چالش‌های مشابه حوزه فیلم با کتاب

یک کارگردان فیلم گفت: فیلم همچون حوزه کتاب است، سرمایه‌گذاران‌ همچون ناشران دنبال تضمین برای فروش هستند، به همین خاطر بیشتر فیلم‌هایی که ساخته می‌شود موزیکال و ریتمیک است تا بتواند به فروش برسد. از طرفی تماشاگران‌ هم به دنبال فیلم‌هایی هستند که قهرمان‌محور است.

غلامرضا رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در ساخت فیلم چرخ به دنبال این بودم که شرایط رئالیته و واقعیت‌گرای داستان به مخاطبان نشان داده شود، به همین خاطر نیاز به بازیگرانی داشتم که در اوج بازیگری، بازی نکنند. وقتی فردی فیلم چرخ را مشاهده می‌کند، با خود می‌پندارد که تمام بازیگران این فیلم به‌نوعی نابازیگر هستند.

وی با اشاره به اینکه ساخت فیلم چرخ در ابتدای دهه ۷۰ آغاز شد، افزود: ایده ساخت این فیلم به این شکل به وجود آمد که من در دوران کودکی و نوجوانی‌ام، همیشه این سوال در ذهن من وجود داشت که چرا رفتارها و انرژی کودکان توسط والدینشان غلط قلمداد می‌شود و وقتی کودک پرحرارت و پرجنب‌وجوش است او را مهار می‌کنند، درواقع این مهار کردن کودک در گذشته به شکل نامناسبی صورت می‌گرفت و متأسفانه والدین تصور می‌کردند این شکل برخورد، شیوه درست مهار کردن انرژی‌های کودک است.

این نویسنده و کارگردان ادامه داد: به همین خاطر سعی کردم فیلمی بسازم که به بیان حقیقی انرژی و شور کودکان بپردازد. در طول قصه سعی شده است کودک از حس گرم خود فرار نکند، چون من همیشه بر این باور هستم که این فیلم می‌توانست یک قصه تلخ ناامیدکننده، غمگین و فضای دل‌مرده داشته باشد، اما این قصه برای بچه‌ها است. در فیلم چرخ بیشتر به دنبال شناساندن کودکان به جامعه و خانواده‌ها آنان بودم.

وی با اشاره به اینکه فیلم چرخ در ۱۱ جشنواره جهانی شرکت و در همه آنان رتبه اول را از آن خود کرد، گفت: فیلم چرخ ویژگی‌های یک فیلم استاندارد را دارد و این ویژگی‌ها، استانداردها و حتی نگاهی که من به‌عنوان نویسنده و کارگردان به ساخت این فیلم داشتم، باعث شد که در همه این جشنواره‌ها رتبه اول را کسب کنم.

رمضانی ادامه داد: فیلم‌هایی که تاکنون ساخته‌ام، با بدشانسی روبه‌رو شد و آن‌قدر که در خارج از کشور، فیلم‌های من دیده شد و مورد تحسین داوران و جشنواره‌های متعدد قرار گرفت و حتی منجر به اکران سراسری در تلویزیون‌های خارج از کشور شد، متأسفانه در کشور خودم ایران، این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: حدود ۲۶ کشو، فیلم چرخ را خریداری و آن را پخش کردند، اما بعد از مدت‌ها در یکی از روزهای نوروز این فیلم آن‌هم به دلیل اینکه فیلم دیگری که در جدول پخش گذاشته بودند، قابل نمایش نبود، بدون هیچ اطلاع قبلی به تماشاگران و حتی من در تلویزیون کشورمان پخش شد.

این نویسنده و کارگردان اضافه کرد: فیلم‌هایی که بخش اعظمی از آن‌ها در حوزه جهان‌شناختی و جامعه‌شناختی باشد، به‌طور طبیعی برای بیان مسئله نیاز به زمان بیشتری دارند که فیلم چرخ هم از این قاعده مستثنی نیست و در مقاطعی از حوصله تماشاچی خارج می‌شود. چون تماشاگر به‌خصوص کودک و نوجوان به دنبال ریتم و تنش در فیلم است.

وی افزود: هم‌اکنون سرمایه‌گذار وضعیت سینمای ایران را مشخص می‌کند، دیگر مثل گذشته نیست که کارگردان در ساخت فیلم خود مستقل باشد، بلکه سرمایه‌گذار عامل تعیین‌کننده فیلم است. به‌طور مثال بخواهم من فیلم چرخ را با کمترین دستمزد و با بضاعت کم ساختم اما در حال حاضر اگر بخواهم این فیلم را بسازم، حداقل یک میلیارد تومان هزینه و اعتبار نیاز دارد. چه کسی حاضر است این مبلغ را بدهد تا چنین فیلمی ساخته شود؟ در پاسخ باید گفت هیچ‌کس.

رمضانی ادامه داد: فیلم همچون حوزه کتاب است، سرمایه‌گذاران همچون ناشران دنبال تضمین برای فروش هستند، به همین خاطر بیشتر فیلم‌هایی که ساخته می‌شود موزیکال و ریتمیک است تا بتواند به فروش برسد. از لحاظ مضمون نیز همین‌گونه است، تماشاگران به دنبال قصه‌هایی هستند که ریتم داشته باشد و به‌نوعی سلیقه مخاطب امروز به‌دنبال فیلم‌های قهرمان‌محور است.

کد خبر 669106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.