چرا کپنهاگ شهر برتر جهان شد؟

کپنهاگ دانمارک موفق شد با کسب امتیازات بالا در پنج مقوله پایداری، بهداشت، درمان، آموزش، فرهنگ و محیط زیست و زیرساخت‌ها، بار دیگر دومین جایگاه لیست زیست‌پذیرترین شهرهای جهان را پس از وین از آن خود کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واحد اطلاعات اکونومیست پس از بررسی ۱۷۳ شهر سراسر جهان در پنج مقوله پایداری، بهداشت، درمان، آموزش، فرهنگ و محیط زیست و زیرساخت‌ها بر اساس ۳۰ معیار، وین و کپنهاگ را به‌عنوان زیست‌پذیرترین شهرهای جهان معرفی کرد. دیگر شهرهای اروپایی که موفق به قرارگیری در این لیست شدند زوریخ و ژنو سوئیس هستند که این امر حاکی از چگونگی افزایش استانداردها و کیفیت زندگی در سراسر اتحادیه اروپا به‌نحوی است که شکاف‌های بزرگ موجود میان واقعیت‌های شهری را پر کند. در این میان کپنهاگ به‌واسطه آموزش و زیرساخت‌های مناسب خود مورد ستایش قرار گرفت که هر دو بخش در بررسی‌ها امتیازات عالی کسب کردند.

شهرهای اسکاندیناوی سال‌ها است که در مقایسه با هر گوشه و کنار جهان زندگی خوبی را به ساکنان خود ارائه کرده‌اند. عواملی مانند زیرساخت‌های عالی، سیستم‌های حمل‌ونقل قابل اعتماد و سطح بالای مراقبت‌های بهداشتی، همه به امتیاز عالی زیست‌پذیری آن‌ها کمک می‌کند و کپنهاگ به‌دنبال زیرساخت‌های سبز، سبک زندگی در فضای باز، تسلط به زبان بین‌المللی، در دسترس بودن خدمات بهداشتی، مسکن و خدمات شهری، دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و امکانات تفریحی، زیرساخت‌های شهری مناسب، آب‌وهوای خوب، امنیت شخصی، تنش‌های سیاسی و بالا بودن کیفیت هوا موفق به کسب دومین جایگاه در لیست رتبه‌بندی زیست‌پذیرترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

پایتخت دانمارک پس از انتخاب شدن به‌عنوان پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۱۴ به‌واسطه برنامه‌ریزی و طراحی شهری خود، به توسعه زیرساخت‌های سبز ادامه داد و هم‌اکنون یکی از پیشگامان حمل‌ونقل سبز است که قصد دارد به یک شهر دوستدار دوچرخه‌سواری در جهان تبدیل شود. کپنهاگ همچنین پارک‌ها و باغ‌های زیادی دارد که محلی‌ها در آن استراحت می‌کنند، به گردش می‌روند و با دوستان خود وقت می‌گذرانند. کیفیت آب در داخل و اطراف این شهر نیز بسیار بالا است و مردم محلی از حداکثر مزیت برای خنک شدن در تابستان یا غرق شدن در زمستانی نیروبخش استفاده می‌کنند.

چرا کپنهاگ شهر برتر جهان شد؟

تسلط مردم بومی به زبان انگلیسی و دسترسی آسان به بسیاری از شهرهای بزرگ اروپایی با بهره‌گیری از حمل‌ونقل عمومی در کمتر از دو ساعت از فرودگاه کپنهاگ که با قطار تنها ۱۵ دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد، همچنین داشتن رتبه بالا در زمینه نشاط با مدنظر قرار گرفتن شاخص شادی به‌عنوان رضایت از زندگی با فاکتورهای درآمد (به‌عنوان سرانه تولید ناخالص داخلی)، امید به زندگی سالم در بدو تولد، روند زندگی متعادل، برخورداری از حمایت اجتماعی، دوری از فساد و بهره‌مندی از ویژگی بخشندگی از دیگر فاکتورهای مؤثر در رتبه‌بندی کپنهاگ در دومین جایگاه لیست به‌شمار می‌رود.

پایتخت دانمارک سال گذشته نیز همین جایگاه را به خود اختصاص داده بود. در واقع این شهر به‌طور مداوم در نظرسنجی‌های استانداردهای زندگی موفق به کسب رتبه‌های عالی می‌شود و همواره در بررسی‌های شاخص شادی سازمان ملل، گزارش جهانی شادی مؤسسه زمین و مواردی از این قبیل در صدر قرار دارد. این امر به این معنی است که کپنهاگ برای حفظ موقعیت‌های بالا رتبه خود دست به اقدامات صحیح زده و تنها به افتخارات گذشته بسنده نکرده است.

کد خبر 669315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.