جزئیات شاخص قیمت مصرف کننده در خردادماه منتشر شد / کاهش ۱۲ واحد درصدی تورم نقطه به نقطه

درخرداد ماه ١٤٠٢ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشوربه عدد ١٨٩,٣ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٠ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٤٢.٦ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٨.٥ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز آمار، درخرداد ماه ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۱۸۹.۳ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٠ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٤٢.٦ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٨.٥ درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در خردادماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۴۲.۶ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٤٢.٦ درصد بیشتر از خرداد ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

تورم نقطه به نقطه خرداد ماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ۱۲ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد.

درخرداد ماه ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۸.۵ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع درماه قبل، ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در خرداد ماه ١٤٠٢ نرخ تورم سالانه کشور در خرداد ماه ١٤٠٢، برابر ۴۷.۶ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٦.٠ درصد برای دهک دهم تا ٥٣.٤ درصد برای دهک اول است.

بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٧.٤ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٧.٥ واحد درصد) ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است.

کد خبر 668928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.