کاهش ۵۰ درصدی روزهای آلوده در بهار ۱۴۰۲

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از کاهش ۵۰ درصدی روزهای آلوده سه ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ روز هوای ناسالم، ۱۲ روز شاخص هوا پاک و ۶۶ روز نیز هوای سالم در اصفهان ثبت شده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون سنجش کیفیت هوای اصفهان ۱۵ روز روزهای ناسالم ناشی از گردوغبار را ثبت کرده است، اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها و خشکی رودخانه زاینده رود فعالیت کانون‌های گردوغبار را تشدید می‌کند.

وی بازگشایی رودخانه زاینده‌رود طی دو ماهه امسال و بارندگی‌های مناسب بهمن و اسفندماه سال گذشته را در کاهش روزهای آلوده سه ماه بهار سال‌جاری بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ روز هوای ناسالم، ۱۲ روز شاخص هوا پاک و ۶۶ روز نیز هوای سالم در اصفهان ثبت شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره کاهش ۵۰ درصدی روزهای آلوده سه ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، گفت: جریان آب در بستر رودخانه زاینده‌رود طی امسال تا حدودی منجر به تثبیت کانون‌های گردوغبار شد که افزایش تعداد روزهای سالم و پاک در کلانشهر اصفهان گواه بر این ادعا است، اما در سه ماهه سال گذشته به دلیل خشکی رودخانه، با روزهای آلوده بیشتری مواجه شدیم.

وی اظهار کرد: اکنون با نبود جریان رودخانه زاینده‌رود و وجود کانون‌های نقطه‌ای اطراف رودخانه و پیش‌بینی‌ها از افزایش دما، وزش بادهای فصلی و خیزش کانون گردوغبار انتظار می‌رود که تا پایان تابستان با افزایش روزهای ناسالم روبه‌رو شویم.

شیشه‌فروش افزود: خشک شدن بستر رودخانه زاینده‌رود کانون‌های نقطه‌ای گردوغبار را تشدید می‌کند که با وزش باد و تندبادهای لحظه‌ای منجر به خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و ناسالم می‌شود، لذا احیای زاینده‌رود در مسائل خشکسالی‌، فرونشست زمین و کنترل تشدید کانون‌های گردوغبار بسیار تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه طرح احیای زاینده‌رود در استان تدوین و به وزارت نیرو ارسال شده است، تاکید کرد: انتظار داریم وزارت نیرو، طرح‌های نیمه‌تمام تأمین آب زاینده‌رود و حقابه‌های قانونی را با هدف تثبیت و کاهش کانون‌های گردوغبار، کاهش اثرات فرونشست زمین و حفاظت فضای سبز اصفهان در دستور کار قرار دهد و اقدامات جدی اجرایی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وجود ۶۰۰ هزار اصله درخت و درختان کهنسال در مسیر رودخانه زاینده‌رود و فضای سبز در کلانشهر اصفهان، گفت: با هر بازگشایی و بستن رودخانه ضمن ورود تنش آبی به درختان و آسیب شدید به فضای سبز، بحران کانون‌های گردوغبار و اثرات فرونشست زمین تشدید خواهد شد، لذا نیاز است که اقدام جدی وزارت نیرو برای تأمین حقابه‌های قانونی زاینده‌رود و جلوگیری از بارگذاری‌های در حوزه انجام شود.

وی با بیان اینکه امروز نخستین روز تابستان را آغاز می‌کنیم در حالی که براساس پیش‌بینی‌ها افزایش دمای هوا، وزش بادهای فصلی و خیزش کانون‌های گردوغبار را پیش‌رو داریم، خاطرنشان کرد: تعداد روزهای آلوده سه ماهه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است، اما بیم آن می‌رود که با خشکی رودخانه زاینده‌رود در ایام آینده و فصل تابستان روزهای آلوده ناشی از گردوغبار افزایش پیدا کند.

کد خبر 668713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.