کدام دهک‌های جامعه تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند؟

یکی از وعده‌های دولت مردمی سیزدهم پوشش بیمه همگانی بود، از این رو با همت دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارگان‌های مربوطه افراد بدون بیمه پایه پنج دهک درآمدی جامعه تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از وعده‌های دولت مردمی سیزدهم پوشش بیمه همگانی بود، از این رو با همت دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارگان‌های مربوطه افراد بدون بیمه پایه پنج دهک پایین درآمدی، به‌صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار گرفتند؛ با این اقدام جمعیت بیش از ۷۰ میلیونی کشور از یک بیمه پایه‌ای درمان برخوردار می‌شوند و دیگر فردی بدون پوشش بیمه درمان در کشور نخواهد بود.

همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ اعلام داشتند، شاخص کشور در حوزه بیمه جایگاه مناسبی دارد و خدمت‌رسانی بیمه‌ها به مردم، یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

۵ دهک درآمدی جامعه تحت پوشش بیمه رایگان

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اضافه شدن دو دهک دیگر به جمعیت بیمه رایگان کشور خبر داد و اظهار کرد: علاوه‌بر سه دهک اول جامعه که سال گذشته بیمه رایگان شدند، از امروز دو دهک دیگر نیز به این جمعیت اضافه می‌شود؛ با اضافه شدن دو دهک چهار و پنج به جمعیت بیمه‌شدگان رایگان کشور، از این پس ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این دهک‌ها بیمه سلامت رایگان خواهند شد.

وی با بیان اینکه جزئیات این طرح از طریق پیامک به افراد تحت پوشش بیمه ارائه خواهد شد، افزود: با پیشنهاد وزارت بهداشت و تصویب هیئت دولت در روز -چهارشنبه سی‌ویکم خردادماه- در حال حاضر پنج دهک درآمدی جامعه تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هدف از این مصوبه را آسان‌سازی و رایگان‌سازی بیمه همگانی برای دهک‌های نخست جامعه به ویژه ساکنان مناطق کم‌برخوردار و در نتیجه کاهش هزینه‌های درمانی مردم دانست و تصریح کرد: میزان مشارکت دهک چهار تا قبل از این مصوبه، پرداخت ۱۰ درصد حق بیمه معادل ۱۴۳ هزار تومان و میزان پرداختی دهک پنج ۲۰ درصد حق بیمه یعنی ۲۸۷ هزار تومان بود که از این پس رایگان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه‌بر دو دهکی که به جمعیت بیمه‌شدگان رایگان اضافه شده، میزان مشارکت در پرداخت حق بیمه دهک‌های شش تا ۹ نیز کاهش قابل توجهی داشته است؛ به طوری که پرداختی دهک شش از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد، پرداختی دهک هفت از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد و پرداختی دهک هشت از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد و پرداختی دهک ۹ از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

قرارگیری ۳ دهک پایین جامعه تحت پوشش بیمه رایگان

اسفندماه سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان بیمه سلامت ایران را مکلف کردند، فروردین‌ماه هر سال با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، افراد بدون بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را شناسایی و تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت دوم روز -دوشنبه پانزدهم اسفندماه- خانه ملت، در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند (ک) تبصره (۱۷) ماده واحده این لایحه موافقت کردند؛ همچنین این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در صورت تأیید براساس آزمون وسع (با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان) تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.

بیماران خاص بدون بیمه درمانی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

پیش‌تر نیز محمدحسین صفاری، مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان درباره سرانه حق بیمه سلامت در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: حق بیمه یک سال برای هر نفر یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان است که این مبلغ برای افراد با دهک درآمدی ۱۰ به شکل کامل محاسبه می‌شود.

وی با اشاره به مبلغ حق بیمه سازمان بیمه سلامت در سال ۱۴۰۲، افزود: دهک‌های درآمدی یک تا سه که بر اساس آزمون ارزیابی وسع به بیمه سلامت معرفی می‌شوند، به شکل رایگان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ حق بیمه سالانه هر نفر یک میلیون و ۱۰۴ هزار تومان بوده است که با توجه به حق بیمه تعیین شده در سال جاری، ۳۰ درصد رشد در این بخش اتفاق افتاده است.

وی با تأکید بر اینکه بیماران خاص (ام اس، تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و پیوند کلیه) و بیماران نادری که بدون هر نوع بیمه درمانی باشند، به شکل رایگان تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت، خاطرنشان کرد: با تأیید نوع بیماری توسط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی محل سکونت این بیماران، پوشش بیمه ذیل صندوق بیمه ایرانیان برای این افراد برقرار خواهد شد. فهرست بیماری‌های نادری که بر این اساس تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت توسط شورای عالی بیمه اعلام خواهد شد.

کد خبر 669166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.