پروتکل‌های تشریفاتی را شکستیم / ابرطلبکاران بانکی زیر ذره‌بین دستگاه قضا

رئیس قوه قضائیه با حضور در صدا و سیما برشکستن پروتکل‌های تشریفاتی در برنامه‌های کاری خود تأکید کرد.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای امشب در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم اظهار کرد: از اول تا هفتم تیرماه که مصادف با شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از شهدا است، هفته قوه قضائیه نام گرفته است. از همین رو به تمامی شهدای عدالت خواه به ویژه معمار قوه قضائیه درود می‌فرستم.

وی ادامه داد: این هفته فرصتی است که به نقاط مثبت و منفی خود نگاه داشته باشیم. آیا همه آنچه به عنوان حفاظت انجام می‌شود، آیا جنبه حفاظتی و امنیتی دارد و یا هاله‌هایی است که هر مسئولی در اطراف خود ایجاد کرده است؟

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: اقداماتی که می‌توان با هزینه کمتر انجام شود، باید کم هزینه تر صورت گیرد. حضور امشب ما در صدا و سیما نیز از همین اقدامات است. مصاحبه سال گذشته و حضور شما در دفتر ما زحمت‌های زیادی در پی داشت، از همین رو سال گذشته اعلام کردیم سال آینده من به صداوسیما می‌آیم.

اژه‌ای گفت: تمامی پروتکل‌ها دست و پاگیر نیستند اما برخی از آنها برای دیگران زحمت ایجاد می‌کند. در نخستین سفرهای استانی ما اعلام کردند که تشریفات نماینده ولی فقیه و استاندارد به داخل هواپیما برای استقبال بیایند، من پرسیدم این امر چه ضرورتی دارد؟ گفتند تشریفات است که گفتیم این تشریفات را می‌شکنیم.

وی با اشاره به سفرهای استانی خود با هواپیماهای عادی گفت: با مردم بودن و همراه مردم بودن فوائدی برای خود انسان دارد. سفر با یک هواپیمای اختصاصی ضرورتی ندارد. شاید در این امر جنبه‌های مالی آن نیز مدنظر باشد. مردمی شدن تنها به این موارد نیست. مردمی بودن به چه معناست؟ اینکه ما مردم را محترم بشماریم، یعنی چه؟ این مسائلی است که باید به آن پرداخت.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به نقدپذیری مسئولین خاطرنشان کرد: انسان می‌تواند هم کلان نگر باشد و هم مسائل فرعی و کوچک هم را مدنظر قرار بدهد.

اژه‌ای درخصوص مسئله محوری در این دستگاه بیان کرد: هر قوه و هر دستگاهی دارای مسئولیت‌هایی است که این مسئولیت‌ها در یک سطح نیستند و باید برای اجرای آنها اولویت بندی شود که کدام مسئله برای امروز کشور مفید تر است. طبیعی است باید مسئولیت‌ها را شناسایی کنیم‌. بنابراین ما هم سعی می‌کنیم اولاً مسئله را شناسایی کرده و ثانیاً روش انجام آن را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه معیشت مردم یکی از مسائل مهم کشور است، اظهار کرد: شاید نتوان به تمامی ابعاد آن پرداخت اما با این حال در جلسه سران سه قوه این موضوع را بررسی می‌کنیم و پس از مسئله شناسی، حل آن را دنبال می‌کنیم.

مسئله اقتصاد، مسئله اول کشور است

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: به طور مثال در مسئله اقتصاد که مسئله اول کشور است‌، سوال اینجاست که این مسئله اقتصاد چگونه باید محقق شود؟ اگر مسئله اول کشور است، اول بودن آن چه لوازمی دارد؟ یکی از مسائل مهم که در مسئله اقتصاد نقش دارد، مهار تورم است. از جمله مسائل دیگر در موضوع اقتصاد، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، رفع موانع تولید و میدان دادن به بخش خصوصی است.

وی در ادامه گفت: چنانچه قوه قضائیه و هم دولت به تولید توجه نمی‌کردیم، با وجود تحریم‌ها، بیشتر از اینها کارخانه‌های ما تعطیل می‌شد. با همکاری این دو قوه اجازه تعطیلی هیچ واحد تولیدی بزرگ و کوچک را ندادیم. اجازه ندادیم که این واحدهای تولیدی به مشکلاتی در زمینه‌های تهیه مواد اولیه، امور بانکی و قضائی بر بخورند.

بسیاری از مشاغل، احیا شدند

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: بسیاری از مشاغلی که دچار رکود شده بودند، احیا شدند. چگونگی پرداختن مسئله کشور یعنی چه؟ اگر اقدامات هماهنگ سه قوه نبود، رشد نقدینگی از امروز نیز بیشتر می‌شد و هر چه رشد نقدینگی بیشتر شود مشکلات ما بیشتر می‌شود و ارزش پول ما کاهش پیدا می‌کند.

اژه‌ای با بیان اینکه اکنون ما به نقطه مطلوب دست پیدا نکرده‌ایم، اظهار کرد: امنیت سرمایه‌گذاری امر بسیار مهمی است‌. بخش تولید، خدمات، واردات و صادرات ما و… جز وظایف قوه قضائیه نیست اما به واسطه جلساتی که با فعالین این حوزه‌ها داشتیم، واقف بر امور آنها هستیم. با وجود فشار اقتصادی، رسانه‌ای و… که دشمنان ما آوردند، دشمن به هدف خود نرسیده و ما متوقف نشده‌ایم و پیش رفته‌ایم.

وی با اشاره به جلسات مستمر خود با نمایندگان مجلس گفت: با تمامی فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مجلس، وزرای دولت، معاون اول رئیس جمهور و… جلسه داشتیم، یاد ندارم که هیچ یک از رؤسای قوه با نمایندگان مجلس به این اندازه جلسه داشته باشند، نتیجه این جلسات این شد که اشتراک نظر و تعامل پیدا کردیم.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در زندان‌ها را به روی نمایندگان مجلس باز گذاشتیم و هیچ منعی در خصوص بازدید نمایندگان مجلس به بخش‌های قوه قضائیه را نمی‌بینم. نمایندگان به من می‌گویند که حقوق کارمندان شما کم است. این همان موضوعی است که ما پیگیری می‌کنیم. اگر آن نشست‌ها و جلسات نبود، به این فهم متقابل دست پیدا نمی‌کردیم.

یک زمانی رئیس جمهور وقت هم اجازه بازدید از زندان را نداشت

اژه‌ای افزود: به خاطر دارم یک زمانی رئیس جمهور وقت اجازه بازدید از یک زندان را نداشت، اما امروز من از نمایندگان مجلس دعوت می‌کنم که در زندان‌ها حاضر شوند.

وی خاطرنشان کرد: جلسات مستمر منجر به ایجاد فهم مشترک بین مسئولان می‌شود. گاهی اوقات یک جلسه دو ساعت زمان می‌برد اما ما بیش از این دو ساعت بهره می‌بردیم. آسیب‌هایی که ما در قوانین می‌دیدیم را مطرح می‌کردیم، نمایندگان مجلس نظرات مردم را با مطرح می‌کنند. استقلال قوا در این جلسات محفوظ است اما منجر به فهم مشترک در مسئولان می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تعامل با قوه مجریه گفت: زمانیکه نگاه به گذشته خود می‌کنم، بین دوستی و کار مرز قائل می‌شوم و از سال‌های نخست انقلاب بر این باور بودم و این سوال را داشتم که اگر دوست بودیم و یا به یک نگاهی نزدیک تر بودیم، سبب می‌شود که مسئولیت خود را نادیده بگیریم؟ گذشته این را ثابت کرده که بین مسئولیت و رفاقت تفاوت قائل هستیم. اگر امروز یک فسادی در دستگاه اجرایی ببینیم، به هیچ عنوان از این تخلف و فساد صرف نظر نمی‌کنیم. یا برعکس آن ما اگر توقع بی جایی از دولت داشته باشیم، رئیس جمهور این توقع را نمی‌پذیرد.

رئیس جمهور می‌داند امروز قوه قضائیه در تنگنا است

اژه‌ای ادامه داد: رئیس جمهور می‌داند که امروز قوه قضائیه در تنگنا است، اگر بتواند کمک می‌کند و اگر نتواند من سعی می‌کنم توقع خود را پایین بیاورم.

وی تاکید کرد: بازرسی‌های ما باید اثر گذار باشد. در گذشته می‌پرسیدم که چند بازرسی کردند، می‌گفتند که مثلاً طی یک سال ۵ هزار بازرسی شده، اما خروجی آن چه بود؟ اما امروز در یک بازرسی شاهد نتایج آن هستیم.

رئیس دستگاه قضا درباره مقابله با فساد و گلوگاه فساد اظهار کرد: ما یک تغییر و تحول کامل در مبارزه با فساد ایجاد کردیم. اینکه سرچشمه فساد را رها کنیم و هر روز با شاخه‌های فساد مقابله کنیم، اثر گذار نیست. از همین رو بر علل فساد متمرکز شدیم. نه تنها با فساد اقتصادی بلکه می‌خواهیم با فساد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و… مبارزه کنیم.

اژه‌ای ادامه داد: با آسیب شناسی که از پرونده‌های فساد صورت گرفت، علت ایجاد شکل گیری پرونده‌های کثیر الشاکی شناسایی شد. گلوگاه‌های فساد را در جلساتی که با دولت و مجلس و مردم و بانک‌ها و… هم مطرح کردیم. در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی با یک اشکال تحت عنوان ثبت سفارش داخلی مواجه شدیم که نتیجه یک عمل و دستورالعمل نامناسب منجر به این فساد گسترده شد.

دولت به دنبال اصلاح ۲۱۰ گلوگاه فساد است

وی اضافه کرد: عمده منابع ارزی ما از نفت و صادرات است. در داخل هم بخش عمده‌ای از آن مالیات است. به سازمان بازرسی کل کشور دستور دادم که به این بخش‌ها متمرکز ورود کند. ۲۱۰ گلوگاه فساد شناسایی شد، این گلوگاه‌ها را به دولت معرفی کردیم و دولت به دنبال اصلاح آن است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به فرار مالیاتی گفت: بسترها و گلوگاه‌های فساد شناسایی شده اند. گاهی عنوان ابربدهکاران بانکی به گوش می‌رسید. ابربدهکار بانک از کجا به وجود می‌آید؟ مقصر بانک است یا بدهکار؟ بانک‌هایی که بیشترین مطالبات خود را وصول نکردند، وثیقه مناسب ندارند، نظارت نکردند، چرا به این بانک‌ها نمی‌پردازیم؟

به ابرطلبکاران بانکی می‌پردازیم

اژه‌ای اضافه کرد: در اواخر سال ۱۴۰۱ به بانک‌ها هشدار دادیم که در سال ۱۴۰۲ به ابربدهکاران بانکی می‌پردازیم اما به بانک‌های این ابرطلبکاران بانکی خواهیم پرداخت.

وی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم دیروز امروز و فردای کشور ما ارز است، رئیس وقت بانک مرکزی اعلام می‌کرد که ما ارز نداریم، ما می‌پرسیدیم چرا ندارید. زمانی یکی از مسئولان گفت مقدار زیادی ارز ما به کشور برنگشته است، مشکل اینجاست. پرسیدیم که نقش شما چیست؟ چرا پیگیری نکردید؟ همه این افراد که ارز برده اند تا بازگرداندن به قوه قهریه معرفی کنید. به ما لیستی دادند که در این لیست برخی از آنها مقدار کمی بود. برخی دیگر شرکت‌های وابسته به دولت بود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: در این جریان محرز شد که برخی با کارت بازرگانی دیگران صادرات و واردات کردند. در این جریان بخشی از ارز به کشور بازگشت. در این جریان برخی خود را جمع کردند. با ظرفیت‌های موجود ما بهتر می‌توانی ارز و ریال را مدیریت کنیم.

اژه‌ای گفت: معتقد هستم اگر همه به دولت کمک کنیم می‌توانیم بخشی از مشکلات ارزی را بکاهیم و این امکان وجود دارد که بسیار بهتر ارز و ریال را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه کار علمی در راه مبارزه با فساد انجام داده‌ایم، گفت: در این مسیر روش‌ها را تغییر دادیم و خیلی از پرونده‌ها بر همین مبنا و بر پایه اخلال در نظام اقتصادی کشور ایجاد شدند که مجازات آن پنج تا ۲۰ سال حبس است اما بانک مرکزی در مقابل آن نوشت که موارد اعلام شده توسط قوه قضائیه اخلال نیستند و همین موضوع منجر به تجدید نظر در حکم شد.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: معتقد هستم که یک زمانی مردم فساد می‌کنند، یک زمانی کارگزاران در نظام فساد می‌کنند، ما باید به کارگزاران نظام حساس باشیم. نباید در خصوص این افراد اغماضی صورت بگیرد. باید به دستگاه‌هایی که با فساد مبارزه می‌کند بیشتر حساس باشیم از جمله قوه قضائیه. ما باید نسبت به دستگاه‌های نظارتی در داخل قوه قضائیه حساس‌تر باشیم. خطرات ناشی از فساد در این دستگاه‌ها خیلی بیشتر است.

ادعا نمی‌کنم که در قوه قضائیه فساد نیست

اژه‌ای ادامه داد: در چندین مورد با افراد متخلف در مرکز حفاظت قوه قضائیه برخورد شد. من ادعا نمی‌کنم در قوه قضائیه فساد نیست، گاهی هست ما برخورد می‌کنیم. به حمدالله کارهای خوبی صورت می‌گیرد اما متأسفانه شیطان صفت‌ها هستند. ما حساس هستیم و با این موارد برخورد می‌کنیم. هر مقدار فشار معیشتی بیشتر می‌شود، لغزش‌ها هم بیشتر می‌شود.

وی در خصوص حمایت از واحدهای تولیدی اضافه کرد: در این زمینه مسئله شناسی کرده‌ایم و با دو قوه دیگر از جمله قوه مجریه هم اقداماتی داشتیم به طور مثال برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولید، نقدینگی، بانک‌ها و اخذ مجوزها مطرح است که این امر نیازمند حمایت دولت است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: در این باره برنامه داریم، مسئله‌ها را می‌شناسیم و برای تک تک این مسائل و مشکلات برنامه‌ریزی می‌کنیم تا آنها را رفع کنیم.

محسنی اژه‌ای درخصوص بازدید از گمرکات و رسوب کالاها گفت: تنها بحث گمرک نیست، گاهی به ما نقد می‌کنند که چرا رئیس قوه قضائیه بازدید یک گمرک در بندر عباس می‌رود، در پاسخ به این نقدها می‌گویم بله می‌شود که یک مقام دیگری از قوه قضائیه به بازدید برود اما اگر من خودم نمی‌رفتم، در جلسات با مسئولان دولت مطرح نمی‌کردم و دولت این امر را پیگیری نمی‌کرد، آنگاه مسئله فرق می‌کرد.

وی تصریح کرد: در یکی از این بازدیدها شاهد این بودیم که تعداد قابل توجهی کانتینر سال رها شده و به یک بستر فساد تبدیل شده بود. اگر چند سال پیش سامانه جامع‌ای تشکیل شده بود از شکل گیری یک فساد بزرگ گرفته می‌شد.

رئیس قوه قضائیه با بیان این پرسش که چه اندازه برای ارز یارانه‌ای می‌پردازیم، گفت: در یکی از اخبار شنیدم که در استان مازندران مقدار زیادی آرد قاچاق شده است، موضوع را پیگیری کردم اما به پاسخ نرسیدم از همین رو به مازندران رفتیم. در پیگیری‌ها به فساد و تخلف‌ها رسیدیم.

محسنی اژه‌ای ضمن تشریح سفر خود به مازندران و پیگیری پرونده قاچاق آرد در این استان گفت: زمانی که بازدید حضوری می‌رویم، برای مردم، دستگاه و دولت مفید است. زمانی که ما حضوری می‌رویم حجت تمام است‌. در خصوص پرونده قاچاق آرد دو نفر بازداشت شده بود، که یکی از آنها یک کارمند بود.

تمامی برنامه‌های دشمنان در اغتشاشات اخیر گفته نشد

وی درباره ارزیابی خود از عملکرد قوه قضائیه تصریح کرد: زمانی که دشمنان ما دیدند که جمهوری اسلامی ایران رو به جلو است‌، مصمم شدند که کشور را برهم بزنند. آنها به دنبال این بودند که با یک برنامه اشتباه کشور را برهم بزنند. آنها اقداماتی در داخل و خارج از کشور انجام داده اند. تمامی نیروهای مخالف نظام را پشتیبانی کردند، تمامی نفوذی‌ها را به کار گرفتند که نظم داخل کشور را برهم بزنند. ما نتوانستیم برنامه‌های دشمن و اقدامات آنها را مطرح کنیم من نیز اکنون نمی‌توانم آن را بیان کنم اما با این حال باید گفت که این برنامه به لطف خدا خنثی شد.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: برخی افراد از عمق جریانات اطلاع نداشتند و به وجه حکمرانی معترض بودند و یکسری از جوانان ما تحت تأثیر القا ها قرار گرفتند. اقداماتی از اواخر شهریور شروع شد و چند ماه طول کشید. فرمایشات مقام معظم رهبری و مسئولان را در آن زمان نگاه کنید، عنوان می‌کنند برخی معترض‌اند و برخی دیگر تحت تأثیر رسانه‌های دشمن هستند که باید صف این افراد را از هم جدا کنیم.

دشمن به دنبال انسجام بین خانواده‌های زندانیان اغتشاشات بود

وی گفت: چهل روز پیش از ۲۲ بهمن به این فکر کردیم که چگونه صف این افراد را جدا کنیم و دشمن به دنبال این بود که خانواده زندانی‌ها را منسجم کند و از محاکمه این افراد سواستفاده کند. در روزهای نخست نمی‌توانستم به صورت علنی مطرح کنم. از همین رو در ابتدا در مجامع خصوصی اطلاعاتی امنیتی اعلام کردم که پیشنهاد شما برای افراد فریب خورده چیست؟

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: با گروهی صحبت کردیم که با این افراد دستگیر شده صحبت کنید. بنده به عنوان رئیس قوه قضائیه پیشنهاد می‌کنم هر کسی که انتقاد و پیشنهادی دارد، می‌شنوم. صحبت و گفت‌وگو با کسانی که بازداشت شده اند و خانواده‌های آن و همچنین شنیدن انتقادها یکی دیگر از اقداماتی بود که انجام دادیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به عفو گسترده گفت: یکی از خواسته‌های دشمن که می‌خواست تا مدت‌ها از آن استفاده کند با این عفو از بین رفت. دشمن در سالگرد انقلاب ما نقشه کشیده بود، اما این عفو نه تنها برای بازداشت شدگان مربوط به اغتشاشات بلکه برای بسیاری از زندانی‌ها استفاده شد.

اژه‌ای در پایان سخنان خود گفت: ما مدیون شهدا، جانبازان و مردم خوبمان هستیم و از خدا خواستم تمام وسع خود را برای خدمت به مردم به کار بگیرم.

منبع: فارس

کد خبر 668696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.