تدوین منشور شورای ششم برای زیست بهتر شهروندان / وابستگی فرهنگ و تاریخ اصفهان به زاینده‌رود

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نمی‌توان گفت منشور شورای اسلامی شهر در دوره ششم از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌رسد، بلکه چندین هدف‌گذاری، مسیر و ارتباط سبب می‌شود که در نهایت شهروندان اصفهانی یک شهر زیست‌پذیرتر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شورای ششم اصفهان در راستای حرکت در ریل اهداف خود، منشوری تحت عنوان «منشور راهبردی شورای اسلامی شهر اصفهان، دوره ششم» را تدوین و در زمستان ۱۴۰۰ منتشر کرد.

در فصل اول این منشور راهبردی، مقدمه، هدف‌ها و ارزش‌های تعریف شده آن، در فصل دوم اسناد فرادستی همچون بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی دوره ششم که سعی شده است با آن تطبیق یابد و فصل سوم شامل سیاست‌های موضوع‌محور منشور و متناسب با هفت کمیسیون و مرکز پژوهش‌های شورا است.

یکی از سیاست‌های کلان درج شده در منشور شورای ششم، تلاش برای ارائه روایت حکمرانی مطلوب انقلاب اسلامی در عرصه مدیریت شهری با تاکید بر کار جهادی، مبتنی بر تحول و کارآمدی، فسادستیزی، ساده‌زیستی و مردمی بودن است.

با توجه به اینکه موضوعات، مشکلات و موارد شهر اصفهان و سیاست‌های شورای اسلامی شهر، در هم تنیده است، نمی‌توان گفت منشور راهبردی شورای ششم تک‌محور است. محورهایی همچون تاکید بر ارتقای کارآمدی شبکه یکپارچه حمل‌ونقل شهری، با رعایت رویکردهایی همچون حمل‌ونقل انسان‌محور، توسعه متوازن و دسترسی آسان، تاکید بر تقویت سازوکار تأمین منابع مالی از طریق تعامل با نهادهای حاکمیتی، تاکید بر ایجاد سازوکار مناسب در بهره‌مندی از گزارش‌های نظارتی مردمی و سایر نهادهای مرتبط شهری، توجه به ارتقای کیفی ابعاد زیست‌محیطی، بهداشت عمومی و نشاط اجتماعی شهر، تاکید بر پاسداری از هویت تاریخی و میراثی شهر در تمام مداخلات شهری و تاکید بر کاهش تصدی‌گری در حوزه فرهنگی، اجتماعی و واگذاری انجام امور به نهادهای مردمی در این منشور آمده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با احمدرضا مصور، رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان به‌منظور آگاهی‌بخشی به شهروندان از اقدامات و فعالیت‌های مدیریت شهری این کلان‌شهر در راستای عمل به مفاد منشور شورای ششم این کلان‌شهر است.

تدوین منشور شورای ششم برای زیست بهتر شهروندان / وابستگی فرهنگ و تاریخ اصفهان به زاینده‌رود

عزم جدی مدیریت شهری اصفهان برای تحقق شهرسازی الکترونیک

ایمنا: «منشور راهبردی شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم» بر چه مواردی تاکید داشته است؟

مصور: از ابتدای دوره ششم، یک شعار محوری با عنوان «اصفهان من، شهر زندگی» انتخاب شد که مؤلفه‌های این شعار باید مورد توجه قرار می‌گرفت، لذا در یک منشور تحت عنوان «منشور راهبردی شورای اسلامی شهر اصفهان، دوره ششم» گنجانده شد.

دو موضوع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در شهر وجود دارد که بخش سخت‌افزار، زیرساخت‌های شهری همچون اتوبوس را شامل می‌شود و در بخش نرم‌افزاری، توجه به موانع بهره‌وری مانند شفافیت و مبارزه با فساد مطرح می‌شود.

من حدود ۲۵ سال است که با شهرداری و شورا آشنایی دارم اما در دوره ششم به‌صورت جدی بحث مبارزه با فساد شکل گرفته است؛ از اینکه کسی گرفتار شود، خوشحال نیستیم اما اگر کسی بخواهد کارکنان شهرداری را بدنام کند یا کارکنان عمل خلافی انجام دهند، با مشکل روبه‌رو می‌شود، چراکه مدیریت شهری به‌طور جدی با مسائل مربوط به فساد و هر آن چه که خانواده سالم و بزرگ شهرداری را زیر سوال ببرد، مقابله خواهد کرد.

بخش دیگر حوزه نرم‌افزاری، حرکت به سمت مکانیزاسیون فرایندها در شهرداری است؛ توجه به این موضوع از سال‌های گذشته وجود داشت، اما در طول دوره ششم این خدمات به سرعت افزایش پیدا کرد و در حال حاضر تعداد خدماتی که به‌صورت مکانیزه ارائه می‌شود، نسبت به دو سال گذشته افزایش زیادی داشته است.

در زمینه سخت‌افزاری متناظر با مباحث نرم‌افزاری نیز، موضوع شهرسازی الکترونیک آغاز شد که بسیار پرریسک بود، اما با عزم جدی شورا و شهرداری ادامه یپیدا کرد و هرچه پیش می‌رویم مشکلات آن نیز کمتر می‌شود.

اینکه بتوانیم به‌گونه‌ای مکانیزاسیون، به‌ویژه صدور پروانه ساختمانی و خدمات شهرسازی را جلو ببریم که دست افراد سودجو از آن قطع باشد و شهروند نیازمند دریافت امضای طلایی نباشد، دستاورد مهمی است که در حال حاضر نقص‌هایی دارد و در حال رفع و مصمم به اجرای آن هستیم.

ایمنا: چه اقداماتی برای رفع مشکلات سامانه شهرسازی الکترونیک انجام شده است؟

مصور: شورا و شهرداری، موضوع شهرسازی الکترونیک را دنبال می‌کنند و کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات نیز به‌صورت مستمر روی این موضوع در سطح کلان شهری تاکید دارد و جلسات ماهانه با حضور شهردار، معاونان، اعضای کمیسیون، مدیران مرتبط و کارکنان فعال در این زمینه برگزار و اشکالات به‌منظور برطرف شدن مطرح می‌شود.

علاوه بر این جلسات در کمیسیون پایش، سه جلسه مشترک با کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی با حضور شهردار و معاونان وی برگزار شده که نتایج خوبی داشته است؛ مشکلات شهرسازی الکترونیک، موارد سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و برداشت‌ها از قوانین است.

مصمم هستیم خط دو متروی این کلان‌شهر حدفاصل ایستگاه دارک تا طوقچی را تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسانیم.

در حوزه عمرانی طبق رویکرد منشور راهبردی شورای اسلامی شهر اصفهان، در دوره ششم سعی کردیم پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم، زیرا پروژه‌هایی همچون رینگ چهارم و سالن اجلاس به‌صورت اسمی افتتاح شده بود اما در محتوا هنوز کامل نشده بود، به‌عنوان مثال نمی‌توان مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای را رها کرد و باید این پروژه تکمیل شود.

تدابیری همچون درگیر کردن بخش خصوصی برای تکمیل مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای مطرح شد تا در همایش‌های بین‌المللی بتوان از آن استفاده کرد و همزمان با آن نواقص عمرانی را برطرف کنیم.

قسمت‌هایی از رینگ چهارم هدف‌گذاری شده است و علاوه بر تملک و آزادسازی، عملیات اجرایی آن نیز در حال انجام است. یکی از مواردی که در منشور دوره ششم نیز به آن اشاره شده، متروی اصفهان است؛ لذا مصمم هستیم خط دو متروی این کلان‌شهر حدفاصل ایستگاه دارک تا طوقچی را تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسانیم و در این قسمت از شهر کار زیربنایی و توسعه‌ای در حوزه حمل‌ونقل انجام دهیم.

برای موفقیت در احداث خط ۲ مترو باید هزینه‌ها را مدیریت کنیم

ایمنا: علاوه بر این مباحث، چه موارد دیگری در منشور دوره ششم وجود دارد؟

مصور: یکی از مباحث سخت‌افزاری که در منشور دوره ششم نیز مورد توجه قرار گرفته، ناوگان اتوبوسرانی است؛ زمانی که این دوره مدیریت شهری اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد، تعداد اتوبوس‌های آماده‌به‌کار حدود ۵۰۰ دستگاه بود که سعی کردیم ناوگان جدید خریداری کنیم، البته تعدادی خریداری شد اما تحویل شهرداری نشده است و تا سال آینده به حدود ۱۰۰۰ دستگاه می‌رسد.

به‌عنوان مثال اگر اصفهان بخواهد از نظر ناوگان حمل‌ونقل عمومی، وضعیت عادی داشته باشد، به ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد؛ در حال حاضر از سرفاصله خطوط رضایت نداریم و استهلاک اتوبوس‌های قدیمی نیز در دوره‌ای افزایش پیدا می‌کند.

تدوین منشور شورای ششم برای زیست بهتر شهروندان / وابستگی فرهنگ و تاریخ اصفهان به زاینده‌رود

در حوزه قطار شهری، علاوه بر تاکید بر راه‌اندازی خط دو حدفاصل ایستگاه‌های دارک تا طوقچی، دستگاه حفار مکانیزه در جبهه غربی نیز در حال فعالیت و نزدیکی ایستگاه امام حسین (ع) است؛ در واقع اولویت نخست راه‌اندازی خط دو مترو حدفاصل این دو ایستگاه است. البته هزینه اجرای پروژه‌ها بسیار بالا است و باید هزینه‌ها را مدیریت کنیم و با برنامه‌ریزی‌ها به نقطه مطلوب برسیم.

در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی، به‌تازگی طی تفاهم با سازمان محیط زیست و نهادهای مختلف، تلاش می‌کنیم با فراهم ساختن تسهیلاتی این موضوع محقق شود.

تمام موارد منشور راهبردی شورای ششم در هم تنیده است و اگر حمل‌‎ونقل عمومی و پاک را فراهم کنیم، می‌توانیم آلودگی هوا را کنترل و سپس زیست بهتر شهروندان را نیز فراهم کنیم.

اگر ۲۰۰۰ اتوبوس آماده‌به‌کار در اصفهان حاضر شود، در صورتی که فعالیت‌های نرم‌افزاری متناسب و فرهنگ‌سازی استفاده از حمل‌ونقل عمومی وجود نداشته باشد، ترافیک در شهر افزایش پیدا می‌کند؛ به هر حال وقتی شهروندان ببینند حمل‌ونقل ارزان، ایمن، راحت و در دسترس آن‌ها وجود دارد، از خودروی شخصی خود استفاده نمی‌کنند که این موضوع باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد، لذا هر اقدامی جنبه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را شامل می‌شود.

شهرداری اصفهان در استفاده از انرژی نیز پیشرو است و با توجه به اینکه این نهاد یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان برق در شهر است، ممیزی انرژی، کنترل مستمر مصرف انرژی و دریافت جایزه مصرف بهینه انرژی را داشته است.

در بحث انرژی باید کاری کنیم که شهروندان بیشتر برای تأمین انرژی به‌صورت پاک اقدام کنند، بنابراین مباحثی همچون مصوبه شورا در راستای حمایت از ساختمان سبز در این بخش گنجانده می‌شود.

کاهش مصرف انرژی، تولید انرژی پاک و کمک به اقتصاد خانوار با نصب پانل خورشیدی روی سقف خانه‌ها و فروش برق حاصل از آن به شرکت توزیع برق، علاوه بر صفر شدن خرید برق از این شرکت، سود مالی نیز خواهد داشت، لذا اگر این اقدام در مناطق محروم انجام شود، رشد بیشتری از لحاظ اقتصادی خواهیم داشت.

شهرداری اصفهان در استفاده از انرژی نیز پیشرو است و با توجه به اینکه این نهاد یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان برق در شهر است، ممیزی انرژی، کنترل مستمر مصرف انرژی و دریافت جایزه مصرف بهینه انرژی را داشته است.

نمی‌توان گفت منشور شورا در دوره ششم از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌رسد، بلکه تعدادی هدف‌گذاری، تعدادی مسیر و ارتباط این موارد را دارد که در نهایت قرار است شهروندان اصفهانی یک شهر زیست‌پذیر بهتر داشته باشند.

صنایع آب‌بر باید از اصفهان دور شود

ایمنا: آیا زاینده‌رود در منشور شورای ششم مورد توجه بوده است؟

مصور: اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان اتفاق نظر دارند که یکی از فعالیت‌های اصلی شورا، حرکت به سمت جریان پایدار زاینده‌رود است؛ در واقع بحث، فقط مربوط مسئله چمن و درختان شهر نیست، بلکه اقلیم اصفهان و زاینده‌رود در هم تنیده است. جریان آب در زاینده‌رود و مادی‌ها باعث لطافت هوای شهر، کاهش فرونشست و حتی کاهش میزان نزاع در شهر خواهد شد، لذا وجنات فرهنگی و تاریخی نصف‌جهان به‌شدت به بزرگ‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران وابسته است.

جریان مستمر زاینده‌رود در منشور شورای اسلامی شهر در دوره ششم مطرح شده است به‌ویژه اینکه چرا حقابه اصفهان با وجود پر شدن نیمی از دریاچه سد زاینده‌رود محقق نمی‌شود؟ و آیا حق اصفهان است که با توجه به مباحث قومی و قبیله‌ای مورد هجمه باشد؟

در کنار آن مطرح شده است که صنایع آب‌بر باید از این شهر دور شود؛ زمانی که جریان مستمر زاینده‌رود را مطالبه می‌کنیم، یعنی با تأمین حقابه تالاب گاوخونی کانون‌های گردوغبار شرق اصفهان کنترل شود و در صورت فعال شدن، به‌شدت زندگی مردم از این کلان‌شهر تا نزدیکی تهران تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

کد خبر 669190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.