پیشنهاد وزیر خارجه برای نشست روسای ۸ کشور خلیج فارس در تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه از پیشنهاد رئیس دستگاه سیاست خارجی به مقامات عمان، قطر و کویت برای برگزاری نشست رؤسای هفت کشور حاشیه خلیج فارس در تهران خبر داد.

به گزارش ایمنا، ناصر کنعانی در مصاحبه با خبرنگاران در کویت با تبیین اهداف و دستور کار سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه به کشورهای خلیج فارس اظهار کرد: این سفر دوره‌ای؛ در چارچوب استمرار مشورت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران با همسایگان جنوبی خلیج فارس، انجام شد. ما با این کشورها در موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، مسائل و موضوعات قابل توجهی را برای مشورت و تبادل نظر داریم.

وی افزود: در چارچوب سیاست همسایگی دولت سیزدهم، تقویت مشورت‌ها، ارتباطات و ارتقای روابط همه جانبه با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس؛ به عنوان یکی از حوزه‌های مهم و راهبردی همسایگی، بسیار حائز اهمیت است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی گفت: در چارچوب گفت‌وگوهایی که تاکنون در سه ایستگاه قطر، عمان و کویت داشتیم، علاوه بر تبادل نظر درباره مسائل منطقه به موضوعات دوجانبه نیز به طور جدی توجه شد.

کنعانی، گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با این کشورها را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: در نشست‌هایی که برگزار شد بر توافق‌های انجام شده میان ایران و این کشورها و اجرای آن تاکید شد.

وی گفت: اسناد قابل توجهی در سفرهای قبلی مقامات این کشورها به ایران داشتیم که اجرای آن بسیار حائز توجه است و توافق شد که اسناد امضا شده، بررسی و بندهای مندرج در آن اجرا شود.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی افزود: در دیدار با مقامات قطر و عمان بر برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با این دو کشور تاکید و مقرر شد برای برگزاری جلسات این کمیسیون‌ها در اسرع وقت اقدام شود.

کنعانی حمل و نقل در چارچوب دالان‌های شمال- جنوب و شرق و غرب را از دیگر محورهای رایزنی در سفر به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس دانست.

وی گفت: همکاری‌های دریایی کشورمان با قطر، عمان و کویت، حائز توجه است و در رایزنی با مقامات این کشورها بر فعال سازی بنادر و استفاده از ظرفیت‌های دریایی برای حمل و نقل و انتقال کالا، تاکید شد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اضافه کرد: در چارچوب توافق نامه موسوم به توافق نامه عشق آباد، برای تقویت همکاری‌های مشترک در زمینه حمل و نقل میان ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و کشورهای آسیای مرکزی هدف گذاری شده که بر فعال سازی این توافق نامه در نشست آینده وزرای حمل و نقل کشورهای عضو، تاکید شد.

کنعانی ایجاد تسهیلات لازم برای فعالیت‌های بخش خصوصی ایران با این کشورها را محور دیگر رایزنی در این سفر دوره‌ای دانست و افزود: در نشست با مقامات قطر و عمان بر این موضوع تاکید و توافق شد که از ظرفیت‌های موجود برای تسهیل فعالیت‌های تجار و بخش خصوصی استفاده و زمینه‌های نقل و انتقال کالا تسریع شود.

وی همکاری‌های بانکی و گمرکی را از مسائل حائز توجه در دو نشست مسقط و قطر برشمرد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی تقویت همکاری‌های جمعی در منطقه را ضروری دانست و افزود: در دیدار با مقامات این کشورها بر آمادگی برای همکاری با هفت کشور حاشیه خلیج فارس تاکید کردیم.

کنعانی گفت: در چارچوب ابتکار عملی که دبیرکل سازمان ملل متحد برای برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه هشت کشور حاشیه خلیج فارس در نیویورک، برنامه‌ریزی کرده است، وزیر امور خارجه ضمن استقبال از برگزاری این نشست تاکید کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند با ابتکاراتی مشابه، زمینه تقویت همگرایی منطقه‌ای را در چارچوب منافع مشترک فراهم کنند.

وی افزود: حتی وزیر امور خارجه در این باره، امکان برگزاری نشست رؤسای ۸ کشور حاشیه خلیج فارس در تهران را مطرح کرد که در صورت برگزاری می‌تواند زمینه همگرایی و تقویت همکاری‌های مشترک کشورهای منطقه را فراهم کند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی گفت: در مجموع تا این مرحله، فرصت خوبی برای گفتگو درباره همکاری‌های دوجانبه به تفکیک کشورهای منطقه فراهم شد تا در چارچوب ابتکاراتی، زمینه تقویت همکاری و همگرایی کشورهای منطقه فراهم شود که خوشبختانه تبادل نظرهای خوبی داشتیم و شاهد فضای مثبتی هستیم.

کنعانی به واکنش سران کشورهای عربی خلیج فارس به از سر گیری روابط رسمی ایران و عربستان سعودی اشاره کرد و افزود: در دیدار با مقامات این کشورها، شاهد استقبال خوب مقامات عالی این سه کشور از تحول مثبت در روابط ایران و عربستان بودیم و اذعان داشتند که این موضوع علاوه بر تحول در روابط دوجانبه تهران - ریاض، زمینه و فضای خوبی را برای تقویت مناسبات و همگرایی منطقه‌ای در چارچوب منافع مشترک ایجاد کرده است و از این روند استقبال کردند.

کد خبر 668708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.