فعالیت کانون‌های گردوخاک داخلی همراه با افزایش شاخص آلودگی هوا در اصفهان

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: امروز و فردا در نیمه شمالی، شرقی و مناطقی از مرکز استان، شرایط فعال شدن کانون‌های گردوخاک داخلی و وقوع طوفان‌های لحظه‌ای روی استان مهیا خواهد بود که شدت آن امروز سبب کاهش دید، کاهش کیفیت هوا و افزایش شاخص آلودگی هوا می‌شود.

مینا معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد طی امروز تا و فردا، آسمان صاف گاهی کمی ابر، افزایش سرعت باد و احتمال طوفان‌های لحظه‌ای به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب خواهد شد.

وی ادامه داد: در نیمه شمالی، شرقی و مناطقی از مرکز استان، شرایط فعال شدت کانون‌های گردوخاک داخلی و وقوع توفان‌های لحظه‌ای روی استان مهیا خواهد بود که شدن این پدیده طی امروز است و سبب کاهش دید، کاهش کیفیت هوا و افزایش شاخص آلودگی هوا می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به هشدار سطح نارنجی از نفوذ توده گردوخاک در استان از روز شنبه، سوم تیرماه تا اواخر فردا افزود: با نفوذ این توده در نیمه شرقی، مناطق مرکز و جنوب استان شاهد وزش باد شدید، وقوع طوفان لحظه‌ای، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی خواهیم بود.

وی ادامه داد: در این مدت شهرستان‌های خوروبیابانک، انارک، چوپانان، نائین، اردستان، ورزنه، زواره، مهاباد، اصفهان، کبوترآباد، دولت‌آباد، شرق اصفهان، فرودگاه، نجف‌آباد، مورچه‌خورت، لنجان، مبارکه و شهرضا تحت تأثیر پدیده نفوذ توده گردوخاک است.

معتمدی گفت: وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد در نیمه شرقی استان و محورهای مواصلاتی با استان‌های سمنان و یزد از اثرات مخاطرات این پدیده در استان است.

وی تصریح کرد: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به‌ویژه برای افراد آسیب‌پذیر، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی، پارک نکردن خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌ساخت توصیه می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره هشدار هواشناسی سطح زرد با توصیف سامانه وزش باد، گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا در استان، گفت: فعالیت این سامانه از اواخر یکم تیرماه آغاز شده است و تا فردا با وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خیزش گردوخاک با کاهش دید، وقوع تندباد لحظه‌ای در مناطق شمال شرق، شرق، مرکز و جنوب استان تداوم دارد.

وی ادامه داد: در این مدت شهرستان‌های خوروبیابانک، چوپانان، نائین، اردستان، ورزنه، زواره، مهاباد، اصفهان، دولت‌آباد، نجف‌آباد، زرین‌شهر، مبارکه و شهرضا مستعد فعالیت سامانه وزش باد، گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا هستند.

معتمدی افزود: خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، بالا رفتن عدد شاخص کیفیت هوا، آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال و نهال‌ها از اثرات مخاطرات این سامانه است.

وی تصریح کرد: اجتناب از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، مستحکم کردن سازه‌های موقت، استفاده از بادگیر و قیم در باغات، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، توقف و پارک نکردن خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌ساخت توصیه می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه بیشینه دما طی ۲۴ ساعت آینده یک تا دو درجه کاهش خواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۲۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک و ورزنه با دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و بوئین‌میاندشت با دمای شش درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 669422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.