آمریکای لاتین فقط یکی از مقاصد فعالیت برون مرزی صنعت نفت است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: فعالیت برون مرزی صنعت نفت علاوه بر سه کشور آمریکای لاتین، در کشورهای دیگر هم دنبال می‌شود.

به گزارش ایمنا، جلیل سالاری، با اشاره سفر هفته گذشته رئیس جمهور به آمریکای لاتین اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم، تقویت دیپلماسی انرژی به ویژه در آمریکای لاتین و کشورهای حوزه دریای کارائیب است.

وی افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان اولین مجموعه وابسته به وزارت نفت در این حوزه ورود کرد؛ بحث نوسازی پالایشگاه‌ها را بررسی کردیم و پس از کارشناسی موضوع، باید یک اقناع گری اتفاق می‌افتاد تا بتوانیم صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم و تجهیزات ایرانی در آن پالایشگاه‌ها نصب کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: کارگروهی شکل دادیم و نیروهای ونزوئلایی در ایران مستقر شدند و از صنایع و شرکت‌های دانش بنیان ما بازدید کردند. پس از اینکه ظرفیت‌ها و استانداردهای ما را از نزدیک دیدند، قانع شدند که تجهیزات ما، در حد رقابت با کالاهای خارجی هستند.

سالاری افزود: حدود ۱.۶ تا دو میلیون قلم کالا را در قالب ۲۷ بسته به مناقصه گذاشتیم، شرکت‌های سازنده را انتخاب کردیم، تجهیزات ساخته و منتقل شدند. در بخش مواد شیمیایی و کاتالیست هم به همین ترتیب بود که نمونه کاتالیست در ونزوئلا آزمایش و تأیید شد؛ در نهایت هم صدور خدمات فنی و مهندسی داشتیم و هم نیروهای ایرانی در آنجا فعالیت کردند.

وی اظهار کرد: نتیجه این اقدامات، این شد که هم بتوانیم نفت خام کشورمان را در پالایشگاه ونزوئلا (اِل پالیتو) فرآورش کنیم و هم کمکی به آن‌ها کرده باشیم؛ زیرا از نظر ساختاری دچار مشکلاتی شده بودند و توانستیم پالایشگاه آن‌ها را احیا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: به موازات این اقدامات، نگاه بعدی ما این بود که زنجیره ارزش را هم تکمیل کنیم؛ یعنی بعد از فرآورش نفت خام در پالایشگاه‌ها، به سمت تولید محصولات پتروشیمی حرکت کنیم که یک واحد پتروشیمی هم توسط بخش خصوصی انجام شد که بتواند راه اندازی شود و از محل فروش محصولات آن، بازپرداخت سرمایه گذاری هم صورت گیرد.

سالاری تاکید کرد: گام بعدی این بود که بتوانیم در زنجیره انتقال و توزیع هم ورود پیدا کنیم؛ مذاکراتی انجام شد و با توجه به پرسشنامه‌هایی که برای دریافت اطلاعات به سه کشور آمریکای لاتین داده بودیم و همچنین ظرفیت مورد نیاز آن‌ها شامل ذخیره سازی، ظرفیت انتقال و توزیع، بتوانیم در این حوزه‌ها هم با استفاده از خط اعتباری و شرایطی که دولت و بخش خصوصی دارند، ورود کنیم.

وی در ادامه درباره سود اقتصادی پالایش فراسرزمینی نفت گفت: قیمت‌های بازارهای آنجا و کشور خودمان را در این حوزه بررسی کردیم و متوجه شدیم که قیمت‌ها در آنجا، قابل توجه است؛ به طور مثال، یک لیتر نفتِ گاز یا بنزین در جایگاه‌های آمریکای لاتین حدود ۱.۲ دلار عرضه می‌شود.

معاون وزیر نفت بیان کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حوزه برون مرزی، در حوزه‌های مختلف مشغول فعالیت است و همکاران ما در سایر کشورها هم مستقر شده‌اند و نگاه ما این است که زمینه سازی در این حوزه‌ها انجام شود؛ همچنین باید پالایشگاه‌های داخل کشور را به پالایشگاه‌های فراسرزمینی متصل کنیم تا بتوانند با یکدیگر انتقال تجارب و اطلاعات داشته باشند.

سالاری اضافه کرد: در گام‌های بعدی، نگاه این است که از ظرفیت نیروی انسانی و توانمندی شرکت‌های پالایشی داخلی، ارتباطات در قالب قرارداد و تفاهم‌نامه شکل بگیرد.

کد خبر 668532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.