۹۸ هزار نفر بعد از عفو رهبری آزاد شدند

رئیس قوه قضائیه گفت: در سال گذشته در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنایت مقام معظم رهبری حدود ۹۸ هزار نفر از محکومان، متهمان و زندانیان از جمله محکومان و متهمان اغتشاشات که دشمن برای سوءاستفاده از آنها نقشه و توطئه داشت، مورد عفو قرار گرفتند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، همایش سراسری قوه قضائیه امروز _دوشنبه، پنجم تیرماه_ با حضور سران قوا و مسئولان عالی قضائی در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است. همایش سراسری قوه قضائیه هر سال به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضائیه که همزمان با سالگرد شهادت شهید آیت الله بهشتی (ره) و یارانش است، برگزار می‌شود.

در این برنامه حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای؛ رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور کشور و محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی خواهند داشت.

گروه‌های ۱۰۰ نفره به زندان‌ها رفتند و مشکلات زندانیان را از نزدیک دیدند

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، اظهار کرد: تحول بزرگی در زندان‌های ما ایجاد شد که دادگستری‌ها، دادستان‌ها و دادستان کل کشور و بنده ورود کردیم و با هیئت‌های ۱۰۰ نفره و ۵۰ نفر وارد زندان شدند. بی‌سابقه بود که گروه‌های ۱۰۰ نفره از قضات و دادستان‌ها و بازپرس‌ها و دادیاران وارد زندان شوند و تمام مسائل و مشکلات زندان و زندانیان را از نزدیک ببیند و بر اساس آن تصمیمات مقتضی بگیرند. این کار فوق‌العاده‌ای بود که اثر آن تا سالیان بعد ظاهر خواهد شد. برای اشتغال و آموزش و بهداشت زندانیان تحولات بسیار بزرگی اتفاق افتاد.

در سال‌های بعد از انقلاب چنین تعاملی بین سه قوه وجود نداشت / شناسایی ۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد

وی افزود: صلح و سازش با تلاش وافر مرکز توسعه حل اختلاف به ۴۳ درصد رسید. با پویش‌های مختلف فرهنگ گذشت و صلح و سازش توسعه پیدا کرد و ۵۵۱ نفر از افرادی که حکم قصاص قطعی داشتند و قرار بر اجرای حکم آن‌ها بود، صاحبان حق از حقشان گذشتند و افراد به خانواده‌شان برگشتند.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای با اشاره به موضوع بازرسی کل کشور با وظیفه بسیار سنگین بر نظارت بر حسن اجرای قوانین گفت: قوه قضائیه با کمک، همراهی و پیش قدمی دولت ۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد را شناسایی و برای دولت ارسال کرد. در مقاطعی بود که وقتی گزارشی از سوی سازمان بازرسی می‌رفت دولت‌ها برافروخته می‌شدند، اما با اعلام گلوگاه‌های فساد از سوی این سازمان آقای رئیسی تقدیر و تشکر کردند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: حدود این چهار دهه گذشته تا امروز، مؤثرترین گزارشات بازرسی ما در این دولت اتفاق افتاد. پیش از این می‌گفتیم سالی چهار تا پنج هزار بازرسی به دولت و دستگاه‌ها اعلام می‌شود، اما نتیجه چندان زیادی نداشت. این بار با کمک دولت و بازرسی‌های میدانی بازرسی کل کشور با همکاری دولت و مجلس مؤثر واقع شد. آیت الله رئیسی از بازرسی تقدیر و تشکر کردند و پیگیری کردند؛ این‌ها اثر تعامل و نشست و برخاست‌ها است. در شورای عالی هماهنگی اقتصادی جایی که لازم بود با تلاش وافر دبیر شورا و هماهنگی هر سه قوه از کارها گره گشایی شد.

افزایش ۱۲۰ درصدی در رسیدگی به موضوع حقوق عامه

وی تصریح کرد: در مورد مسئله صیانت و احیای حقوق عامه، دادستان کل کشور و دادستان‌های ما افزایش ۱۲۰ درصدی در رسیدگی به حقوق عامه داشتند. دادگستری‌های ما افزون بر پرونده‌های معمول خود، حدود ۲۰ هزار پرونده اغتشاشات را مورد رسیدگی قرار دادند. در سال گذشته در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنایت مقام معظم رهبری حدود ۹۸ هزار نفر از محکومان، متهمان و زندانیان از جمله محکومان و متهمان اغتشاشات که دشمن برای سوءاستفاده از آنها نقشه و توطئه داشت، مورد عفو قرار گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اضافه کرد: در سال گذشته تلاش کردیم سند تحول و تعالی را به برنامه تبدیل و برنامه را به عمل تبدیل کنیم. یکی از مسائل پیش‌بینی شده در این سند تعامل با قوای دیگر بود. جلسات متعدد با سران قوا، کمیسیون‌ها، نمایندگان، فراکسیون‌ها و وزرا داشتیم. در سال‌های بعد از انقلاب چنین تعاملی بین سه قوه وجود نداشت. در سال گذشته به دلیل شرایطی که در پاییز به وجود آمد ورودی پرونده‌های ما بیش از چهار درصد افزایش پیدا کرد، اما رسیدگی‌های ما با سرعت بیشتری انجام شد. فشار فوق‌العاده زیادی روی دستگاه قضائی بود.

کد خبر 669555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.