هوای اصفهان در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم است

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان از سنجش کیفیت هوای کلان‌شهر اصفهان امروز، دوشنبه، پنجم تیرماه، براساس داده‌های ۱۱ ایستگاه پایش فعال خبر داد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌ها، اظهار کرد: براساس اطلاعات دریافتی از ۱۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوای اصفهان، امروز آلاینده غالب هوای کلان‌شهر اصفهان، ذرات معلق ۲.۵ و ۱۰ میکرون است که شاخص آن برابر ۱۷۲ و در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

وی افزود: امروز سنجش هوا در ایستگاه‌های ولدان با شاخص ۱۷۲، پارک زمزم با شاخص ۱۷۰، خیابان زینبیه با شاخص ۱۵۸، رهنان با شاخص ۱۵۷، دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۵۳، فرشادی با شاخص ۱۵۲، کردآباد با شاخص ۱۵۲، خیابان کاوه با شاخص ۱۵۱ و سپاهان‌شهر با شاخص ۱۵۱ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان تصریح کرد: ایستگاه‌های میرزاطاهر با شاخص ۱۳۹ و انقلاب با شاخص ۱۲۴ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد. سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های خیابان ۲۵ آبان و فیض فعال نیست.

همچنین براساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان، امروز شاخص اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۵۴ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) ثبت شده است.

دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۵۴، استانداری اصفهان با شاخص ۱۵۳، خرازی با شاخص ۱۷۳ و رودکی با شاخص ۱۵۳ در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد. ایستگاه خیابان پروین با شاخص ۱۳۵ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، شهر اصفهان، شاهین‌شهر و سجزی است که دستگاه سنجش کیفی هوا در شاهین‌شهر با قرار گرفتن روی عدد ۱۳۸ و سجزی با شاخص ۱۲۵ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد. سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های مبارکه، خواجو، جی، باغ غدیر و شهرهای کاشان، خمینی‌شهر، زرین‌شهر، نجف‌آباد و دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 669532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.