علم و ایمان لازمه یکدیگر هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در رابطه علم، ایمان و شناخت هستی چهار موضوع تلازم، گفت‌وگو، استقلال و تعارض مطرح است و ما به گونه‌ای اساسی نیازمند این هستیم که به تلازم علم و ایمان برسیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت آموزش عالی کشور مملو از خبرهای پربازدید بود؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علم و ایمان را لازمه یکدیگر دانست، وزیر علوم اجرا نکردن آئین‌نامه‌های اعطای پژوهانه را خلاف قانون اعلام کرد، تشکیل مرکز فلسفه علم و فناوری در جهاد دانشگاهی و کاربرد هوش مصنوعی در تدوین برنامه تحول نهاد جزو پربازدیدترین اخبار علمی و دانشگاهی در هفته‌ای که گذشت، بود.

سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش مغفول مانده است

عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها به‌ویژه در حوزه پژوهش مغفول مانده است و می‌توان با مراجعه به راهبردهای این سند، پژوهش‌ها را هدفمند کرد.

وی افزود: علوم انسانی با وجود اینکه در فضای اجتماعی کشور ما هنوز در جایگاه مناسبی نیست، اما در سال‌های اخیر جایگاه آن بهبود پیدا کرده است البته همچنان باید کمک شود که جایگاه بهتری پیدا کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در حال حاضر حضور فارغ‌التحصیلان علوم انسانی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها به صورت کامل روشن است، گفت: فارغ‌التحصیلان برخی رشته‌ها مانند رشته‌های بانکی، مالی، بیمه، زبان‌های خارجی، مشاوره و روان‌شناسی تقریباً بیکار ندارند. همین امر باعث‌شده برخی افراد فارغ‌التحصیل کارشناسی علوم پایه یا مهندسی، در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های علوم انسانی را انتخاب کنند و متوجه شدند با تحصیل در این رشته‌ها می‌توانند مؤثرتر باشند.

علم و ایمان لازمه یکدیگر هستند

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در رابطه علم، ایمان و شناخت هستی چهار موضوع تلازم، گفت‌وگو، استقلال و تعارض مطرح است و ما به گونه‌ای اساسی نیازمند این هستیم که به تلازم علم و ایمان برسیم.

وی در خصوص واکاوی جنگ ترکیبی که به راه افتاده است، افزود: آنچه ما در صحنه دانشگاه ملاحظه کردیم یک عامل خارجی دارد که این عامل خارجی، دشمن ۴۳ ساله جمهوری اسلامی است که می‌کوشد تا به خیال خام خود این نور خدایی را خاموش کند و هربار که می‌آزماید مرصاد دیگر برای ما ایجاد می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تعارض گزاره‌های علم و ایمان، تصریح کرد: نظام علمی و نظام حکمرانی کشور، گزاره‌هایی را منبعث از گزاره‌های ایمانی ایجاد می‌کند که این گزاره‌ها با تعارض‌هایی با یکدیگر مواجه می‌شوند و جوان در کف خیابان در تعارض گزاره علم و ایمان قرار می‌گیرد که این تعارض نتیجه‌اش این می‌شود که نتواند مانند یک نهال محکم ریشه‌دار در مقابل این طوفان مقاومت کند.

وی گفت: علم و ایمان دو بال هستند که باید با یک مرکز فکر به حرکت درآیند تا فرد بالا رود، لذا منشأ کنترل این دو بال باید یکی باشد نه با دو منطق.

اجرا نکردن آئین‌نامه‌های اعطای پژوهانه خلاف قانون است

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اجرای قوانین جدید پژوهانه (گرنت) را لازم‌الاجرا دانست و از پذیرش مستقیم دانشجو با توجه به نیازهای موجود در سامانه نان خبر داد.

وی با تأکید بر اجرای کامل شیوه‌نامه اعطای پژوهانه، اظهار کرد: هزینه انجام پژوهش برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بالا است و با توجه به محدود بودن بودجه پژوهانه، معاون پژوهشی باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب هزینه را مدیریت کند، رؤسای دانشگاه‌ها بیشتر به دستاوردها و اقدامات فیزیکی مانند احداث ساختمان تأکید دارند، در صورتی که حمایت از کارهای علمی باید در اولویت باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت پژوهشگران برتر در دانشگاه‌ها را از مأموریت‌های معاونان پژوهشی دانست و افزود: معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها باید پژوهشگران را ترغیب و تشویق کنند، اما این نباید منجر به وابستگی سازمانی آنها شود، برای اجرای طرح پژوهانه دانشگاه باید روش‌های سنجش خود را داشته باشد.

وی با اشاره به تغییر رویکرد به استادمحوری در سامانه نان، تصریح کرد: اساتید باید نیاز خود را در سامانه ثبت کنند و در این صورت می‌توانند به صورت مستقیم دانشجوهای استعداد درخشان را بدون آزمون بپذیرند، دانشجویان بر اساس پروژه‌هایی که از این سامانه می‌گیرند، می‌توانند تسهیلات تشویقی دریافت می‌کنند.

زلفی‌گل رعایت شیوه‌نامه اعطای پژوهانه را برای تخصیص درست بودجه به فعالیت‌های پژوهشی ضروری دانست و گفت: آئین‌نامه پژوهانه در هیئت امنای دانشگاه‌های مختلف تصویب شده و بعد از تصویب نهایی در وزارت علوم، از سال ۱۴۰۲ باید اجرا شود. اگر دانشگاهی از اجرای آن تخطی کند، خلاف کرده است، بودجه این پژوهانه با همکاری با سازمان برنامه و بودجه تأمین خواهد شد و نگرانی از این بابت نیست.

وی تأکید کرد: بنا به گزارش‌های واصله، پژوهانه‌ای که از ابتدای سال از سازمان برنامه و بودجه تأمین شد، هنوز به اساتید اعطا نشده است.

تشکیل مرکز فلسفه علم و فناوری در جهاد دانشگاهی

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر کاربرد هوش مصنوعی در تدوین برنامه تحول این نهاد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان پیشران در حوزه علم و فناوری در کشور و یکی از مهم‌ترین بازیگران در سیاست‌گذاری‌های کلان علم و فناوری در کشور می‌تواند با تشکیل «مرکز فلسفه علم و فناوری» توسعه علم و فناوری را حکیمانه و مدبرانه کند.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰۰ واحد سازمانی در این نهاد به تدوین برنامه تحول جهاد دانشگاهی پرداخت و افزود: بدیهی است باگذشت زمان و برحسب تغییرات محیطی و داخلی، مأموریت سازمان‌ها دچار تغییر و تحول می‌شود و اگر سازمان‌ها خود را با این تحولات و الزامات محیطی منطبق نکنند، از تأثیرگذاری آنها کاسته شده و جایگاه خود را از دست خواهند داد.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: این نهاد هم اگر به‌عنوان یکی از ستون‌های نظام علمی، فناوری، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی کشور بخواهد در گام دوم انقلاب اسلامی و بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که در طول دهه‌های گذشته داشته‌اند، موفق عمل کند، باید با تغییر شرایط و الزامات علمی و فناوری در دنیا و کشور همراه شده و تلاش کند با بهره‌گیری از یک برنامه تحول مناسب و یکپارچه نقش و جایگاه خویش را مورد بازبینی قرار دهد.

وی با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در برنامه تحول جهاد دانشگاهی، گفت: نقش هوش مصنوعی نسبت با مسئله حکمرانی که به تعبیر مقام معظم رهبری نقش مهمی در اداره دنیا ایفا می‌کند، سطح مأموریتی و میزان تمرکز سازمان بر موضوع را از اولویت‌های دیگر سازمان جهاد دانشگاهی را ممتاز می‌کند.

مسلمی نائینی ادامه داد: به نظر می‌رسد پرداختن به موضوع هوش مصنوعی به‌عنوان کلان رشته بین‌رشته‌ای که ماهیت رشته‌های مختلف از جمله علوم‌پایه، علوم فنی و مهندسی و به‌طور ویژه علوم‌انسانی-علوم‌اجتماعی را می‌تواند دچار تغییرات جدی کند، نیز یک رویکرد نو به تحلیل و بررسی و سطح نگرش به پدیده‌های علمی را منعکس کند.

جذب بیش از ۲۰۰۰ نیروی کارمندی و عضو هیئت علمی در دستور کار دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با بیان اینکه عمده چالش در حوزه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای بحث منابع انسانی است، اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان فنی‌وحرفه‌ای در شرف بازنشستگی هستند یا بازنشسته شده‌اند؛ بنابراین با مساعدتی که در دولت سیزدهم صورت گرفته جذب بیش از دو هزار نیروی کارمندی و اعضای هیئت علمی در دستور کار دانشگاه است.

وی افزود: برنامه‌های دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای را در چهار گروه درآمدزایی، اشتغال، آمایش رشته‌های تحصیلی و اصلاح ساختار دنبال می‌کنیم، همچنین سال گذشته تلاش شد بحث معیشتی و رفاهی کارکنان و اعضای هیئت علمی در دانشگاه تقویت شود.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: بحث تکمیل زیرساخت‌ها و تجهیز کارگاه‌ها را در دستور کار داریم و با توفیقاتی که در دولت سیزدهم بوده در سال گذشته بیش از ۲۴ پروژه عمرانی در دانشگاه تکمیل و تجهیز شده و امیدواریم با استفاده از ظرفیت سفرهای استانی مابقی پروژه‌ها هم تکمیل شود.

کد خبر 668964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.