صدور هشدار زرد همراه تندباد و گردوخاک تا هفته آینده در اصفهان

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان با اشاره به هشدار هواشناسی سطح زرد طی وزش باد، گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا در استان، گفت: کاهش دید و وقوع تندباد لحظه‌ای از اواخر فردا آغاز و تا روز دوشنبه پنجم تیرماه در مناطق شمال شرق، شرق، مرکز و جنوب تداوم دارد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد تا اواسط هفته آینده آسمان در اغلب نقاط صاف در بعضی ساعات کمی ابری همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: طی ساعات بعدازظهر و اوایل شب وزش باد نسبتاً شدید و تندباد و احتمال طوفان لحظه‌ای مورد انتظار است که در مناطق شمال شرق، شرق و مرکز استان با خیزش گردوخاک ناشی از کانون‌های داخلی، کاهش دید و کیفیت هوا همراه خواهد بود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان افزود: کیفیت هوا در مناطق مرکزی به دلیل خیزش گردوخاک از روز جمعه تا وقت دوشنبه (دوم الی پنجم تیرماه) کاهش دارد.

وی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته بیشترین شدت سرعت وزش باد در کوهپایه و مورچه‌خورت به ۶۸ کیلومتر بر ثانیه رسیده است، تصریح کرد: طی این مدت سرعت وزش باد شدید در شهرستان‌های انارک، شهرضا، نائین، کوهپایه، مورچه‌خورت و جنوب شهر اصفهان گزارش شده است که میزان وزش باد در شهر اصفهان با ۶۴ کیلومتر ثبت شد.

امینی درباره کاهش کیفیت دید افقی در شهرستان‌های ورزنه و مبارکه ناشی از خیزش گردوخاک محلی طی روز گذشته، گفت: در این مدت براثر گردوغبار کاهش دید در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به چهار کیلومتر رسیده است.

وی درباره هشدار هواشناسی سطح زرد با توصیف سامانه وزش باد، گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا در استان، اظهار کرد: فعالیت این سامانه از اواخر فردا آغاز و تا روز دوشنبه پنجم تیرماه با وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خیزش گردوخاک با کاهش دید، وقوع تندباد لحظه‌ای در مناطق شمال شرق، شرق، مرکز و جنوب استان تداوم دارد.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان ادامه داد: در این مدت شهرستان‌های خوروبیابانک، چوپانان، نائین، اردستان، ورزنه، زواره، مهاباد، اصفهان، دولت‌آباد، نجف‌آباد، زرین‌شهر، مبارکه و شهرضا مستعد فعالیت سامانه وزش باد، گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا هستند.

وی افزود: خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، بالا رفتن عدد شاخص کیفیت هوا، آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال و نهال‌ها از اثرات مخاطرات این سامانه است که اجتناب از حضور در فضای باز به ویژه گروه‌های حساس، مستحکم کردن سازه‌های موقت، استفاده از بادگیر و قیم در باغات، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه ساخت توصیه می‌شود.

امینی با بیان اینکه کمینه دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده یک تا سه درجه کاهش خواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۹ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۴۴ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و میمه با دمای پنج درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 668611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.