جلسات کارگروه سازگاری با کم‌آبی را برگزار کنید

 مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: ۶۰۰ جلسه کارشناسی به ریاست استاندار وقت اصفهان و بیش از ۷۰ جلسه در سطح ملی در کارگروه سازگاری با کم آبی برگزار شد که ماحصل آن نقشه راه برای توازن مصارف و منابع بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز شنبه- سوم تیرماه- در نشستی با اصناف و کشاورزان حوضه آبریز زاینده‌رود در استانداری اصفهان، اظهار کرد: جلسات سازگاری با کم‌آبی دو سال است برگزار نشده، ۶۰۰ جلسه کارشناسی به ریاست استاندار وقت اصفهان و بیش از ۷۰ جلسه در سطح ملی در کارگروه سازگاری با کم آبی برگزار شد که ماحصل آن نقشه راه برای توازن مصارف و منابع بود و ضروری است نشست‌های این کارگروه تداوم یابد تا وقت و سرمایه‌ای که گذاشته شد به نتیجه برسد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست اصفهان خاطر نشان کرد: در موضوع توازن در مصرف و منابع باید پیگیری‌هایی صورت گیرد و سازمان بازرسی به ترک فعل وزارت نیرو در این بخش ورود کند.

وی با اشاره به اینکه نقشه راه احیای زاینده‌رود به شورای عالی آب رسیده و قرار بر پیش رفتن کار در این مسیر بود، اظهار کرد: مقرر شده بود ستاد ملی احیای زاینده‌رود شکل بگیرد اما مغفول مانده و به جایی نرسیده است.

لاهیجان زاده گفت: در موضوع قانون حفاظت از تالاب‌ها تعیین نیاز آبی تالاب بر عهده محیط زیست گذاشته شده، اما دو مرحله مکاتبه از دو سال قبل در سطح استانی و ملی با وزارت نیرو به جایی نرسیده و هیچ پاسخی از این وزارتخانه به دست ما نرسیده است.

وی با یادآوری موضوع تالاب هورالعظیم و تبدیل آن با کانون گرد و خاک، تصریح کرد: پیش از وقوع این فاجعه زیست محیطی بارها نسبت به وقوع این رخداد هشدار داده بودیم که متأسفانه هیچ توجهی نشد، تا اینکه آن فاجعه بزرگ رخ داد و دولت هم کار چندانی از پیش نبرد. همین وضعیت و هشدار در مورد زاینده رود و گاوخونی هم صادق است و هشدار در این رابطه هم جدی است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست اصفهان ادامه داد: فرونشست اصفهان جدی و خطرناک است و در سطح ملی باید برای رفع آن تلاش شود چرا که بر خلاف سایر اتفاقات زیست محیطی که بازگشت‌پذیری دارند، فرونشست، برگشت ناپذیر و فاجعه بار است.

وی تاکید کرد: ۱۸ سال است آب وارد تالاب گاوخونی نشده است اما آیا همه این ۱۸ سال خشکسالی رخ داده بود؟ پاسخ مشخص است و تنها بخشی از این سال‌ها خشکسالی رخ داد، بنابراین وزارت نیرو باید پاسخگوی عملکرد خود در این زمینه باشد.

لاهیجان‌زاده افزود: با مدیریت آب در حوضه زاینده رود حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی قابل تأمین است، امسال ذخیره آب پشت سد زاینده رود ۶۱۵ میلیون مترمکعب است و اگر امسال که این حجم از آب در سد وجود دارد برای تالاب تأمین نشود، دیگر هیچ زمانی نخواهیم توانست گاوخونی را نجات داده و آن منطقه را از تبدیل شدن به کانون گرد و غبار مرکز کشور نجات دهیم.

وی بار دیگر تاکید کرد: فرونشست و گردوخاک دو موضوع مهم در موضوع مهم استان اصفهان است که به حل مسئله تالاب گاوخونی و زاینده رود بستگی دارد.

به گزارش ایمنا، در این نشست شماری از کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی حوضه آبریز زاینده‌رود مسائل و مشکلاتشان را در حضور معاون وزیر نیرو، نمایندگان مجلس، معاون عمرانی استاندار و جمعی از مسئولان مطرح کردند. عمل به وعده‌ها و مصوبات وزیر و وزارت نیرو در دولت سیزدهم، رعایت عدالت همراه با نظارت در هر دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در حوزه صدور مجوزها و تخصیص آب همچنین تغییر دیدگاه نسبت به زاینده‌رود همچون دریاچه ارومیه از جمله مباحث و مسائلی بود که در این نشست مطرح شد.

کد خبر 669183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.