وزن صادرات غیرنفتی ایران ۲۴.۵ درصد افزایش پیدا کرد / درآمد گمرک اعلام شد

گمرک ایران اعلام کرد: تجارت غیرنفتی ایران در بهار امسال بیش از ۲۶ میلیارد دلار رسید، که از این میزان سهم صادرات حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار بود. در این مدت صادرات غیرنفتی کشورمان به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴.۴۲ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس اعلام گمرک در بهار امسال ۳۵.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی از کشور صادر شده و هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد دلار سهم واردات کشور بود.

در این مدت صادرات غیرنفتی کشورمان به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۴.۴۲ درصد افزایش و از حیث ارزش ۸.۸۴ درصد کاهش داشت همچنین واردات کشورمان به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب یک درصد و ۵.۷۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

لازم به ذکر است به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی، بعضی کالاهای صادراتی از جمله محصولات پتروشیمی که از نظر وزنی ۱۶ درصد افزایش، اما از نظر ارزش ۱۸ درصد کاهش داشته است.

این گزارش حاکی است، در بهار امسال ذرت، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، برنج، گندم و جو عمده‌ترین اقلام اساسی وارداتی به کشورمان بوده‌اند، که در مجموع از نظر وزنی ۵۶.۱۵ درصد و از نظر ارزشی ۱۹.۷۹ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند، پنج کشور اول مقصد کالاهای صادراتی بوده است که به ترتیب سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و ۴۸۹ میلیون دلار به این پنج کشور صادر شد.

همچنین پنج کشور اول مبدا کالاهای وارداتی در سه ماهه اول امسال به ترتیب شامل امارات متحده عربی به ارزش چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، چین چهار میلیارد دلار، ترکیه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، آلمان ۵۴۸ میلیون دلار و هند ۵۰۱ میلیون دلار بوده است.

همچنین در این مدت سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که نسبت مدت مشابه سال قبل ۷.۸۶ درصد کاهش داشته است.

درآمد گمرک در بهار ۱۴۰۲ چقدر بود؟

محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران در مورد درآمدهای گمرکی در سال جاری اظهار کرد: گزارش درآمدهای سه ماه منتهی به سی‌ویکم خردادماه سال ۱۴۰۲ گمرک نشان می‌دهد، میزان حقوق ورودی وصولی کالاها در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۲۲ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱۲ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: همچنین میزان حقوق ورودی وصولی کالاها به علاوه خودرو، گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار و ۲۰ ردیف درآمدی گمرک بیش از ۱۵۹ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۳ درصد رشد داشته است.

به گفته رئیس کل گمرک ایران، میزان مالیات بر ارزش افزوده وصولی گمرک در سه ماه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۶ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رضوانی‌فر تاکید کرد: جمع کل وصولی و واریزی گمرک به خزانه در سه ماه اول سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۶۶ هزار و ۸۱۱ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶۱ درصد رشد داشته است.

کد خبر 669529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.