بهره‌مند شوند و پیوستگی مبارزه با مواد مخدر را به صورت واقعی رقم بزنیم و عملیاتی کنیم.

فرمانده کل انتظامی کشور با تاکید بر اینکه پلیس جمهوری اسلامی آمادگی دارد تجربیات و دستاوردهای خود را در این زمینه در اختیار تمام جهان در امر مبارزه با مواد مخدر قرار دهد، اظهار کرد: ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان یکی از مسیرهایی بوده که هوشمندانه عمل و تلاش کردیم که غیر از اینکه با مواد مخدر مبارزه کنیم، بنیان‌های اقتصادی مافیا را نیز هدف قرار دهیم و در این امر بسیار خوب عمل کردیم.

وی با بیان اینکه امروز پلیس دریچه پیشگیری و درمان را نیز باز کرده است، افزود: در امر مبارزه با مواد مخدر همچنان قاطع، جدی و پویا هستیم. اقداماتی که در مرز انجام دادیم از بی‌نظیرترین اقداماتی بوده است که یک کشور می‌تواند فقط در مبارزه با یک موضوع انجام دهد. امروز علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه توانستیم در مرزها اقدامات فیزیکی و الکترونیکی زیادی انجام دهیم.

سردار رادان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر جز پیشتازترین دولت‌ها و نظام‌ها است. هیچیک از کشورهای جهان در امر مبارزه و پیشگیری و درمان در فاصله‌ای نزدیک به ما نیستند. پاکستان نسبت به گذشته بیشتر به این امر ورود و تلاش کرده است بخشی از مرزها را در حمایت از موضوع انسداد فیزیکی، مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: سایر کشورها نیز تلاش‌هایی در این زمینه دارند، اما کافی نیست، اگر موضوع مبارزه با مواد مخدر امر جهانی است، امر مقابله باید جهانی و با پیوستگی همراه باشد. اتهامی در موضوع مبارزه با مواد مخدر متوجه ایران نیست و ایران در امر مبارزه با مواد مخدر جزو دولت‌هایی است که طلبکار است و بدهکار نیست.

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: مقابله با مواد مخدر با پاک کردن مسئله مبارزه با مواد مخدر حل نمی‌شود و اینکه بعضی کشورها اصرار دارند بعضی از مواد مخدر را قانونی کنند، طبیعی است که مسئله را پاک می‌کنند. ستاد مبارزه با مواد مخدر به شدت مخالف این امر است و در مجامع بین‌المللی نیز مخالفت خود را اعلام کرده و تعدادی از کشورهای دیگر نیز مخالف هستند.

ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان موادمخدر در دستور کار

سردار اسکندر مؤمنی؛ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه گزارش‌های جهانی حاکی از آن است که قاچاق و مصرف مواد مخدر و متامفتامین‌ها همچنان در جهان در حال گسترش است، اظهار کرد: شواهد نشان دهنده افزایش استفاده از اینترنت در تجارت و قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر و روانگردان‌ها در جهان است.

وی افزود: در منطقه ما براساس گزارش unodc کشت تریاک در افغانستان در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و این در حالی است که افغانستان بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان را تأمین می‌کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: افزون بر تولید تریاک و متامفتامین، این کشور رتبه دوم تولید کانابیس در جهان را دارا است. ایران در خط مقدم مبارزه جهانی با قاچاق مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن از قبیل شرارت و قاچاق انسان و تحرکات مسلحانه روبه‌رو است که خسارات مالی و انسانی فراوانی تحمیل می‌کند. در این رابطه میلیاردها دلار که می‌توانست برای برنامه‌های پیشرفت پایدار کشور هزینه شود در مبارزه با معضل جهانی مواد مخدر مصروف می‌شود.

وی تصریح کرد: ایران با کشف حدود ۸۰۰ تن مواد مخدر و روانگردان بالاترین آمار کشفیات مواد افیونی را داشته و براساس گزارش سازمان ملل جایگاه اول در جهان را به خود اختصاص داده است. این دستاورد با جانفشانی و شهادت تعدادی از نیروهای پلیس ایران حاصل شده است.

سردار مؤمنی با بیان اینکه ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان یکی از مهم‌ترین موضوعات کلیدی کشور است، گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهور، راهبرد مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر و پول‌شویی در صدر و اولویت‌های مبارزه با مواد مخدر کشور قرار دارد.

کد خبر 669600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.