اتمام سنجش سلامت کلاس اولی‌ها تا پایان خردادماه / جاماندگان چه کنند؟ 

طرح سنجش سلامت جسمانی به تشخیص و مداخله به‌موقع جهت رفع مشکلات نوآموزان کمک می‌کند، برنامه مداخله زودهنگام در طول پنج سال اول زندگی موجب توسعه تحولات رشد جسم و هوش کودکان می‌شود، از این رو مسئولان برای جاماندگان این طرح تا دهم تیرماه تکالیفی را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله قبل از سال تحصیلی جدید طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در کشور اجرا می‌شود، نشناختن به موقع مشکلات نوآموزان سبب می‌شود که آن‌ها سال‌های بیشتری را در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند و به واسطه وجود نارسایی‌های مختلف جسمانی یا کم‌توانی ذهنی قادر به ادامه تحصیل نباشند. با توجه به اهمیت موضوع مداخله به‌موقع سلامت سنجش دانش‌آموزان امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، سن سنجش کودکان به چهار سال کاهش پیدا کرده است و اجرای فرایند سنجش نوآموزان از هفدهم فروردین امسال تا اواخر خردادماه فعال شد تا خانواده‌ها بتوانند با اطمینان نوآموزان خود را وارد چرخه طرح سنجش کنند. اما این سامانه از دو روز گذشته تا دهم تیرماه مجدداً برای جاماندگان سنجش باز شده است و طی این مدت خانواده‌ها فرصت دارند برای دانش‌آموزان که سنجش آنها را انجام ندادند، اقدام کنند.

بر اساس آمار سال گذشته حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار کلاس اولی گروه هدف سنجش سلامت دانش‌آموزان هستند که حدود ۱۰۰ هزار نفر از آن‌ها نیازی به سنجش ندارند، چراکه یا با تکرار پایه مواجه هستند و باید دوباره در پایه اول تحصیل کنند یا پیش‌تر کارهای سنجش آنها انجام شده است.

بر اساس اعلام رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ امسال ثبت‌نام بیش از یک میلیون و ۴۰۲ هزار نفر در سنجش بدو ورود به مدارس انجام شده است، معمولاً کمتر از یک درصد از کودکان، در نهایت در مدارس استثنایی حضور خواهند داشت. ۱.۷ درصد دارای اختلال بینایی بودند. کمتر از شش درصد از بچه‌ها هم به مراکز سنجش تکمیلی هدایت شدند.

بر این اساس افزایش تعداد پایگاه‌های اولیه در هر استان متناسب با تعداد نوآموزان بدو ورود به دبستان با هدف کاهش تراکم جمعیت در پایگاه‌ها، کاهش تعداد پذیرش نوآموزان در هر پایگاه، افزایش زمان فعالیت پایگاه‌ها در ساعتی معین و پیش‌بینی اتاق انتظار ویژه والدین نوآموزان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله این اقدامات است که فعالیت ۶۹ پایگاه سنجش نوآموزان در نواحی و مناطق استان اصفهان از آغاز طرح سنجش سلامت تا بیست‌وپنجم خردادماه گواه بر اهمیت موضوع مداخله به‌موقع سلامت سنجش دانش‌آموزان است، بنابراین اکنون که سنجش ۹۰ هزار نفر از نوآموزان اصفهانی به اتمام رسیده است با تمدید مهلت سنجش برای جاماندگان حدود ۱۵ پایگاه در سطح استان تا پانزدهم تیرماه فعال هستند.

تیرماه پرونده سنجش سلامت بسته می‌شود

حمید طریفی‌حسینی، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور درباره تعیین تکلیف جاماندگان سنجش سلامت، اظهار کرد: سامانه از بیست‌وهشتم خرداد تا دهم تیرماه برای سنجش جاماندگان باز شده است، زیرا نوآموزان هر زمانی که برای ثبت نام در کلاس اول ابتدایی به مدرسه مراجعه کنند نیاز به سنجش سلامت دارند، در هر شهرستانی یک پایگاه را به عنوان پایگاه منتخب در نظر می‌گیریم و افرادی که از سنجش سلامت جا مانده‌اند می‌توانند به این پایگاه‌ها مراجعه کنند و کارهایشان را انجام دهند.

وی ادامه داد: با این حال نباید سنجش سلامت را به تأخیر انداخت، چراکه ممکن است در آن زمان تعداد پایگاه‌هایمان کمتر شود. در حال حاضر خانواده‌ها خودشان می‌توانند پایگاه موردنظر و زمان مورد نظر را انتخاب و به آن پایگاه مراجعه کنند و سنجش فرزند را انجام دهند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور گفت: تلاش می‌کنیم دو هفته یا ۱۰ روز اول تیرماه را برای انجام سنجش سلامت جاماندگان اطلاع رسانی کنیم تا خانواده‌ها مراجعه کنند و کار به تابستان کشیده نشود. امسال قرار است فرایند ثبت نام، کلاس بندی بچه‌ها در مدارس و توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش زودتر در تابستان انجام شود تا برای ساماندهی نیروی انسانی به مشکلی بر نخورد. ثبت‌نام را هم متفاوت‌تر از سال‌های گذشته داریم و در این راستا برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۴۰۲ هزار نفر از دانش. آموزان پیش‌دبستانی در سامانه ثبت نام کردند، اظهار کرد: کمتر از یک درصد از کودکان، در نهایت در مدارس استثنایی حضور خواهند داشت. ۱.۷ درصد دارای اختلال بینایی بودند. کمتر از شش درصد از بچه‌ها هم به مراکز سنجش تکمیلی هدایت شدند.

طریفی‌حسینی افزود: امسال در مجموع ۱۷۲۰ پایگاه در دو نوبت صبح و بعدازظهر برای سنجش سلامت نوآموزان در سطح کشور مشغول بودند، پس از خردادماه تا حدودی پایگاه‌ها را محدودتر خواهیم کرد، چرا که حجم زیادی از کار انجام شده و ضرورتی به وجود تعداد زیاد پایگاه‌ها نیست.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ هزار نفر از جمعیت هدف ما برای سنجش سلامت نوآموزان از بین اتباع هستند، گفت: تاکنون با سنجش سلامت ۴۸ هزار اتباع پیش‌بینی می‌کنیم که ۵۰ درصد سنجش این دانش‌آموزان انجام شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: تعدادی از این نوآموزان کد شناسه‌ای دارند که از طریق وزارت کشور به آنها داده می‌شود، با این حال در سامانه my.medu.ir تعریف شده است که دانش‌آموزان با داشتن کد شناسایی و بودن آن کد، بتوانند در سامانه وارد شوند و کار ثبت نام را انجام دهند. سامانه مشکلی برای نام‌نویسی اتباع ندارد و سنجش اتباع نیز رایگان است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته هزینه سنجش سلامت نوآموزان ۶۰ هزار تومان بود و این مبلغ را امسال تغییر ندادیم، خانواده‌ها می‌توانند از طریق درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش یعنی my.medu.ir زمان و پایگاه مدنظر برای انجام سنجش سلامت را انتخاب و از طریق همان درگاه هزینه را پرداخت کنند.

اتمام ارزیابی سنجش ۹۰ هزار نوآموز اصفهانی

روح الله خزایی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از اتمام ارزیابی سنجش سلامت تقریباً ۹۰ هزار نوآموز اصفهانی بدو ورود به دبستان در سال جاری خبر داد.

وی گفت: نوبت‌گیری برای سنجش سلامت نوآموزان تا بیست‌وپنجم خردادماه سال جاری بود، اما براساس تصمیمات کشوری طی فرایندی مهلت سنجش برای جاماندگان و اتباع تا پانزدهم تیرماه در استان اصفهان انجام می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها از جامعه آماری که برای نوبت‌گیری سنجش بدو ورود به دبستان اقدام می‌کنند شاخص استان بیش از ۸۶ هزار و ۵۱۵ نفر بوده است، تأکید کرد: تاکنون سنجش سلامت نزدیک به ۹۰ هزار نفر از نوآموزان بدو ورود به دبستان انجام شده است و این اختلاف ۳۵۰۰ نفر بخشی از دانش‌آموزان اتباع و نیز جاماندگان از قبل هستند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از تعداد جمعیت هدف استان اصفهان برای سنجش سلامت نوآموزان از بین اتباع است، افزود: از آمار اتباع افغان به دلیل جمعیت متغیر آنها در استان اطلاعات دقیق در دست نیست تا بتوانیم آماری صحیح از میزان سنجش سلامت نوآموزان را اعلام کنیم.

خزایی ادامه داد: برای نمونه در سال گذشته‌های جمعیت اتباع افغان در اصفهان بین ۳۵۰۰ تا هفت هزار نفر بودند، اما اکنون بخشی از آنها در فرایند کسب مجوز از فرمانداری‌ها هستند، آمار دقیقی در دست نداریم تا براساس آن بتوانیم میزان سنجش سلامت نوآموزان را اطلاع‌رسانی کنیم.

وی درباره فعالیت ۶۹ پایگاه سنجش نوآموزان در نواحی و مناطق استان اصفهان که ارزیابی سنجش سلامت به طور تقریب ۹۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در آنها به اتمام رسیده است، گفت: با توجه به اهمیت موضوع مداخله بهنگام سلامت سنجش نوآموزان و تمدید مهلت این طرح، تعداد ۱۵ پایگاه تا پانزدهم تیرماه برای ثبت‌نام و ارزیابی جاماندگان و اتباع در استان فعال هستند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه پایگاه‌های سنجش نوآموزان در سال ۱۴۰۲ برخلاف سال‌های گذشته، به جای تابستان در بهار فعالیت دارند، اظهار کرد: خانواده‌هایی که یک‌مرتبه این فرایند را طی کردند، نیازی به مراجعه مجدد و سنجش دوباره ندارند.

وی افزود: فرایند نوبت‌دهی در وبگاه my.medu.ir برای دریافت نوبت از مراکز سنجش همه مناطق و نواحی استان از ابتدای فروردین‌ماه ۱۴۰۲ فعال است و خانواده‌های جاماندگان طرح می‌توانند با مراجعه به این وبگاه برای دریافت نوبت اقدام کنند.

خزایی ادامه داد: فرایند دریافت نوبت به شیوه‌ای ساده و آسان طراحی شده تا خانواده‌ها بتوانند بدون نیاز به مراجعه به کافی‌نت، این کار را از منزل با موبایل یا لب‌تاپ انجام دهند و هزینه آن را نیز به صورت برخط از درگاه اینترنتی my.medu.ir پرداخت کنند.

وی تبدیل مراکز اختلالات یادگیری به مراکز جامع توان‌بخشی و آموزش را نخستین تغییر جالب توجه طرح تحول سنجش نوآموزان نسبت به قبل دانست و گفت: با این اتفاق، فرایند سنجش تنها محدود به فصل تابستان نشده و توسط یک مرکز ثابت در طول سال و به صورت مستمر انجام می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان کاهش بار مراجعان به مراکز و تراکم کار در فصل‌های تابستان و پاییز را از مزایای این تغییر دانست و اظهار کرد: در طرح جدید، امکان دریافت نوبت و پرداخت هزینه‌ها به صورت اینترنتی نیز میسر بوده که سبب کاهش بسیاری از مشکلات و چالش‌های گذشته شده است.

وی ادامه داد: کاهش سن سنجش و امکان ارزیابی مراجعان از چهار سال به بالا، سنجش شایستگی‌های حرکتی، اختلالات روانی و هیجانی و نیز ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها، از دیگر مزایای اجرای طرح تحولی سنجش نوآموزان است که گام بلندی در راستای مداخله بهنگام و اثربخش محسوب می‌شود.

خزایی افزود: همراه داشتن شناسنامه والدین و دانش‌آموز، کارت واکسیناسیون، معرفی‌نامه از مدرسه و یک قطعه عکس برای انجام مراحل سنجش در پایگاه‌ها لازم است، تنها هزینه آن به صورت برخط از درگاه اینترنتی my.medu.ir قابل پرداخت خواهد بود و خانواده‌ها به هیچ‌وجه مبلغ مورد نظر را به مراکز تحویل نمی‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: داده‌های جمع‌آوری در فرایند سنجش نوآموزان در اختیار حوزه‌های پرورشی، آموزش ابتدایی و علوم پزشکی قرار خواهد گرفت تا خدمات مورد نیاز به دانش‌آموزان ارائه و زمینه برای کاهش آسیب‌ها فراهم شود.

کد خبر 668412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.