لزوم آموزش خانواده‌ها برای پرورش استعدادهای پنهان دانش‌آموزان استثنایی

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بر لزوم آموزش خانواده‌ها برای پرورش استعدادهای پنهان دانش‌آموزان استثنایی تأکید کرد.

به گزارش ایمنا، انسیه خزعلی در گردهمایی رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور که امروز در مرکز آموزش پیامبر اعظم (ص) این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: ان‌شاءالله بنیان خانواده اهل بیتی در همه خانواده‌ها الگو قرار بگیرد.

وی افزود: از برنامه‌های آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای خانواده‌ها بسیار خوشحال هستم اما می‌خواهم بیشتر تأکید داشته باشم روی اینکه ما فقط در آغاز بازگشایی مدارس، این آموزش‌ها را نداشته باشیم و در طول سال و در کنار آموزش فرزندان، آموزش پدران و مادران را داشته باشیم. ممکن است حمایت‌های لازم در زمینه تخصیص بودجه نباشد اما برخی آموزش‌ها به صورت مجازی و آنلاین و به صورت سراسری در کشور می‌تواند عملیاتی شود. زیرا این آموزش‌ها در بحث بهبود، تحمل، بردباری و تاب‌آوری مؤثر است. به آموزش و پشتوانه حمایتی و مهارت‌آموزی‌هایی که در دوره‌ها و سنین مختلف این دانش‌آموزان برای خانواده‌ها گذاشته شود، نیاز بسیار داریم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه یکی از مسائل مهم، شناخت استعدادهای کودکان استثنایی است، خاطرنشان کرد: این کودکان حامل نوعی از خلقت هستند که در بخشی ممکن است بروز نداشته باشد اما در بخش‌های پنهانش می‌توان استعدادهایی را شناسایی کرد. از مسائل مهم این است که این شناسایی به خوبی صورت بگیرد و با آموزش خانواده پرورش پیدا کند و حمایت شود.

خزعلی ادامه داد: برخی از دانش‌آموزان استثنایی، ممکن است برخی از استعدادها را از نظر جسمی نداشته باشند اما از نظر هوشی برتری‌های فوق العاده‌ای داشته باشند؛ این‌ها را باید بتوانیم با همراهی خانواده شناسایی و برای تربیت آن تلاش کنیم.

وی افزود: یکی از مسائلی که باید به آن بپردازیم نذرهایی است که در جامعه وجود دارد و باید جهت‌دهی شود. البته بخشی از آن جهت‌دهی شده مثل نذرهایی که می‌تواند استعدادهای افراد استثنایی را شکوفا کند یا نذرهایی که می‌تواند خانواده‌ها را حمایت کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که اکثر مادرهای دارای فرزند معلول در نشست‌هایی که داشتیم مطرح می‌کردند این است که شرایطی فراهم شود که بتوانند ساعاتی در هفته استراحت کنند. مثلاً ساماندهی شود عده‌ای بیایند و یک روز در هفته خودشان را وقف کنند برای این بچه‌ها و آن‌ها را نگهدارند تا مادر بتواند استراحت کند و یک بازسازی فکری و روحی داشته باشد. زیرا که بیشتر این بار روی دوش مادران است و به جد باید مادران را دریابیم.

منبع: فارس

کد خبر 668705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.