تاب‌آوری از مولفه‌های توسعه پایدار شهرها است

شهردار گرگان گفت: در توسعه پایدار شهرها، تاب آوری شهرها و شهروندان از مولفه‌ها و نکات مهمی است که باید مدنظر داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمدرضا سیدالنگی امروز- یکشنبه چهارم تیرماه- در آئین افتتاح ایستگاه‌های دوام (داوطلبان واکنش اضطراری محلات) و طرح یکشنبه‌های ایمنی، اظهار کرد: در توسعه پایدار شهرها، تاب‌آوری شهرها از مولفه‌ها و نکات مهمی است که باید مدنظر داشته باشیم.

وی افزود: ما هرچه بتوانیم در زمان‌های حساس و بحران‌ها، شهروندان سطح شهر را از آمادگی لازم برخوردار کنیم تا از خودشان دفاع کرده و تاب‌آوری خودشان را بالا ببرد، نقش تأثیرگذاری در حفاظت بیشتر از جان و مال مردم را فراهم آورده‌ایم.

شهردار گرگان تصریح کرد: اجرای طرح «یکشنبه‌های ایمنی و امداد» و طرح «دوام» توسط سازمان آتش‌نشانی و ایمنی شهرداری گرگان با همکاری جمعیت هلال احمر و بهزیستی و سایر دستگاه‌های مرتبط، نقش بسیار حائز اهمیتی در حوزه آموزش شهروندی و ارتقای ایمنی شهر دارد.

سیدالنگی عنوان کرد: امید می‌رود با اجرای این طرح‌ها، داوطلبانی با آمادگی کامل در سطح شهر پراکنده شوند که در مقابله با هرگونه خطر، آتش، سیل، زلزله و انواع مختلف مخاطراتی که شهر را تهدید می‌کند بتوانند اقدام به موقع انجام بدهند و آمادگی لازم را داشته باشند.

همچنین موسی‌الرضا صفری، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان اظهار کرد: مهمترین وظیفه سازمان آتش‌نشانی، حفظ جان و مال شهروندان در زمان بحران و حوادث در شبانه روز است که این رسالت توسط ۷ ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری در شهر گرگان محقق می‌شود.

وی از آغاز عملیات اجرایی ایستگاه شماره ۸ آتش نشانی شهرداری گرگان در محله چناران خبر داد و ادامه داد: چهار طرح اصلی این سازمان در راستای ارتقای ایمنی شهر اجرا می‌شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان گفت: اجرای طرح «شهر ایمن» برای همه اقشار جامعه در دو بخش آموزش و پیشگیری انجام شده، از این رو در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۰ هزار نفر در طرح شهر ایمن آموزش‌های لازم را گذرانده‌اند.

صفری با اشاره به دومین طرح با عنوان «هر خانه، یک آتش نشان»، گفت: در سال گذشته ۶۷۰ نفر در این طرح آموزش دیده و در سال ۱۴۰۲ افق آموزش برای ۱۰۰۰ نفر برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: سومین طرح «یکشنبه‌های ایمنی و امداد» با حمایت ادارات هلال احمر و بهزیستی انجام می‌شود و همچنین طرح دوام (داوطلبین واکنش اضطراری محلات) از برنامه‌های اصلی سازمان در حوزه ارتقا ایمنی شهروندی هستند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و ایمنی شهرداری گرگان با اشاره تشکیل خانه‌های دوام در ایستگاه‌های آتش‌نشانی، عنوان کرد: امید است همه دست در دست یکدیگر بتوانیم طرح دوام را عملیاتی و پایه‌ریزی کنیم و با انجام مستمر آموزش‌های لازم به محلات دوام بیشتری ببخشیم.

به گزارش ایمنا، مانور کارگاه صعود و فرود و کارگاه تیرول (نجات مصدوم در ارتفاع) توسط آتش‌نشانان سازمان و کارگاه اطفا حریق با خاموش کننده‌های دستی و کارگاه اطفا و نجات توسط داوطلبین طرح دوام به اجرا در آمد.

کد خبر 669458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.