۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
حواشی انتخاب شهردار تالش

حدود ۲۲ ماه از عمر دوره ششم شورای اسلامی شهرها می‌گذرد، اما شهرداری تالش هنوز با سرپرست اداره می‌شود و در این مدت روزهای پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است، چراکه فرایند انتخاب یا نحوه برکناری شهردار این شهر، همواره با حواشی زیادی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرایند انتخاب و نحوه برکناری شهردار تالش، همواره با حرف و حدیث‌ها و حواشی فراوانی همراه بوده است و این موضوع موجب توقف بسیاری از طرح‌های عمرانی و خدماتی و فرصت‌سوزی در خدمات‌رسانی به شهروندان این شهر شده است.

موضوع استعفای «شهرام غنی‌زاده» پس از حدود ۴۰ ماه تصدی شهرداری تالش اسفندماه ۱۴۰۰ مطرح شد اما بررسی استعفای وی به دلیل وجود مشکلات مالی و بعضی از مسائل کاری در شهرداری عقب افتاد و به فروردین‌ماه ۱۴۰۱ موکول شد که در نهایت چهارم اردیبهشت‌ماه سال گذشته، جلسه شورای اسلامی شهر تالش با محوریت بررسی استعفای شهرام غنی‌زاده، شهردار این شهر و انتخاب سرپرست شهرداری برگزار شد و اعضای شورای اسلامی شهر با پذیرش استعفای غنی‌زاده، با هفت رأی مهران نجاتی را به عنوان سرپرست شهرداری تالش انتخاب کردند.

بر اساس فراخوان و فرصت تعیین شده تا پایان وقت اداری روز شنبه، هفدهم اردیبهشت‌ماه سال گذشته ۱۷ نامزد تصدی شهرداری تالش رزومه خود را به دبیرخانه شورای اسلامی شهر ارائه دادند و جلسه شورای اسلامی شهر تالش با محوریت بررسی برنامه‌های نامزدهای تصدی شهرداری تالش و انتخاب شهردار آغاز شد.

اعضای شورای اسلامی شهر تالش پس از برگزاری جلسات متعدد، اختلاف‌نظرها و حواشی بسیار، روز یکشنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۱ از بین سه گزینه نهایی مد نظر خود از جمله کورش خداوردی‌زاده، حسین علایی و حسن محمدپور، با چهار رأی موافق، کورش خداوردی‌زاده را به عنوان شهردار جدید تالش انتخاب و برای سیر مراحل قانونی به مراجع ذی‌صلاح معرفی کردند اما پس از آن، معاونت عمرانی استانداری گیلان، بر مصوبه شورا ایرادات شکلی گرفت و مانع سیر مراحل اداری شهردار آینده تالش شد.

روز بیست‌وششم مهرماه ۱۴۰۱، شش عضو شورای اسلامی شهر در غیاب «هادی رحیمی» رأی به ابطال مصوبه انتخاب خداوردی‌زاده دادند و «بهروز علی‌بابایی» رئیس شورای اسلامی شهر را با پنج رأی به عنوان شهردار تالش انتخاب کردند.

در ادامه خداوردی‌زاده با تنظیم شکایتی در شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری خواستار اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر شد و دیوان عدالت اداری، دستور موقتی مبنی بر انتخاب نکردن شهردار جدید توسط شورای اسلامی شهر تا تعیین تکلیف نهایی از سوی دیوان را صادر کرد؛ در نهایت بیست‌وسوم اسفندماه سال گذشته رأی شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری درباره این پرونده صادر شد که بر اساس این رأی، دیوان عدالت اداری نامه معاونت عمرانی استانداری گیلان مبنی بر ایرادات شکلی مصوبه انتخاب شهردار تالش را رد کرد و نامه صادره را خارج از حدود صلاحیت و اختیار آن مرجع صادر شده تشخیص داد.

در بخش دیگری از این حکم، دیوان عدالت اداری رأی به ادامه فرایند انتخاب شاکی پرونده یعنی خداوردی‌زاده به عنوان شهردار تالش را صادر و اعلام کرد؛ این رأی وقف ماده ۶۵ قانون مرقوم، ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ، قابل اعتراض در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.

بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، انتخاب خداوردی‌زاده به عنوان شهردار آینده تالش پس از گذشت حدود ۹ ماه دوباره به فرایند اداری بازگشت و پس از طی مراحل استعلام از مراجع ذی‌صلاح، هفته گذشته وی رد صلاحیت شد و اعضای شورای اسلامی شهر باید دوباره با تشکیل جلسه، شهردار جدید تالش را انتخاب کنند.

حواشی انتخاب شهردار تالش

شورای اسلامی شهر تالش در انتخاب شهردار به وظیفه قانونی خود عمل کرده است

رسول برهانی، عضو شورای اسلامی شهر تالش به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شورا در انتخاب شهردار به وظیفه قانونی خود به درستی عمل کرده است اما فرایند صدور رأی نهایی از سوی دیوان عدالت اداری در خصوص کوروش خداوردی‌زاده، شهردار منتخب، موجب بلاتکلیفی طولانی‌مدت تصدی شهرداری تالش شد.

وی می‌افزاید: وظیفه اصلی شورای اسلامی شهر، نظارت بر امور شهرداری و انتخاب شهردار اصلح است اما در نهایت مراجع ذی‌صلاح تصمیم می‌گیرند که شهردار منتخب را تأیید یا رد صلاحیت کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تالش با بیان اینکه فرایند طولانی‌مدت انتخاب و تأیید شهردار، اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی شهرداری را دچار وقفه کرده است، خاطرنشان می‌کند: فردی که برای مدت سه ماه به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب می‌شود، نمی‌تواند مانند شهردار، امور شهرداری با قاطعیت انجام دهد.

جلسه انتخاب شهردار تالش فردا برگزار می‌شود

وی تصریح می‌کند: جلسه شورای اسلامی شهر تالش با محوریت بررسی برنامه‌های نامزدهای تصدی شهرداری تالش و انتخاب شهردار، عصر فردا _سه‌شنبه ششم تیرماه_ برگزار خواهد شد.

برهانی در خصوص اولویت‌های مهم اعضای شورای اسلامی شهر تالش در انتخاب شهردار جدید می‌گوید: داشتن تجربه و تخصص و برنامه کامل و جامع، تکریم ارباب رجوع، کسب درآمد پایدار بیشتر برای شهرداری، تعامل و همکاری مناسب و قوی با مدیران شهرستانی، استانی و کشوری از مهم‌ترین اولویت‌های اعضای شورای اسلامی شهر در انتخاب شهردار جدید تالش است.

وی اظهار می‌کند: بر اساس بودجه مصوب سال جاری، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و اجرای طرح‌هایی که بار مالی کمتری برای شهرداری دارد، در اولویت برنامه‌های شورای اسلامی شهر قرار دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تالش می‌افزاید: پیگیری تعریض پل اصلی شهر تالش در خیابان امام خمینی (ره)، احداث مجتمع فرهنگی و تجاری الغدیر، تکمیل ساختمان اداری شهرداری، آسفالت معابر، مکانیزه کردن جمع‌آوری زباله‌های شهر، ساماندهی طرح‌های ساحلی، تعیین تکلیف املاک شهرداری و کارخانه کمپوست، اصلاح ساختار اداری شهرداری و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، پروژه‌ها و برنامه‌هایی است که باید توسط شهردار جدید اجرا شود.

برهانی می‌گوید: امیدواریم با اجماع نظر اعضای شورای اسلامی شهر، بهترین و صالح‌ترین گزینه را به عنوان مدیریت شهری تالش انتخاب و به شهروندان معرفی کنیم تا در کمتر از ۲۶ ماه باقی‌مانده از عمر دوره ششم شورای اسلامی شهر، عملکرد مفیدی داشته باشیم.

گزارش از: محمدرضا رشیدی، خبرنگار سرویس پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا

کد خبر 669518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.