وضعیت قیمت کالا و خدمات در خرداد ۱۴۰۲

در خردادماه سال جاری خانوارهای کشور به طور میانگین، ۴۲.۶ درصد بیشتر از خرداد ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند اما تورم نقطه به نقطه خرداد ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل، ۱۲.۰ واحد درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در خرداد ماه ۱۴۰۲ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۱۸۹.۳ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲.۰ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴۲.۶ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۸.۵ درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در خرداد ماه ۱۴۰۲ تورم نقطه به نقطه خانوارهای مجموعه کالاها و خدمات «کشور، ۴۲.۶ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۴۲.۶ درصد بیشتر از خرداد ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه خرداد ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل، ۱۲.۰ واحد درصد کاهش یافته است.

وضعیت قیمت کالا و خدمات در خرداد ۱۴۰۲

تورم ماهانه

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. در خرداد ماه ۱۴۰۲ تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۲.۰ درصد بوده ۲.۲ درصد، «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۱.۸ درصد و برای گروه عمده،» خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات «است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده بوده است. تورم ماهانه بخش‌ها و گروه‌های مختلف در ماه جاری به صورت زیر است‌:

وضعیت قیمت کالا و خدمات در خرداد ۱۴۰۲

تورم سالانه

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در خرداد ماه ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۸.۵ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است. همانطور که مشخص است در بین استان‌های کشور، تهران با ۴۳.۹ درصد کمترین تورم و یزد با ۵۸.۸ درصد بیشترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده‌اند، اصفهان نیز نرخ تورم سالانه ۵۱.۶ درصد را به ثبت رسانده است، قابل ذکر است که نرخ تورم سالانه کل کشور در خردادماه سال جاری ۴۸.۵ درصد اعلام شده است.

وضعیت قیمت کالا و خدمات در خرداد ۱۴۰۲

سری زمانی تورم ماهانه و نقطه به نقطه کل کشور در ده سال اخیر به صورت زیر است:

وضعیت قیمت کالا و خدمات در خرداد ۱۴۰۲

نمودار تورم ماهانه و نقطه به نقطه برای دهک‌های مختلف هزینه‌های در خرداد ماه ۱۴۰۲ به صورت زیر است:

وضعیت قیمت کالا و خدمات در خرداد ۱۴۰۲

تورم نقطه به نقطه اجاره

بر اساس آمار منتشر شده، تورم نقطه به نقطه در خردادماه سال جاری ۳۸.۹ درصد اعلام شده است، این رقم بیانگر آن است که مستأجران نسبت به خردادماه سال گذشته باید ۳۸.۹ درصد بیشتر برای هزینه اجاره بهای خود هزینه کنند.

وضعیت قیمت کالا و خدمات در خرداد ۱۴۰۲

کد خبر 668944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.