ازبکستان ۰ _ ایران ۱/ یوزها قهرمان کافا شدند

تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی یک بر صفر مقابل ازبکستان قهرمان تورنمنت کافا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم‌های ملی فوتبال ازبکستان و ایران امروز _سه‌شنبه سی‌ام خردادماه ۱۴۰۲_ در قالب فینال نخستین دوره رقابت‌های تورنمنت فوتبال بزرگسالان آسیای‌مرکزی موسوم به کافا از ساعت ۱۹:۰۰ در ورزشگاه بنیادکار شهر تاشکند برابر همدیگر رویارویی کردند.

رقابت‌های تورنمنت کافا

دیدار پایانی

ورزشگاه: بنیادکار - تاشکند ازبکستان

کوبل‌داوری: کریل لونیکوف (داور وسط)، آندری ورتشکین (کمک‌داور اول) و ایگور بولهوویتین (کمک‌داور دوم) از روسیه

گل‌ها: سردار آزمون (دقیقه ۴۸- ایران)

کارت‌زرد: خامروبکوف (دقیقه ۳۹- ازبکستان)، مهدی طارمی (دقیقه ۴۲- ایران)، رامین رضائیان (دقیقه ۴۵- ایران)، محمدحسین کنعانی‌زادگان (دقیقه ۶۶- ایران)، محمدحسین کنعانی‌زادگان (دقیقه ۹۰- ایران)، اوتابک شوکوروف (دقیقه ۲+۹۰- ازبکستان)

کارت‌قرمز: محمدحسین کنعانی‌زادگان (دقیقه ۹۰- ایران؛ با دریافت کارت‌زرد دوم)

ترکیب تیم ملی فوتبال ازبکستان:

اوتکیر یوسوپوف، حاجی‌اکبر علی‌جایف (از دقیقه ۴+۹۰- جسور یاخشی‌بوئف)، فرخ سیفیف، اتابک شوکوروف، اودیل‌جان هامروبکوف، جلال‌الدین ماشاریپوف، اورانوف، شرزود نصرولائف (از دقیقه ۷۸- ارکینوف)، الدور شامورادوف، عمر اشمورادوف و عبدالله عبدولائف.

سرمربی: سرگو کاتانچ

ازبکستان ۰ _ ایران ۱/ یوزها قهرمان کافا شدند

ترکیب تیم ملی فوتبال ایران:

علیرضا بیرانوند (از دقیقه ۶- پیام نیازمند؛ تعویض‌اجباری)، احسان حاجی‌صفی، سعید عزت‌اللهی، مرتضی پورعلی‌گنجی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، روزبه چشمی، محمد محبی، رامین رضائیان، مهدی قایدی (از دقیقه ۴۶- وحید امیری)، سردار آزمون (از دقیقه ۷۵- سیدمحمد کریمی و از دقیقه ۴+۹۰- سیدمجید حسینی) و مهدی طارمی.

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

ازبکستان ۰ _ ایران ۱/ یوزها قهرمان کافا شدند

شرح بازی و دقایق حساس:

دقیقه چهارم بازی بازیکنان ازبکستان یک ضربه‌ایستگاهی به‌دست آوردند که توپ ارسالی روی دروازه پس از پرش همزمان علیرضا بیرانوند و سعید عزت‌اللهی به هوا منجر به مصدومیت دو بازیکن ایران شد و بازی نیز برای چند دقیقه از جریان افتاد.

بعد از مصدومیت شدید علیرضا بیرانوند و سعید عزت‌اللهی، با تشخیص کادر پزشکی تیم ملی ایران و برای پیگیری وضعیت درمانی علیرضا بیرانوند، این دروازه‌بان به‌همراه یکی از پزشکان تیم ملی راهی بیمارستانی در تاشکند شد.

در شرایطی که سعید عزت‌اللهی به‌دلیل خونریزی از سر به‌دلیل برخورد ابتدای مسابقه با بیرانوند از زمین مسابقه بیرون بود، محمد محبی هم پس از برخورد با بازیکن ازبکستان از ناحیه صورت دچار خونریزی شد تا سومین بازیکن مصدوم ایران که به‌طور جدی آسیب می‌بیند لقب بگیرد.

پیام نیازمند که جای علیرضا بیرانوند را به‌علت مصدومیت وی در ترکیب ایران گرفت، دقیقه نوزدهم نیمه‌اول با یک مهار زیبا مانع از گلزنی تیم ملی ازبکستان شد.

در اواخر نیمه‌اول و زمان‌های تلف‌شده، ضدحمله بازیکنان تیم ملی ازبکستان و ارسال توپ به درون محوطه‌جریمه ایران با ضربه‌سر الدور شامورودوف همراه شد که ضربه وی با خوش‌شانسی به تیر عمودی دروازه ایران برخورد کرد و دفع شد.

به‌علت وقت‌های تلف‌شده بازی پس از برخورد و مصدومیت شدید علیرضا بیرانوند و سعید عزت‌اللهی، داور برای نیمه‌اول هشت دقیقه وقت‌اضافه منظور کرد اما تلاش‌های دو تیم در نیمه‌اول برای گلزنی کافی نبود تا ۴۵ دقیقه با تساوی بدون‌گل به پایان برسد.

توپ بلاک شده از محوطه جریمه ازبکستان را رامین رضائیان در دقیقه چهل‌وچهارم با شوت پای چپ تماشایی زد که یوسوپوف با شیرجه به سمت راست به زیبایی توپ را دفع کرد و در ریباند هم ضربه حاج‌صفی در موقعیت آفساید راه به جایی نبرد.

در دقیقه ۵۰ یورونوف در موقعیت تک به تک با نیازمند قرار گرفت که تعلل بی‌مورد او و دو سر توپ و در نهایت شوت این بازیکن را نیازمند به خوبی دفع کرد.

دقیقه چهل‌وششم پاس در عرض رامین رضاییان و شوت استثنایی و فنی روزبه چشمی را یوسوپوف از کنج دروازه ازبکستان بیرون کشید و با واکنش تماشایی راهی کرنر کرد.

دقیقه چهل‌وهشتم یوسوپوف، دروازه‌بان ازبکستان پس از مهار توپ شروع مجدد سریعی انجام داد و شومورودوف را در موقعیت عالی و تک به تک قرار داد، اما داور روسی در تصمیمی بحث‌برانگیز و البته به سود ایران، خطای کنعانی‌زادگان روی گلر حریف را در زمان پرتاب گرفت و آوانتاژ نداد.

دقیقه ۹۰ بازی روی یک ارسال کرنر برای ایران محمدحسین کنعانی‌زادگان پس از برخورد با مدافع ازبکستان به‌شدت اعتقاد به پنالتی داشت اما داور از صحنه گذشت. همین باعث شد لونیکوف به‌خاطر اعتراضات بی‌امان مدافع ایران وی را با کارت‌زرد دوم جریمه کرده و از زمین بازی اخراج کرد.

پس از اخراج کنعانی‌زادگان، وی به یک‌باره روی زمین نشست و قصد بیرون رفتن از بازی را نداشت که در ادامه اعتراضات ازبک‌ها را به‌دنبال داشت. برخورد مدافع ایران با بازیکنان ازبکستان باعث شد وی مجدداً روی زمین افتاده و سایر بازیکنان و حتی نیروی‌های امنیتی و داوران به این درگیری عجیب ورود کنند و در نهایت پس از چند دقیقه قائله خاتمه یافت.

در نهایت بازی پس از پایان پنج دقیقه وقت‌اضافه و ۹۹ دقیقه خاتمه یافت تا ایران قهرمان تورنمنت کافا شود.

شرح گل‌ها:

۰ - ۱ (سردار آزمون): دقیقه ۴۸ بازی و در شرایطی که به‌تازگی نیمه‌دوم آغاز شده بود شاگردان امیر قلعه‌نویی روی همکاری مهدی طارمی و سردار آزمون صاحب جدی‌ترین موقعیت نیمه‌دوم شدند و پاس طارمی برای آزمون با شوت زیبای او به مرکز دروازه باعث فریب مدافعان و گلر حریف شد تا ایران یک بر صفر برابر ازبکستان پیش بیفتد.

نکات ویژه:

تیم ملی فوتبال کشورمان پس از ۱۵ سال برای اولین‌بار موفق شد به یک قهرمانی دست پیدا کند؛ عنوانی که البته اعتبار چندانی ندارد اما می‌تواند انگیزه‌های یوزه‌ای ایرانی را پیش از جام ملت‌های آسیا بیش از پیش کند.

کد خبر 668440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.