لزوم حرکت در مسیر فناوری‌های برهم‌زننده و پیشران

رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: اگر در مسیر تسلط و توسعه فناوری قرار نگیریم و در لایه‌های زیرین فناوری تعمق نکنیم، به‌طور قطع قابلیت فکر کردن از فرزندان ما گرفته خواهد شد، بنابراین باید در مسیر فناوری‌های برهم‌زننده و پیشران حرکت کنیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، روح‌الله دهقانی در آئین افتتاحیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ با اشاره به شکل‌گیری شش هاب فناوری در حوزه فناوری‌های برهم‌زننده و تحول‌ساز شکل می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری‌های اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال، لازم است که به عرصه نوآوری از جنس فناوری گام بگذاریم. بر همین اساس معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، حمایت از راه‌اندازی هاب یا مراکز ملی در حوزه‌های گوناگون فناوری همچون میکروالکترونیک، اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات و ارتباطات را با محوریت بخش خصوصی در دستور کار داریم.

وی افزود: برای این که مقهور فناوری نشویم و در حرکت پرشتاب تحولات، سوار بر قطار پیشرفت باشیم، باید بتوانیم از مصرف‌کننده صرف فناوری بودن، فراتر رویم و در لایه‌های عمیق‌تر به تولید و توسعه فناوری بپردازیم.

دهقانی با تاکید بر این‌که تسلط بر فناوری و حرکت مستمر در مسیر پیشرفت، مستلزم حرکت از جریان مصرف به حوزه توسعه فناوری است، ادامه داد: در این حوزه باید به چند فناوری مهم همچون میکروالکترونیک، فناوری اطلاعات، ارتباطات و حسگر توجه جدی داشته باشیم، چراکه جزو جدایی‌ناپذیر از اقتصاد دیجیتال است. همچنین مهم‌تر از همه، فناوری هوش مصنوعی که به‌طور قطع از حوزه‌های تحول‌آفرین آینده بشری خواهد بود، باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که باید توجه به فناوری‌های نوظهور و تحول‌آفرین، فراتر از کاربری و مصرف فناوری‌های باشد، تصریح کرد: اگر به توسعه و حرکت در مسیر تسلط و تولید فناوری‌ها توجه نکنیم، به‌طور قطع با باقی ماندن در قامت مصرف‌کننده این فناوری‌ها، در آینده از جریان جهانی توسعه فناوری جا خواهیم ماند و مغلوب فناوری‌ها می‌شویم.

وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم، فناوری در مقابل موضوعی که عرضه می‌کند، چیزی را از بشر می‌گیرد. به طور مثال، صنعت توسعه صنعت و فناوری ماشین‌سازی موجب سهل‌تر شدن امور شد، اما توانمندی فیزیکی را از بشر سلب کرد. شبکه‌های اجتماعی نیز امکان ارتباط از راه دور و دستیابی به اطلاعات را اعطا کردند، اما در مقابل، ارتباطات اجتماعی را از انسان گرفتند. در مورد هوش مصنوعی هم همین طور است. در سال‌های نه‌چندان دور، شاید کم‌تر از ۱۰ سال آینده، پاسخ به بسیاری از پرسش‌ها و طراحی‌ها توسط هوش مصنوعی داده خواهد شد و اگر در مسیر تسلط و توسعه این فناوری قرار نگیریم و در لایه‌های زیرین فناوری تعمق نکنیم، به‌طور قطع قابلیت فکر کردن از فرزندان ما گرفته خواهد شد، بنابراین باید در مسیر فناوری‌های برهم‌زننده و پیشران حرکت کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، با اشاره به جلوه‌گری دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور در نمایشگاه الکامپخاطرنشان کرد: شاید اگر در دهه‌های گذشته سری به نمایشگاه الکامپ می‌زدیم، صرفاً شاهد حضور شرکت‌های عرضه کننده کامپیوتر و خدمات اداری بودیم، اما امروز شرکت‌های توانمندی که در عرصه فناوری‌های دیجیتال، خدمات هوشمند و فناوری اطلاعات در عرصه بین‌المللی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، در این رویداد حضور دارند و توانمند هستند که نشان دهنده توانمندی فناورانه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در عرصه‌هایی چون اقتصاد دیجیتال، فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی است.

بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ با حضور روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات، سیدمحمدامین آقامیری رئیس مرکز ملی فضای مجازی، مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، محمدصادق خیاطیان رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین الکساندر شویتوف معاون وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه افتتاح شد.

حدود ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی که بیش از ۱۵۰ شرکت از آن‌ها استارتاپ و دانش‌بنیان هستند، در این نمایشگاه حضور دارند.

نمایشگاه امسال با شعار «آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال» علاوه بر شرکت‌های داخلی، میزبان ۵۰ شرکت خارجی از کشورهای ازبکستان، فرانسه، پاکستان، بوسنی، سوریه، چین، روسیه، ترکیه، ارمنستان و عراق است.

کد خبر 669439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.