۲ مرکز علمی اصفهان در جمع برترین‌های تایمز ۲۰۲۳

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که که نام ۶۵ موسسه ایرانی در لیست موسسه‌های برتر آسیا منتشر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز Higher Education که بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین رتبه‌بندی جهانی است، در سال ۲۰۲۳ شامل ۱۷۹۹ دانشگاه در ۱۰۴ کشور و منطقه است. این رتبه‌بندی بر اساس ۱۳ شاخص عملکرد با دقت انجام شده است که عملکرد یک مؤسسه را در چهار زمینه آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی اندازه‌گیری می‌کند.

رتبه‌بندی سال جدید بیش از ۱۲۱ میلیون استناد را در بیش از ۱۵.۵ میلیون نشریه تحقیقاتی تجزیه و تحلیل کرده است و شامل پاسخ‌های نظرسنجی از ۴۰ هزار محقق در سراسر جهان بوده است. به‌طور کلی، بیش از ۶۸۰ هزار نقطه داده از بیش از ۲۵۰۰ موسسه جمع‌آوری شده است. رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز Higher Education در سراسر جهان مورد اعتماد استادان، دانشجویان، معلمان، دولت‌ها و کارشناسان است و نشان می‌دهد که چگونه چشم‌انداز آموزش عالی جهانی در حال تغییر است.

دانشگاه آکسفورد برای هفتمین سال متوالی در صدر این رتبه‌بندی قرار دارد. دانشگاه هاروارد نیز همچنان جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است، اما دانشگاه کمبریج از رتبه پنجم در سال گذشته به رتبه سوم صعود کرده است. دانشگاه استنفورد نیز در این رتبه‌بندی در کنار دانشگاه کمبریج قرار گرفته است، پس از آن‌ها مؤسسه تکنولوژی ماساچوست واقع شده است. رتبه ششم و هفتم نیز به ترتیب به مؤسسه فناوری کالیفرنیا و دانشگاه پرینستون اختصاص داده شده است.

داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که تعداد دانشگاه‌های آسیا در ۲۰۰ دانشگاه برتر و رتبه‌بندی تایمز آسیا به بالاترین حد در پنج سال اخیر رسیده است. ۳۲ دانشگاه از پاکستان، هند، بنگلادش و سریلانکا در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر سال ۲۰۲۳ وجود دارد. ایران نیز در رتبه‌بندی امسال پیشرفت قابل‌توجهی داشته است، به‌طوری که نام ۶۵ مؤسسه ایرانی در لیست مؤسسه‌های برتر آسیا منتشر شده است.

دانشگاه صنعتی شریف جایگاه نخست ملی و ۶۴ آسیا را به خود اختصاص داده است. دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در جایگاه دوم ایران و ۶۵ آسیا قرار گرفته است. پس از آن نیز دانشگاه علوم پزشکی گلستان و علوم پزشکی کردستان به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم ایران و ۶۹ و ۷۱ آسیا قرار گرفته‌اند.

پژوهش‌های انجام شده در ایران بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ تقریباً ۴۶ درصد افزایش پیدا کرده است. مطالعات انجام شده در زمینه علوم زیستی نسبت به سال ۲۰۱۷، ۷۵ درصد افزایش داشته است، در حالی که این رقم برای تحقیقات بالینی و بهداشتی ۶۸ درصد بوده است.

۲ مرکز علمی اصفهان در جمع برترین‌های تایمز ۲۰۲۳

کد خبر 669526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.