اجرای مرحله پایانی مرمت سقف ایوان چهلستون

مدیر مجموعه جهانی باغ‌موزه چهلستون از اتمام مرحله پایانی مرمت سقف ایوان چهلستون تا پایان سال جاری خبر داد.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، عاصفه بدر اظهار کرد: بخشی از تزئینات سقف ایوان کاخ چهلستون در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی به دلیل ایزوله نبودن سقف اصلی دوپوسته ایوان همچنین به دلیل بارش باران و نفوذ رطوبت دچار آسیب شده بود.

وی افزود: در دوران پهلوی دوم با ایزوله کردن سقف اصلی بنای ایوان، نفوذ رطوبت از سقف اصلی به بخش دو پوش ایوان منتفی شد، با این‌حال داغ آب‌های ناشی از نفوذ رطوبت در دهه‌های گذشته همچنان بر پیکر اصلی تزئینات سقف ایوان باقی ماند.

مدیر مجموعه جهانی باغ‌موزه چهلستون افزود: با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از سقف ایوان و تزئینات آن از دوران صفوی تا آن سالم مانده بود، مرمتگران در طی چند دهه اخیر اقدامی برای مرمت آن نکرده بودند.

وی تصریح کرد: در ابتدای دهه ۹۰ با بروز آسیب‌های جدی در پیشانی سقف ایوان و فرسودگی و آسیب‌دیدگی شدید چوب‌ها و تزئینات به‌کار رفته، عملیات مرمت کالبد ایوان به‌ویژه بخش دو پوش سقف ایوان و تزئینات پیشانی ایوان آغاز و پس از اتمام مرمت پیشانی ایوان، عملیات مرمت تزئینات سقف ایوان، همزمان با عملیات مرمت استحکام‌بخشی دو پوش سقف آغاز شد.

بدر تأکید کرد: این عملیات از سال ۱۳۹۵ شامل داغ‌برداری، زدودن لکه‌ها و تثبیت تزئینات سقف آغاز شده و از مجموع ۱۸ قاب و سه پیشانی ایوان، تنها سه قاب و یک پیشانی باقی‌مانده که قرارداد انجام عملیات مرمت آن در سال جاری با پیمانکار مجرب منعقد شده است و امید داریم بخش‌های باقی‌مانده نیز تا پایان امسال به پایان برسد.

کد خبر 668757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.