ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان کدام مقاطع تا ۱۰ شهریور ادامه دارد؟

تهیه و ثبت‌نام کتاب درسی یکی از دغدغه‌های بسیاری از والدین است که در چند سال اخیر روش دریافت و ثبت‌نام کتاب درسی تغییر پیدا کرده است و دیگر مانند گذشته فروش کتب درسی از طریق لوازم التحریری‌ها انجام نمی‌شود و به صورت اینترنتی و آنلاین انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه اینترنت و فضای مجازی نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره دارند و تمام فعالیت‌ها به ویژه در حوزه آموزشی به سمت بر خط شدن پیش می‌رود، بنابراین ثبت‌نام آنلاین مدارس باعث صرفه‌جویی در زمان والدین دانش‌آموزان می‌شود و حاکی از حرفه‌ای بودن سیستم آموزشی مدرسه است، بنابراین طی سال‌های اخیر وزارت آموزش و پرورش برای کاهش مراجعات حضوری و حفظ پروتکل‌های بهداشتی بستر مناسبی را برای ثبت‌نام اینترنتی ثبت درسی دانش‌آموزان فراهم کرده است.

بر این اساس طبق اعلام آموزش و پرورش؛ ثبت سفارش خرید کتاب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ برای والدین یا مدیران مدارس پایه آمادگی تکمیلی (پیش‌دبستانی استثنایی)، پایه دوم تا ششم دوره ابتدایی (عادی و استثنایی)، پایه هشتم و نهم دوره اول متوسطه و پیش‌حرفه‌ای استثنایی، دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) و فراگیران پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه حرفه‌ای استثنایی می‌توانستند در بازه زمانی مشخص شده که از روز ۲۸ فروردین آغاز شده اقدام به ثبت سفارش کتاب‌های درسی کنند. مهلت ثبت‌نام تا بیست‌ویکم خردادماه تعیین شده بود، اما بنا بر تصمیمات مسئولان، فرصت ثبت‌نام تا چهارم تیرماه تمدید شد.

بنابراین ثبت نام و سفارش بسته آموزشی دانش‌آموزان پایه آمادگی مقدماتی (پیش‌دبستانی استثنایی)، پایه اول دوره ابتدایی (عادی و استثنایی) و پایه هفتم متوسطه اول پیش‌حرفه‌ای استثنایی و دانش‌آموزان پایه دهم دوره دوم متوسطه و حرفه‌ای استثنایی از پنجم تیرماه تا یازدهم شهریورماه انجام خواهد شد.

در برخی موارد ممکن است دانش‌آموز به دلایلی از جمله تغییر رشته تحصیلی، تکرار پایه، جهش به پایه بالاتر یا جابه‌جایی محل تحصیل خود، خواستار اصلاح سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی باشد، برای اصلاح سفارش قبلی خود می‌تواند پس از ثبت نام در مدرسه محل تحصیل از دوازدهم تیر تا سی‌ویکم شهریورماه اقدام کنند.

شرط ثبت‌نام کتب درسی پایه‌های ورودی، نام‌نویسی در مدارس است

محمد علوی‌تبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: پایه‌های تحصیلی یعنی پایه‌های اول دبستان، هفتم متوسطه اول و دهم متوسطه دوم از امروز پنجم تیرماه می‌توانند ثبت سفارش کتب درسی را انجام دهند، البته پایه‌های ورودی ابتدا باید در مدرسه ثبت‌نام کنند و پس از ثبت سفارش، امکان ثبت‌نام کتب درسی وجود دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهور مبنی بر عدم افزایش بالای قیمت کتاب درسی، افزایش قیمت کتاب درسی برای سال تحصیلی جدید به طور میانگین ۳۰ درصد شد، افزود: ما از کاغذ ایرانی استفاده کردیم، چرا که قیمت تمام شده کاغذ ایرانی به مراتب پایین‌تر از قیمت تمام شده کتاب خارجی بود و اگر امسال مانند سال‌های گذشته از کاغذ خارجی استفاده می‌کردیم، قیمت تمام شده نزدیک به سه تا چهار برابر افزایش پیدا می‌کرد.

وی افزود: در قیمت مواد اولیه برای تولید کتاب چه در بحث کاغذ و چه در بحث سایر اقلام، افزایش قیمت چشمگیر را شاهد هستیم و پیش‌بینی هم می‌شد که قیمت تمام شده کتاب درسی به مراتب بیشتر از مبلغی که است، باشد.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: با توجه به سیاست سازمان پژوهش که بحث تولیدات داخلی را مدنظر قرار داد، سال گذشته ۳۰ هزار تُن کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی از شرکت‌های داخلی تأمین شد و این حداکثر ظرفیتی بود که در کشور موجود بود.

وی تصریح کرد: مشتاق بر این بودیم که اگر ظرفیتی در سایر بخش‌ها وجود دارد، از آن هم استفاده کنیم و اتفاق مبارکی که در سال گذشته افتاد، این بود که تأمین صددرصد مقوای کتاب درسی از تولیدات داخل انجام شد.

علوی‌تبار اضافه کرد: در سال‌های گذشته تمام مقواهای استفاده شده در کتاب‌های درسی از خارج از کشور وارد می‌شد، اما در سال جاری از صددرصد مقوای داخل استفاده کردیم یعنی کتاب‌هایی در سال‌جاری در خدمت دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، ۷۰ درصد کاغذ ایرانی و صد درصد مقوا ایرانی خواهد بود.

وی در ثبت‌نام اینترنتی خرید کتب درسی دانش‌آموزان، گفت: ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ به صورت انفرادی و گروهی از نهم اردیبهشت ماه برای میان‌پایه‌ها یعنی پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول و یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم آغاز و تا مهلت تعیین شده ادامه داشته است.

مهلت ثبت کتب درسی پایه‌های ورودی مدارس تا ۱۰ شهریور

مهدی منتجب، رئیس اداره امور رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، اظهار کرد: ثبت سفارش کتب درسی برای دانش‌آموزان میان‌پایه شامل پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم است که پیش از این تا بیست‌وششم خردادماه فرصت ثبت‌نام داشتند، اما بنابر تصمیمات لازم مسئولان کشوری، مهلت ثبت کتب درسی این محصلان تا چهارم تیرماه تمدید شد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان میان‌پایه استان اصفهان، سفارش کتاب درسی را در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ثبت کرده‌اند، افزود: حدود هشت درصد دانش‌آموزان میان‌پایه استان تا سی‌ویکم خردادماه، سفارش کتاب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۲ را ثبت نکرده بودند، اما با مهلت ثبت سفارش کتاب درسی در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.ir تا چهار تیرماه ۱۴۰۱ این تعداد اقدام به ثبت‌نام کردند.

وی درباره زمان ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان پایه‌های ورودی مدارس گفت: دانش‌آموزان پایه‌های ورودی اول دبستان، هفتم، دهم، آمادگی و استثنایی از پنجم تیر تا دهم شهریورماه می‌توانند برای ثبت سفارش کتب درسی اقدام کنند.

رئیس اداره امور رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: ثبت سفارش و توزیع تمام کتاب‌های درسی پایه‌های ورودی مدارس سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir یا پنجره پیشخوان خدمات الکترونیک آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir یا سامانه ثبت سفارش و توزیع مواد آموزشی به نشانی www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com انجام می‌شود.

کد خبر 669577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.