پیش‌بینی آینده‌ای دشوار برای اقتصاد جهانی

شرایط اقتصاد جهانی فعلی حاکی از آن است که دستاوردهای فعلی در زمینه بهبود اقتصادی در برابر دستاوردهای آتی بسیار آسان حاصل شده و جهان در برهه حساسی از مقابله با تورم قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) روز یکشنبه خواستار افزایش بیشتر نرخ بهره شد و هشدار داد که اقتصاد جهان اکنون در نقطه حساسی قرار دارد، زیرا کشورها در تلاش برای مهار تورم هستند.

تورم در بسیاری از اقتصادهای برتر جهان به‌رغم افزایش بی امان نرخ‌ها طی ۱۸ ماه گذشته همچنان بالاست، در حالی که افزایش ناگهانی هزینه‌های استقراض باعث جدی‌ترین سقوط بانکی از زمان بحران مالی ۱۵ سال پیش شده است. به این ترتیب اقتصاد جهانی در مقطع حساسی قرار دارد و چالش‌های جدی باید مورد توجه قرار گیرند. زمانی برای پیگیری وسواس‌گونه رشد کوتاه‌مدت نیست و لازم است با تثبیت سیاست‌های مالی، ثبات پولی قیمت‌ها را بازگرداند.

از سوی دیگر هر چند افزایش بیش از حد انتظار نرخ بهره در بریتانیا و نروژ در هفته گذشته نشان داد که بانک‌های مرکزی از نظر مقابله با مشکل موجود در حال تلاش‌های عملیاتی هستند، احتمال بروز خطرات روانشناسی تورم در حال حاضر بسیار بالا است، زیرا این اولین بار به‌شمار می‌رود که در بیشتر نقاط جهان، افزایش تورم همراه با آسیب‌پذیری‌های مالی گسترده همراه بوده است.

گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی حاکی از آن است که هر چه تورم برای مدت طولانی‌تری بالا بماند، نیازمند سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر و طولانی‌تری می‌شود که هشداری برای احتمال بروز مشکلات بیشتر در بخش‌های بانکی است. بنا بر این گزارش چنانچه نرخ بهره به سطح اواسط دهه ۱۹۹۰ برسد، به دلیل وجود برابری، بار کلی خدمات بدهی برای اقتصادهای برتر در وهله فعلی بالاترین میزان ممکن در تاریخ خواهد بود، بانک‌های مرکزی تورم را تحت کنترل خواهند داشت و قیمت‌ها با ثبات مواجه خواهد شد، با این حال دستیابی به چنین شرایطی مستلزم هزینه است‌.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی مستقر در سوئیس نیز طی برگزاری نشست سالانه خود آشفتگی چند ماه گذشته را مورد بحث قرار داد. در این نشست مشخص شد تعدادی از بانک‌های منطقه‌ای ایالات‌متحده از جمله بانک سیلیکون‌ولی در مارس و آوریل متحمل شکست بوده‌اند.

گزارش این بانک همچنین نشان داد که به لحاظ تاریخی حدود ۱۵ درصد از چرخه‌های افزایش نرخ بهره باعث ایجاد استرس شدید در سیستم بانکی می‌شود و اگر نسبت بدهی خصوصی به تولید ناخالص داخلی در زمان نخستین افزایش نرخ در چارک، بالای میزان توزیع تاریخی باشد، این رقم حتی می‌تواند به ۴۰ درصد هم برسد.

علاوه بر این تخمین زده می‌شود که هزینه حمایت از جمعیت سالخورده جهانی طی ۲۰ سال آینده به ترتیب با رشد تقریباً چهار و پنج درصدی از تولید ناخالص داخلی در اقتصادهای پیشرفته (AE) و بازارهای نوظهور (EMEs) همراه خواهد بود. از سوی دیگر اتخاذ نکردن اقدامات لازم توسط دولت‌ها، بدهی‌ها را تا سال ۲۰۵۰ در AE و EME به بالای ۲۰۰ درصد و ۱۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی می‌رساند که این ارقام در صورت کاهش نرخ رشد اقتصادی می‌تواند حتی بیشتر هم شود.

بخشی از گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی همچنین شامل ارائه طرحی برای یک سیستم مالی تکامل یافته است که در آن ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و دارایی‌های بانکی توکن‌شده، سرعت و هوشمندی تراکنش‌ها و تجارت جهانی را افزایش می‌دهند. این تصویر اقتصادی نشان می‌دهد که اکنون تأکیدها بر ضرورت اقدام سیاست‌گذاران است.

گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی همچنین نشان می‌دهد لازم است هرچه سریع‌تر انتظارات غیرواقعی که از زمان بحران بزرگ مالی و همه‌گیری کووید -۱۹ در مورد میزان و تداوم حمایت‌های پولی و مالی به وجود آمده است، اصلاح شود که این امر با یک فرود اقتصادی نرم امکان‌پذیر خواهد بود، یعنی جایی که نرخ‌ها بدون ایجاد رکود یا سقوط بانکی بزرگ افزایش می‌یابد.

تحلیل‌گران بانک آمریکا محاسبه کرده‌اند که طی دو سال گذشته ۴۷۰ افزایش نرخ بهره در سطح جهان در مقایسه با ۱۲۰۲ کاهش از زمان سقوط مالی وجود داشته است. فدرال رزرو ایالات‌متحده نیز نرخ‌های خود را ۵۰۰ واحد از نزدیک به صفر افزایش داده است، بانک مرکزی اروپا نرخ‌های منطقه یورو را ۴۰۰ واحد در ثانیه افزایش داده است و بسیاری از اقتصادهای جهان در حال توسعه بسیار بیشتر از این اقدام کرده‌اند.

آنچه همواره به شکل یک سوال در ذهن تحلیل‌گران باقی مانده این است که به‌ویژه با توجه به نشانه‌هایی که حاکی از استفاده شرکت‌ها از فرصت پیش‌آمده برای افزایش سود است، همچنین با توجه به این‌که کارگران اکنون خواستار دستمزدهای بالاتر برای جلوگیری از نابودی بیشتر استانداردهای زندگی خود هستند، اتخاذ کدام‌یک از راهکارهای موجود برای عبور از شرایطی که در جریان است می‌تواند جهان را وقوع رکود حفظ کند.

با توجه به چالش‌هایی که بانک‌های مرکزی اکنون با بازگشت تورم به سطوح امن با آن مواجه هستند، می‌توان گفت که دستاوردهای فعلی بسیار ناچیز بوده و آسان به‌دست آمده است. به این ترتیب آینده اقتصاد جهانی بسیار حساس و چگونگی برخورد با آن دشوار است، بنابراین احتمال وقوع شگفتی‌های اقتصادی بیشتر در روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌های پیش رو وجود دارد.

کد خبر 669457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.